Hoi allemaal, Wij denken erover om zwanger te worden. Ben met de Nuvaring gestopt, en heb een paar mooie cyclussen van mezelf achter de rug. Nu gebruik ik al een poosje vitaminepillen met foliumzuur, maar niet specifiek om zwanger te worden. Ik neem dagelijks Kruidvat multi À-Z vrouw vitaal. Nu staat hierop: niet gebruiken gedurende zwangerschap en lactatie zonder medisch advies. Weet iemand waarom dat erop staat? Is het dan slecht om deze pillen te gebruiken voordat je zwanger bent? Is het echt nodig om speciale zwanger worden vitamines te gaan halen? (ik heb nog een hele voorraad van deze, in de aanbieding gekocht... Lol) En hoe zit het met de zwanger worden vitamines als je misschien al zwanger bent (na je mogelijke eisprong)? Ook vraag ik mij af: ik werk als dierenartsassistente (dus risico voor toxoplasmose, röntgenstraling en isofluraangas), maar ik heb zelf ook raskatten waar ik zo nu en dan kittens van heb. Ik kan er dus niet omheen dat ik in ieder geval mijn eigen kattenbakken moet verschonen. Maar als de kans groot is dat je eerder al toxoplasmose hebt doorgemaakt, is er dan nog risico voor je kindje?
Hi Nienke! Over de pilletjes: dat is volgens mij omdat er vaak teveel vitamine A inzit. Over de katten dat weet ik niet maar ik denk dat handen wassen in ieder geval heel slim is! Liefs!
Nienke@ De pilletjes weet ik zo niet , mis apotheek vragen of ha die weten dat vast wel. De katten zo ver ik weet gaat het alleen om de uitwerpselen van de kat . Aaien en knuffelen geen probleem aan raken ook niet . Gyn vertelde mij dat ik alleen met verschonen van de bak uit moest kijken. Een ander laten doen om risico te voorkomen .
Die vitamines die jij hebt zou ik toch niet meer nemen, inderdaad ivm vitamine a. Dat zit daar teveel in en kan schadelijk zijn voor je kindje. Aangezien je zwangerschap pas aantoonbaar is na een paar dagen a twee weken zou ik toch echt preventief zwangerschapsvitamines gaan slikken. Over je kattenvraag: ik zou er niet vanuit gaan dat je bestand bent tegen toxoplasmose. Ik ben letterlijk tussen de katten geboren en heb ze 28 jaar gehad, maar toen ik me tijdens mijn tweede zwangerschap erop liet testen bleek ik niet immuun te zijn. Als je handschoenen draagt tijdens het verschonen en daarna je handen wast kan het wel.
Hoi Nienke, Betreft je kattenvraag: Als je al Toxoplasmose hebt gehad, dan heb je antistoffen in je bloed en zou je dus hier tegen beschermd zijn. Je kan je laten prikken op die antistoffen. Als je ze hebt, dan is het mooi meegenomen.. Heb je ze niet, dan zou je tijdens je zwangerschap waarschijnlijk toch moeten stoppen met het verschonen van de bak, óf je zou met handschoentjes en/of een mondkapje moeten werken... het gaat er om dat je niet met je vieze handen aan je gezicht komt. Je krijgt trouwens eerder toxoplasmose van kittens als van volwassen katten.
Hartelijk dank Ladies, maar dat testen, gaat dat via de huisarts? Met hem heb ik besproken dat mijn cyclus ondanks de Nuvaring een eigen leven begon te leiden, waarop zijn advies was om te luisteren als je lijf aangeeft dat het klaar is voor een zwangerschap. Vervolgens heb ik met hem gesproken over onze situatie, en onze katten. En hij heeft het toxoplasmoseverhaal niet aangekaart :s Ik zal ook eens met mijn collega's overleggen hoe zij dat gedaan hebben. Mijn katten hebben geen contact met andere katten, en komen ook niet buiten behalve in onze eigen tuin. Als ik Toxoplasmose van hen heb gehad ben ik dus al klaar, als zij het niet hebben gehad loop ik dus alleen nog risico op mijn werk (en daar handschoenen dragen bij verschonen van de Kattenbak is geen probleem)... Of maak ik nu een denkfout?
Nou, andere katten kunnen wel in jou tuin komen en daar poepen... Dus je tuin is nietbperse 'veilig'. Je zal ook met in de tuin werken handschoenen moeten dragen. Als je dat ook doet met kattenbak verschonen (en eventueel mondkapje, verkrijgbaar bij elke doe-het-zelf zaak) moet het goed zijn. Was altijd goed je handen daarna! Veel huisartsen en vks denken hier helemaal niet aan. Het komt ook maar weinig voor en met de voorzorgsmaatregelen die we nemen is de kans erop erg klein. Je kunt het natuurlijk altijd laten testen!
Over de katten.. handen wassen aan het einde van de kattenbak verschonen is voldoende... handschoenen helpt.. zoals mijn vk het uitlegde.. zolang je geen kattenpoep gaat eten ben je zo goed als veilig.... (eigenlijk is alleen een schepje al voldoende) Over de vitamines, dat gaat waarschijnlijk over de vit A. Als je gewoon vitamine tot je wil nemen zou je vitamines voor vegetariers kunnen nemen, de vit A zijn namelijk vaak uit dierlijke producten gewonnen, maar zijn plantaardig in de vegetarier vitamines. (Daar zit ook extra foliumzuur in en B12)