Hallo allemaal, Ik ben een beetje onzeker over het praten van me kind. Mijn zoontje is nu 17 maanden en zegt mama, papa, kijk (en wijst dan) en voor de rest brabbelt die er lekker op los. Nou zei me moeder dat ze me zoontje laat vind met praten . Vanaf welke leeftijd gaan ze praten? De laatste keer dat ik bij het consulatiebureau was (dat is wel alweer 2 maanden geleden) toen was alles nog goed en liep ie zelfs wat voor. Hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven. Groetjes Bloem
Volgens mij hoeven ze op deze leeftijd nog helemaal niet zoveel te zeggen.... Maar wanneer dat wel moet dat weet ik niet precies! Maar als het CB laatst nog zei dat hij misschien zelfs wat voor zou lopen dan denk ik dat hij het gewoon prima doet ? Ik heb er verder ook geen ervaring mee want hier heb ik een dametje die al best veel woorden zegt (maar die ligt volgens het CB erg voor qua praten ) maar ik ken ook moeders met kindjes van dezelfde leeftijd die alleen nog papa of mama zeggen... Dus ik zou je niet al te druk maken! Het komt vanzelf....
Geen enkel kind heeft een knop waarmee je ze kan dwingen te praten.. ik word moe van mensen die zeggen dat een kind met bepaalde dingen laat is... met 1.5 jaar oud hanteert het CB buro de maatstaaf dat een kind buiten papa en mama nog 3 andere woordjes moet kunnen zeggen.. en ook dat is een gemiddelde.. mijn oudste zoon sprak al voor dat die 1 werd.. met 2 jaar had hij een mega woordenschat met de woorden op juiste manier uitgesproken. mijn jongste zoon sprak niet.. waarom praten als ik met "huh" en wijzen ook alles gedaan krijg.. dus daar kwam pas geluid uit toen die bijna 2 werd
Met 18 maanden zouden ze volgens het CB naast papa en mama nog 3 andere woorden moeten kunnen zeggen. Mijn oudste was een razendsnelle prater, mijn zoontje zei niet veel tot een maand geleden, nu is er een soort waterval van woorden losgekomen, de woordjes stromen er uit .