Oei oei vandaag voor het eerst zonder luier!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zonn, 15 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    #1 Zonn, 15 jan 2014
    Laatst bewerkt: 15 jan 2014
    Ff delen en alle tips en ervaringen zijn welkom! Spannend om weer een nieuwe fase in te gaan (luierlozefase:p)

Mijn dochter is bijn 2,5 jaar oud en ze wil al een tijdje geen luiers mee aan. Heb nu sinds twee weken de etos luierbroekjes en dat gaat wel vrij goed gelukkig. Toch wil ze regelmatig thuis alleen onderbroekje aan.
    Ik dacht dus....ik haal de spullen in huis om aan zindelijkheidstraining te beginnen.
    -leesboekje over potje....vindt ze erg leuk!
    -stickers voor stickersysteem (bij ieder plasje op t potje n sticker op de zelfgemaakte plaskaart en mini cadeautjes als ze vijf stickers heeft).

Nou vanmiddag wilde ze weer eens geen luier aan...ik dacht "hoppa, we gaan ervoor!"
    Luier uit en potje in leuk hoekje gezet en samen bij t potje het potje-boek nog ff doorgenomen;):D

Omdat er geen plas kwam, dacht ik "ik geef haar een grote beker verdund sap" dan komt er vast snel plas en kam ze trots op zichzelf zijn.....;)
    Het liep iets anders....ze heeft vijf keer in de huiskamer geplast:);):D
    Ennnnn 1 x keurig op het potje:):):)

Bij de ongelukjes was ze geschrokken, maar hielp heldhaftig mee met dweilen. Na de geslaagde potplas was ze was ze erg trots.

Morgen gaat ze naar de opvang, dus gezegd dat ze morgen wel luier om krijgt maar zal de leidsters vragen om wel wc aan te bieden. Ik wil namelijk voorkomen dat ze morgen ook vijf keer wildplast;) en dat kindjes misschien gaan lachen en haar zelfvertrouwen n deuk oploopt.
    Wil vrijdag tot en met maandag goed thuis oefenen en dan dinsdag kan ze op kinderdagverblijf ook oefenen.

Dames, ben ik goed bezig of zijn de vele ongelukjes m teken dat t nog te vroeg is?

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou het misschien omdraaien. Niet eerst beginnen met luier af, luierbroekjes, etc. Maar beginnen met af en toe op het potje zetten. Mijn jongste is er nu dol op, en zit gewoon 3 keer op een dag op het potje. Na een paar keer (zij wilde het zelf heel graag) lukte het steeds vaker om te plassen, en nu plast ze eigenlijk altijd als ze er op zit. Nu is het een kwestie van geduld, tot ze ook echt gaat aangeven dat ze moet plassen als zij ook echt moet. Pas daarna ga ik beginnen met luierbroekjes/luier af/etc. Daarvoor heeft het naar mijn mening ook weinig zin. Daarbij vind ik luierbroekjes eigenlijk te duur om zo te gebruiken ;) Dus wij houden het bij luiers tot we wat verder in het proces zitten.

Misschien kun je het ook zo bekijken? Gewoon lekker de luier aan houden, en op (vaste) momenten op een dag even op het potje/wc. Na het slapen schijnt een goed moment te zijn, dan plassen veel kinderen. Hier nu regelmatig na het middagslaapje droog en dan een grote plas op de wc!

3. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Bij onze oudste hebben we een weekend gepland waarop we geen afspraken hadden en zijn we zaterdagochtend begonnen. Die dag heb ik wel 12 plasjes opgedweild en gingen er 5 wel goed. Hij liep in zijn onderbroekje rond in de woonkamer en potje stond bij de hand. Die zondag erna had hij nog maar 2 ongelukjes en 's maandags alleen nog maar 1 keer ontlasting in de onderbroek. Hij was toen 2 jaar en 2 maanden.

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    als ze geen luier aan wil is het echt het goede moment om te beginnen, op deze manier is verwarrend en je loopt het risico dat de interesse weer over is en dan is het veel lastiger. En 2,5 is ook echt niet (te) vroeg..

Mijn dochter plaste de 1ste keer ook 6x op de vloer, maar het kwartje viel wel en ze begreep dat het niet zo moest maar op het potje. En na een ochtend was ze zindelijk....

luierbroekjes zijn voor de meeste kinderen ook gewoon luiers...

zou haar morgen wel een luier aan doen, maar haar mee laten gaan met de wc rondes. En dan vrijdag luier uit= luier uit en alleen aan met slapen...

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het is even een lastige overgang, als er soms nog luiiers aan moeten, maar soms is het niet anders. Hier wist ze met 2,5 ook echt wel waar een luier voor was hoor en bij lange autoritten krijgt ze ze nog soms aan ( 1,5 uur op de snelweg heb ik geen zin in een "Oh-ow, mijn autostoel is nat" )

Ik zou idd doorzetten, je merkt na een week heus wel of het gaat lukken of meer tijd nodig heeft. En de dag nadat ik dacht "Zo, en nu heb ik het helemaal gehad!" was de knop om en ging het ineens super. Ik had wel veel onderbroekjes en leggings/maillots in huis. Succes! ( Enneh, een plas op het potje is trots en beloning genoeg, naar mijn idee zijn daar geen stickers voor nodig. Snapte ze hier ook niet, ze wilt gewoon altijd een sticker plakken )

6. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Thnx voor jullie reacties, heel fijn om ervarigen te horen!
    Wat betreft eerst met luier aan, aan potje laten wennen...al geprobeerd maar dan vindt ze het drie keer leuk en wil dan niet meer.

Vandaag op de opvang n luier om, moest ook van daar, maar doet wel mee met de wc momenten inderdaad.

Zoals ik jullie hoor, kan het na veel ongelukjes ook ineens wel goed gaan! Ik zet dus door! Lukt t na voer dagen nog totaal niet dan wacht ik ff.

Spannend!

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier vorige week ook van de ene op de andere dag de luier uitgelaten en na 1,5 dag was ze plaszindelijk. Even doorzetten dus, kan heel snel gaan!

Gewerkt met "Dikke duimen kaart" van Dora, beloningsstickers en een mini kadootje na zoveel stickers.
    Eerste dag blote billen, 2e dag met onderbroekje en vanaf die avond liep ze al weer gewoon in (jogging)broek. Ze geeft zelf aan als ze moet plassen en gaat zelfs alleen naar de wc. Eerste 2 dagen potje midden in de huiskamer, daarna op de wc gezet en meeste plassen gaan al op de wc ipv potje.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zou doorzetten hoor! Mijn dochter heeft precies dezelfde leeftijd en is vanaf vorige week ook zindelijk :)
    Lees mn aanpak in het volgende topic:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/488986-pak-nou-goed-zindelijkheid.html
    Kort gezegd zou ik niet opgeven na tig ongelukjes. Op dag drie viel bij mijn dochter ineens het kwartje en ging ze het steeds vaker zelf aangeven.
    Ik zou wel de luier aflaten, ook naar de opvang ( en gewoon tig droge broekjes meegeven). Ook luierbroekjes voelen als een luier en bij mn zoontje bijv had dat als effect dat hij het weer gewoon liet lopen. Bij mn dochter dus nooit meer de luier aan gedaan ( behalve snachts dan) en binnen een week praktisch volledig zindelijk. Bij mn zoon duurde het vele malen langer voor hij ongelukjes-vrij was en achteraf denk ik dat het kwam, doordat we hem altijd weer een luier(broekje) aangaven als we ergens heen moesten.
    heel veel succes!!

9. Cindell

Cindell Actief lid

20 okt 2010
    359
    0
    0
    pas afgestudeerd aan avondschool als grafisch vorm
    België, Limburg
    Sinds deze maandag heeft mijn zoon geen luier meer aan. We hebben eerst een gesprek gehad met de crèche om af te spreken hoe we het het beste aanpakken.
    1) veel joggingsbroeken in huis halen!!!
    2) dikwijls op het potje zetten, wij belonen ook met stickers.
    3) geen luiers meer aan, behalve bij dutje en slaaptijd.

Sinds vandaag komt er af en toe de vraag om pipi of kaka te doen. Super!! Nu moet ik wel zeggen dat ik hem al had laten kennismaken met het potje en zoonlief er regelmatig een kleine of grote boodschap op deed.

Veel succes! Ieder kind is anders in tijdspanne. Even aanzien of er beterschap is en anders na 1 á 2 weken even een rustpauze inlassen.

10. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Leuk dat jullie ook nog gereageerd hebben!
    Bemoedigend dat het bij jullie ook in het begin nergens op leek en binnen een paar dagen al bijna zindelijk.

Nou kdv wil alleen luierloosheid als ze zelf aangeeft naar de wc te moeten...dus hopelijk lukt dat aanstaande dinsdag.

Eenmaal thuis na kdv wilde ze na het eten haar luier weer uit. Ging ook twee keer op het potje maar er kwam niks. Even later een poepje in haar onderbroek. Ze heeft nog weinig geduld op t potje
    Ze was natuurlijk moe, dus niet echt aandacht meer aan besteed. Ze wilde niet op het potje.

In bed zei ik tegen haar dat we morgen weer gaan oefenen met onderbroekjes. Dan gaat ze op het potje als ze moet of als mama het vraagt zei ik. Ik ben benieuwd of ze morgen in ieder geval regelmatig even op het potje gaat zitten.

Vandaag n lading onderbroekjes erbij gekocht. Thuis wil ze sowieso het liefst met blote benen rondlopen dus dat ik wel handig nu hihihi

11. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Succes met doorzetten! Na een lange dag KDV is het logisch dat ze moe is en hier geen aandacht aan geeft. Jammer dat hun er niet aan mee willen werken (al is dag 2 daar ook wel heel vroeg voor natuurlijk maar voor het kind is het half aan en half uit wel enorm verwarrend...)

Paar dingetjes die ik anders doe/deed (niet dat jij die moet opvolgen natuurlijk maar zo kun je vergelijken en bedenken wat het beste bij jou en je dochter past):

- Ik vroeg zo min mogelijk of ze moest plassen(/poepen). Eigenlijk alleen als ze met haar handje aan haar onderkantje pakte en vanaf dat ze bijna alles zelf aangaf nog even voor het slapen gaan, voor we weg gingen of als ze echt lang niet geweest was. Zindelijk zijn ze pas als ze zélf aangeven dat ze moeten. Als ze er steeds aan herinnert worden denk ik dat dat langer duurt (maar wie ben ik ;)).
    Ook het geduld wordt zo minder op de proef gesteld want ze gaan op het potje/wc omdat ze moeten en niet omdat jij wilt dat ze 5 minuten stil op de pot gaat zitten bedenken of er iets uit moet of niet ;).

Gemeen feitje; ik gaf haar extra sterke aanmaak limonade waar ze gek op is, hoe meer drinken hoe meer plassen des te sneller het kwartje valt, leek me :p :D.

- Blote billen: Hier heel duidelijk voor mezelf besloten dat ik start met blote billen. Er gaat dan geen tijd verloren aan het uittrekken van ondergoed als ze echt moet en ze voelt zelf meteen heel goed dat het langs haar benen af loopt als ze plast. Ook had ik het dan sneller door als er een ongelukje gaande was (mijn dochter plaste heel veel kleine beetjes en zou dus zo met een onderbroekje een klein plasje op kunnen vangen).
    Meteen zodra ze doorhad dat als ze voelde dat ze moest plassen ze naar het potje (staat midden in de huiskamer) moest snellen heb ik een onderbroekje aan gedaan. Ik hou niet van naaktlopen ( ;) ) en je hoort heel vaak een terugval als ze van naakt naar kleding aan gaan. Dat wilde ik dus zsm als ''normaal'' laten zijn. Zo ook het joggingbroekje. Zodra ze een halve dag niets in haar onderbroekje gedaan had, hup joggingbroek erbij aan. Terug naar het 'normale geklede leven'.

Succes!

12. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    @loki. Super dat je nog ff wat tips geeft!
    Ben inderdaad gestopt met vragen....maar omdat velen schreven dat e het kind stelselmatig op potje zetten dacht ik dat dat de manier was.
    Nou hier werkt het niet!
    Dametje wil alles zelluf doen dus wordt dan tegendraads.
    Vanaag weer wat ongelukjes, ze begint het vervelender te worden.
    Mijn moeder is hier vandaag en zij denkt ook dat we ff door deze natte fase moeten zodat ze langzaam aan de plasprikkel gaat voelen en zelf het potje opzoekt.

Hier ook alleen n onderbroekje....heb er gister n berg bijgekocht en draai vanavond wel weer n wasje:D

Ben zoooo benieuwd of ze het gaat oppakken!

13. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Spannend zeg! Hier krijgt ze maandag een onderbroekje aan en zet ik de dweil klaar :D

14. Krissiefeur

Krissiefeur Bekend lid

27 nov 2010
    811
    0
    16
    Oncologieverpleegkundige
    Haarlem
    Wij gaan ook morgen beginnen zonder luier! Ik heb haar al verteld dat de luier af gaat als ze uit bed komt. Ik ben benieuwd!

15. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hoe gaat het nu?

Het niet vragen is best moeilijk want je moet volledig vertrouwen dat het kind het zelf voelt en (op tijd) aangeeft. Ik moet mezelf ook vaak tegen houden om het te vragen hoor, je probeert toch te voorkomen dat het mis gaat, maar het mis gaan hoort er bij, ze moeten ook de ruimte krijgen om fouten te maken en daarvan te leren...

Hier gaat het erg goed. Ben reuze trots. 11 dagen geleden de luier plotsklaps afgedaan. Daarvoor had ze ooit 1 keer toevallig op haar potje geplast en de wc vond ze maar eng (ook met verkleiner).
    Dag 1 2 ongelukjes, dag 2 2 ongelukjes en vanaf dag 3 eigenlijk plaszindelijk (in de overige 9 dagen nog 2 ongelukjes totaal gehad).
    Poepen vond ze heel eng, maar de afgelopen 5 dagen alles keurig op het potje en het gaat met steeds minder angst (eerste dag is ze wel 300 keer op het potje gaan zitten zonder resultaat en klaagde ze al van pijn :().
    Ook gaat ze op iedere vreemde wc (plassen) inmiddels. Thuis boven ook, beneden verkiest ze haar potje nog ;).

Mijn dochter is wel een paar maandjes ouder overigens.

16. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Helaas helaas....we zijn ermee gestopt!
    Ze wilde niet op potje en liet alles de hele dag lopen gister. Vandaag m luier aan en ze lijkt het prima te vinden.

Binnenkort opnieuw proberen!
    Succes voor de mamas die er nog mee bezig zijn!

17. Cindell

Cindell Actief lid

20 okt 2010
    359
    0
    0
    pas afgestudeerd aan avondschool als grafisch vorm
    België, Limburg
    Als ze er niet klaar voor is, best niet pushen, dat werkt alleen maar averechts! Over een paar weken weer proberen. Dan kan het zijn dat ze er wel klaar voor is.

Succes verder!

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jammer zeg!! Maar als er echt totaal gene vooruitgang in zit en ze lijkt ook de interesse niet (meer) te hebben dan is het wrs nog te vroeg.
    Bij mijn dochter had ik 2 maanden geleden ook en eerste poging gedaan en toen om dezelfde redenen ook gestopt. En 2 maanden later lukte het wel! Dus gewoon even laten rusten.

19. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Inderdaad, hopen dat het over een paar weken of maanden wel het goede moment is.

20. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Jammer! Maar gewoon even rust, even alles uit het zicht en binnenkort met goede moed opnieuw beginnen! Sommige dingen heb je nu vernomen dat die niet of juist wel werken bij haar en dan die vanaf het begin toepassen en er met volle moed weer tegen aan :)

Deel Deze Pagina