6 weken zwanger, kans op suiker

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ShampooL, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Hallo,
    Vandaag ben ik precies 6 weken zwanger.
    Afgelopen week is er bloed geprikt en vandaag bij de verloskundige uitleg gehad over de verschillende waardes. In principe was alles goed, maar mijn suiker was hoog. Mijn suiker was 0.91 en de max. is 0.92.

Ik begrijp zelf niet helemaal hoe dat kan.
    Ik mag nu geen frisdrank meer, geen snoep, geen honing, 1 stuk fruit per dag, 1 glas vruchtensap per dag drinken en max. 2x per week pasta eten.
    Maar ik drink nooit frisdrank, ik eet nooit snoep en fruit eet ik ook niet zo ontzettend veel.

Hoe kan mijn suiker zo hoog zijn?

Kan het zo zijn omdat ik voor het bloedprikken niet nuchter genoeg was?
    Ik heb de avond voor het bloedprikken rond 23u nog iets gegeten, toen gaan slapen, 's ochtends om 8u bloed geprikt. Ik ben dus (maar?) 9 uur nuchter geweest.

Bedankt!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik weet niet welke waarden ze bij je gemeten hebben want meestal gebruiken ze toch mmol en die van mij was bv nuchter 5.2
    Zomaar suiker vaststellen op 1 prik moment kan niet hoor...

3. ShampooL

Ze hebben ook mmol gemeten (wat dat ook moge zijn) Mijn mmol/L nuchter is 5,05.
    Ik heb ook geen suiker hoor, maar ze zei dat ik er wel kans op heb omdat mijn waardes dus hoog zijn. Ze heeft me alvast op een suikerdieet gezet. Dat vind ik prima, maar ik volg vanuit mijzelf (onbewust) dus al een suikerdieet.
    Ik begrijp daarom dus niet goed hoe het kan dat mijn suiker zo hoog is.

Zou het kunnen dat ik niet nuchter genoeg was tijdens de bloedtest?
    Of kan het door andere dingen komen?

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Is er aanleiding om zo vroeg in je zwangerschap al bloedsuikers te prikken? Meestal heb je mt 6 weken nog niet eens een controle gehad dus het is een beetje nadenken waarom jij zo vroeg al geprikt bent en onder controle bent. Iets met je stofwisseling? 5.05 is overigens absoluut niet hoog, en diabetesfonds heeft het over nuchter als je 8 uur nuchter bent.

5. ShampooL

Geen aanleiding, ik ben gewoon op vanalles geprikt.
    Ik woon niet in Nederland, dus wellicht werkt het hier anders dan in Nederland.
    Ze had het ook niet over de 5,05 mmol waarde, maar over de 0,91 g/L waarde. Die vond ze verhoogd, that it is. En ik vraag me af hoe dat kan :)

6. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Dat 's avonds iets eten kan inderdaad de boosdoener zijn geweest.

Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat je dan zwangerschapssuiker krijgt hoor. Hier in Nederland ben ik wat later in de zwangerschap ook nuchter geprikt en was hij iets te hoog. Daarna moest ik de OGTT test doen; nuchter prikken, suikerdrankje drinken (Blegh vies) en na 2 uur weer prikken. De uitslag was iets verhoogd, dus ik kon gelijk door naar de gyn, diabetesverpleegkundige en kreeg ook een suikerdieet mee. Moest dagcurves prikken en bleef keurig laag, ook toen ik weer normaal ging eten. Ik kon blijkbaar niet zo goed tegen dat drankje en was ook net niet nuchter genoeg geweest met de eerste keer prikken.

Succes en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap.

7. ShampooL

Bedankt voor je reactie!
    Ik was best geschrokken van de uitslag. Ik leef redelijk gezond en heb geen overgewicht. Ik had dus nooit gedacht dat ik evt. suiker zou kunnen krijgen. Misschien wat naief van mij, maar ja.
    Jouw berichtje stelt mij wel gerust :)

oh, en bedankt :D

8. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Met 6 weken zou ik mij er niet al te veel druk om maken.
    Het gaat niet om de suiker maar meer om de koolhydraten bij zwangerschaps diabetis.
    Gewoon gezond blijven eten en dan krijg je vanzelf weer een test.

Deel Deze Pagina