hoi ik ben nieuwschierig of meer van jullie hier last van hebben. ik ben op 22-08 bevallen van een prachtige zoon jordi en die krijgt nu volledig borstvoeding maar nu heb ik ontzettend veel pijn bij het voeding geven dus ik kan er totaal niet van genieten,daar voel ik me ontzettend rot onder.nu zou ik graag willen gaan afbouwen maar daar voel ik me dan zo schuldig over en weet gewoon niet meer wat ik moet doen.maar heb zo'n erg last van tepelkloven en doet zo zeer dat het huilen me nader staat als het lachen. hebben jullie misschien advies voor mij? voel me zo schuldig en onzeker alsvast bedankt
Vaak komen tepelkloven door verkeerd aanleggen. Gebruik je bijv. een (voedings)kussen bij het voeden ? Het lijkt mij verstandig dat je iemand van de VBN http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/ of een lactatiekundige http://www.nvlborstvoeding.nl/ laat meekijken om te kijken wat er precies verkeerd gaat. Tips om zeker op te letten is dat je kindje een groooooote hap doet en de lipjes mooi naar buiten zijn gekruld. Heb je trouwens beide borsten last van kloven ? Ik heb in het begin ook veel pijn gehad, geen kloven trouwens en ook wel een aan stoppen gedacht. Bij mij ging de pijn gelukkig weg en nu voed ik nog met veel plezier/voldoening.
Schuldig moet je je zeker niet voelen. Het is in de 1e plaats al geweldig dat je je kindje borstvoeding geeft. Ik denk dat het probleem bij jou verkeerd aanleggen/happen is. Dat was hier in het begin ook zo. Ze trok steeds haar onderlipje naar binnen. Na 2 weken ging ze het steeds beter door krijgen. Ik 'koppelde' ze los en liet ze steeds weer opnieuw happen. Uiteindelijk heb ik wel een week of 8 pijn gehad. Dan alleen in het begin. Als ze eenmaal een paar tellen vast had en dus goed hapte dan was de pijn weg. Verder zou ik de tips van Nemo opvolgen en een deskundige inschakelen. Die kunnen je echt goed helpen. Succes ermee. Het is echt ff doorzetten, maar over een tijdje is het echt genieten.
alvast bedant voor jullie reactie's en ja ik heb aan alle bei de kanten tepelkloven het aanleggen gaat goed,tenminste zo heb ik het geleerd van de kraamhulp. nou is het meer gekomen denk ik zelf omdat hij 14 voedingen op een dag wil (ben ik nu wel aan het afbouwen want ik zat echt in een dip)en dat moest ook van het cb. ik wou dat ik me eigen der niet zo schuldig over voelde en dat ik wist wat ik moest doen
Had ik ook. Tegen het advies in van de kraamhulp ben ik toen tepelhoedjes gaan gebruiken. Niet elke keer, af en toe gewoon. Mijn tepels moesten gewoon wat wennen / 'harden'. Toen dat eenmaal gebeurd was, was er geen probleem meer met pijnlijke tepels.
Het CB moet je laten lullen. Die kunnen je zo veel vertellen. Jij als mama weet echt wel wanneer je kindje honger heeft. Dus gewoon aanleggen. Al is het 20x per dag. (hier ook tijdje zulke dagen gehad) Maar schakel wel een deskundige in die eens met je meekijkt. Misschien doe je wel iets helemaal verkeerd (niet verkeerd bedoeld trouwens ) of heeft de kraam hulp je het fout aangeleerd. Als het echt zo'n pijn doet en je hebt 14 voedingen op een dag dan is het idd bijna niet vol te houden. Wat ook helpt is als je de voedingen niet meer telt. Dus niet bijhouden hoeveel je er geeft. Geloof me, je word er echt steeds makkelijker in. En het gaat ook steeds makkelijker.
Idd net wat Boney zegt ! Cb laten lullen en een prof. laten meekijken. Mischien/wrs hapt je kindje niet goed aan en krijg je daardoor kloven. Door het niet goed aanhappen kan je kindje mischien niet goed drinken krijgt hij/zij niet genoeg binnen en wil hij/zij 14x per dag drinken.
wat ben ik blij met jullie advies zeg dank je daarvoor ja ik kan wel eens iemand mee laten kijken als dat mag helpen dan doe ik dat graag! nou hij krijgt echt genoeg binnen hij is binnen 1.5 week bijna 300 gram aangekomen dus dat is netjes toch? maar ik kan idd iemand mee laten kijken dat is het laatste wat ik nog kan doen bedankt
Jouw kindje groeit idd super op jouw melk ! En gewoon iemand laten meekijken. Ik heb in het begin ook "probleempjes" gehad. En écht met een paar simpele tips was ik super geholpen.
Het groeien gaat dus goed. Maar misschien is het idd dat hij in die 14 voedingen maar kleine beetjes melk binnen krijgt doordat hij niet goed hapt. Misschien als hij goed gaat happen hij aan 6 voedingen genoeg heeft. Dan krijgt hij waarschijnlijk de zelfde hoeveelheid binnen als met 14.
ja het groeien gaat inderdaad goed bij hem,maar nu denken ze door dat hij zo vaak bv wilt dat hij het is gaan zien als speen om mee in slaap te kunnen vallen,nu hebben we het advies gehad om een pink te geven om hem zo in slaap te krijgen en dat werkt goed dus het ging hem niet echt om de melk maar om te kunnen tutteren.maar nu wil hij niet meer slapen zonder pink dus zit ik 30 min aan zijn bed om in slaap te komen nou heeft hij nog 10 voedingen op een dag maar vond het ook en goed advies om het niet meer bij te houden misschien gaat het dan beter voor me zelf bedankt voor de tips
Succes ermee! Laat je ons nog wel even weten hoe het is afgelopen? Of je een deskundige oid in hebt geschakeld?
Herkenbaar! Alleen heb ik nooit het verkeerde aanleggen kunnen ontdekken. Ik denk dat het eerder een rare drinktechniek van mn dochtertje was. Doet vreselijk veel pijn die kloven ... Hier gingen de kloven na een paar weken (geen idee meer wanneer) gewoon over. Het begin is moeilijk, maar dan begint het echte genieten . Veel succes!
Ik zat de eerste maand ook aan veel voedingen, ik geloof een 12-tal per dag. Maar het is beginnen minderen toen ik haar een speentje gaf. Is dat geen optie bij jou in plaats van je pink te geven? Sommige baby's hebben namelijk nog veel zuigbehoefte na het drinken. Waarschijnlijk weet je dit wel maar wat moedermelk op de tepel doen en aan de lucht laten drogen kan veel helpen! Succes.
Ik heb ook hele erg kloven gehad,soms plakte mijn bh(compressen)gewoon aan de wondjes vast en zat er zelfs bloed in mijn bh/compressen. Ik moest toen ook op mijn tanden bijten als ik Justin aanlegde en heb er om moeten huilen zo'n pijn. Ik heb toen bepanthen zalf erop gesmeerd en toen was het met een week al minder.
ik heb kontakt gehad met een lk en me verhaal vertelt en dat de voedingen nog zo zijn wel iets minder maar nog 11 op een dag. toen hebben we toch samen besloten om af te gaan bouwen om dat ik echt niet lekker meer in me vel zit.ik vind het best wel erg maar heb ook geen zin om er zelf aan onder door te gaan.en dat vond de lk ook. ik heb het in ieder geval geprobeerd en de eerste 4 weken heeft hij dan toch bv gehad.(langer is natuurlijk beter )dat weet ik ook. dus ben vanaf vandaag begonnen met afbouwen dus nu krijgt hij nog 6 weken bv binnen. en een speen proberen we ook alleen hij gaat er van kokhalsen zo zielig om te zien.maar af en toe gaat hij hem al pakken dus dat gaat ook beter. en de fles die vond hij ook goed deed hij niet moeilijk over is ook wel fijn. ben blij met jullie reacties heeft me toch goed laten nadenken bedankt dames