Heb een vraagje Mijn zoontje is geboren met 36 weken en 6 dagen. Hij is nu 11 dagen oud en ik geef hem borstvoeding. Anngezien hij zelf niet komt, moeten we hem wakker maken. Ik geef hem gemiddeld 7 voedingen per dag. Alleen krijg geen ritme in de tijden waarop. Is het mogelijk om hem op gezette tijden de borst te geven net zoals je met een flesje doet? Zou zo graag om de 3 uur voeden met s nachts 1 keer 4 uur ertussen. Is dit mogelijk en zo ja hoe pak ik dit het beste aan? Of kan dit niet met de borst? Zou zo graag zelf ook een beetje willen weten waar ik aan toe ben, iets van een ritme. Loop nu de hele dag in pyjama en kom nergens aan toe... Graag een antwoord voor een vermoeide moeder
Hallo Patty, Door de feestdagen en wat familiare zaken is het beantwoorden er een beetje bij ingeschoten, sorry. Hoe gaat het nu bij jullie? De eerste periode zullen jullie samen moeten wennen. Er ontstaat bij vrijwel alle kindjes een soort ritme waarbij er meestal 3-4 uur tussen de voedingen zitten. In jullie situatie moet je rekening houden met het feit dat hij iets vroeger is geboren. Hij kan best nog wat meer voedingen nodig hebben om goed bij te komen. Voor borstgevoede kindjes houden we 8-12 voedingen per dag aan met maximaal 1 keer 6 uur slaap. Eigenlijk regelt een kindje zelf wanneer hij honger heeft. Aan de voedingssignalen (wakker worden, smakken, op zijn handje zuigen, en als allerelaatste huilen) kan je zien dat er sprak is van honger. Veel kindjes hebben een soort ritme. Totdat ze ineens meer behoefte krijgen. Dan komt er een regeldag. Ze komen dan ineens ieder uur. Geef daar aan toe en je productie past zich aan aan de vernieuwde vraag. Dat kan overigens ook wel eens 1-3 dagen duren. daarna komt er weer een nieuw ritme. Ik wens je veel succes Ilse