Hallo verloskundige, Ik ben 16 weken (en drie dagen) zwanger en ben me aan het oriënteren op een zwangerschapscursus. Ik ben onder behandeling bij een gynaecoloog, maar heb het idee dat een verloskundige mij op mijn vraag een beter antwoord kan geven. Ik heb altijd een grote angst voor een bevalling gehad, en ik hoop dat een cursus mij een beetje vertrouwen kan geven. Maar welke cursus? Heb ik meer baat bij zwangerschapsgym (Gezond en fit) of bijvoorbeeld yoga? (Overigens, mijn vriend hoeft niet mee, dus geen gezamenlijke cursus). Alvast bedankt voor het lezen! Groeten, Nita
Hoi Nita, het is maar helemaal waar jij je het gemakkelijkst bij voelt. Er zijn meerdere dingen waar je je voorbereiding kunt krijgen, zoals inderdaad de gym en yoga, maar ook haptonomie is heel leuk en mooi en bv zwemmen kan ook. De gym is vaak meer gezellig. Je leert er echt wel wat, maar er is genoeg ruimte om ervaringen uit te wisselen. Bij yoga gaat het er allemaal iets rustiger aan toe over het algemeen en ben je echt met je houding en ademhaling bezig. Haptonomie gaat nog een stapje verder en daar probeer je echt contact te krijgen met je kindje en samen rust te creeeren. Ook hier wordt je voorbereid op een zo ontspannen mogleijke bevalling. En zwemmen is met name in conditie blijven en ontspannen. Het is maar net wat je trekt. Alles is op zich goed, maar het moet bij je passen. Als je echt een voobereiding wilt op de bevalling omdat je er erg tegenop ziet, kun je een sinformeren naar één op één begeleiding. Dit gebeurd vaak bij haptonomie. Groetjes Brigitte