Ik was er helemaal uit, na de eerste goede echo zouden we het onze oudste kinderen gaan vertellen (7 en 5) Gisteren een prachtige echo gehad maar toch durf ik het nog niet. Onze jongste (net 3) heeft ons horen praten over de baby en zij weet het dus wel. Ze begrijpt nog niet wat een geheimpje is dus ze loopt het af en toe spontaan te vertellen. Daarom vind ik het oneerlijk als de oudste 2 het niet weten, terwijl peuterlief het aan steeds meer mensen gaat vertellen. Plus ik wil ze graag uitleggen waarom mama zo misselijk is. Reden om het niet te doen is dat we de 12 weken nog niet hebben gehaald en ik vind ze te jong om uit te leggen wat een miskraam is. Aan de andere kant kan het na de 12 weken nog steeds mis gaan en zelfs na de 20wk echo kan er nog slecht nieuws komen natuurlijk. Wat hebben jullie gedaan ??
Ik zou het gewoon vertellen! En als het mis zou gaan, kinderen zijn wat dat betreft voor hun eigen leeftijd heel begripvol..
Tja als de jongste het al weet en er ook over praat zou ik het nu vertellen. Als het mis gaat zullen de kinderen zeker verdrietig zijn, maar dat mag ook.
Hier al verteld met 4 weken, maar wel er bij verteld dat het ook nog mis kan gaan. Ze snapt dat wel. Heb ook duidelijk gezegd bij de eerste echo dat het misschien niet goed was. Ze heeft toen wel veel vragen gesteld over wat er dan gebeurd. Ben zo eerlijk mogelijk geweest op haar niveau. Maar ja het kan altijd mis gaan, bij de 20 weken echo kan ook zomaar naar voren komen dat het kindje iets heeft wat helemaal niet goed is. Ik zou het persoonlijk dus wel vertellen, zeker als je jongste het al weet. Dadelijk zegt die iets tegen je oudste kinderen dat zou ook niet leuk zijn
Als je het nog geheim wilt houden voor anderen zou ik het echt nog niet aan je kinderen vertellen! Kinderen kunnen zoiets nl echt niet goed geheim houden.. Misschien als je het er verder niet meer over hebt met de jongste dat hij/zij ee minder mee bezig zal zijn. En als je ervoor kiest om ze het wel te vertellen moet je denk ik ook kunnen accepteren dat bv de kassajuffrouw bij de supermarkt het misschien eerder hoort dan bv je ouders of beste vriendinnen
Onze zoon was destijds 4 (bijna 5) en wij hebben het meteen verteld. Nu zaten wij wel al jaren in een traject en ging hij ook mee naar elk ziekenhuisbezoek, dus hij wist dat papa en mama graag een baby wilden. Hij was wijs genoeg om dat allemaal te begrijpen. Ik denk dat kinderen sowieso veel meer begrijpen dan wij denken en dat ze ook een miskraam heel zwart/wit zouden kunnen zien. En daarnaast.. Verdrietig (mogen!) zijn hoort er ook bij
Eens met shaddix!!! wij hebben het zelf nu net na een goede echo verteld. Onze dochter is 4. Ze snappen het op hun eigen niveau heel goed. Niks mooier dan je kind leren ofve het leven, hoe mooi of verdrietig het ook is.
Zo das duidelijk! Precies wat mijn vriend ook zegt haha. De kassa juffrouw e.d. weten het al dankzij peuterlief, onze familie en vrienden ook dus het is meer de kring daar omheen zeg maar, verdere familie en kennissen, moeders en juffen op school e.d. We gaan het vanavond vertellen, ik denk met de camera stiekem aan zodat we hun reactie kunnen terug zien
Jaaaa, dat moet je echt doen! Hebben wij ook van onze zoon en ik moet nog steeds huilen als ik dat terugkijk