Veel pijn aan schaambeen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door wendy80, 24 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy80

wendy80 Bekend lid

21 jun 2006
    510
    0
    0
    moeder
    overijssel
    Hallo,
    Ik ben nu 16 weken zwanger en heb ontzettend veel
    pijn aan mijn schaambeen.
    Elke stap die ik zet doet pijn en traplopen is een
    hel voor mij.
    Mijn vorige zwangerschap heb ik hier ook veel last van gehad,
    maar heb er nooit iets van durven te zeggen.Was bang dat ik zeurde.
    Ik was toen jong en naief.
    Nu heb ik vandaag mijn huisarts gebeld,maar hij is er maandag pas weer.
    Volgende week moet ik pas weer naar de verloskundige.
    Wat raden jullie mij aan om nu te doen.
    Ik word echt gek van die pijn nl.

Liefs Wendy

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Wendy,

die pijn bij het schaambeen is bij jou waarschijnlijk je bekken. Door de zwangerschapshormonen wordt je bekken 'losser' om er straks een kindje door te kunnen laten. Het heet bekkenpijn en niet direct bekkeninstabiliteit. Bekkenpijn kan de hele zwangerschap door voorkomen, en het wordt meestal pas wat beter na de geboorte van je kindje. (dat is trouwens helaas niet bij iedereen zo, maar die vrouwen hadden vaak al voor de zwangerschap last van het bekken) Je kunt de pijn ook onder in je rug hebben, bij het zogenaamde SI-gewricht.
    Het belangrijkste is dat je luistert naar je lichaam. Wissel beweging en rust goed af. Van lang bewegen (trap lopen, wandelen, sporten) wordt het pijnlijker, maar ook van lang zitten of liggen. Voorkom ongelijkmatige bewegingen als traplopen en stofzuigen. Probeer bij alles wat je doet, je voeten steeds aan te sluiten, dus ook bij het uit de auto stappen bijvoorbeeld. Ga door je knieen als je iets optilt. Als je gaat slapen is de meest stabiele houding op je zij met een kussen tussen je benen. Het kan voor de kleine allemaal geen kwaad, maar jij moet nog wel een aantal maanden :( Als het echt erger wordt en het je dagelijkse bezigheden belemmerd, is het een idee om eens een afspraak te maken bij de fysiotherapeut. Die heeft oefeningen en tips om je het wat makkelijker te maken. Ook kun je eventueel een bekkenband huren/kopen, maar die moet je alleen aandoen wanneer je weet dat je een belastende dag hebt, of om je net een moeielijk uurtje door te helpen. Als je deze vaak draagt kunnen de spieren en banden in je buik er namelijk lui van worden. Een echte pijnstiller of gouden tip is er dus niet, maar luister naar je lichaam! Succes.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina