Mijn zoontje is 8 weken en tot nogtoe heb ik hem uitsluitend moedermelk gegeven via het flesje. Ik merk echter dat ik de laatste tijd de hoeveelheden moeilijker kan bijhouden wat het toch al intensieve kolven nog intensiever en vooral stresserender maakt. Ik wil dus stilaan stoppen met borstvoeding. Ik heb nu dus kunstvoeding in huis gehaald, Nutrilon Omneo, en vanmorgen heb ik hem deze gegeven en hij dronk het goed. Nu weet ik echter niet goed hoe ik het afbouwen van mijn kolven nu moet aanpakken. Heeft iemand tips? Of een soort schema?
Hetzelfde als borstvoeding afbouwen. Eén voeding/kolfbeurt per week (of tot je geen stuwing meer voelt) laten vervallen. Dan kan je een andere kolfbeurt laten vervallen. Ik ken jouw situatie niet, maar je zou kunnen proberen hem weer live te voeden. Ik heb ook fulltime gekolfd en met 6 weken live voeden weer opgebouwd. Hij kan nu veel beter mijn snelle melkstroom aan. Als je dit wil, geef je eerst de borst. Vervolgens het flesje dat hij gewend is. Hier doe je elke dag 10cc minder in. Desnoods geef je nutrilon. Dat doe ik ook. Anders is het borstvoeden, fles geven en kolven. Dat werd mij te veel.
Wel voorzichtig met afbouwen. Als je merkt dat je last heb van rode plekken en knobbels, dan toch even kolven. Dit steeds korter, totdat je de voeding kan laten vallen. Wat hierboven al gezegd wordt, klopt. Je kindje is nu al zo veel ouder, heeft veel meer kracht, en kan dus waarschijnlijk nu goed uit de borst drinken.Fulltime kolven kan best zwaar zijn, gewoon live drinken is uiteindelijk makkelijker. Het is even een investering, maar zoals je hierboven kan lezen, dan lukt het wel.
Je hoeft voorlopig helemaal niet actief af te bouwen. Blijf gewoon kolven zoals je kolft en vul je tekort aan met kleine hoeveelheden kunstvoeding. Dan heeft je kind het meeste profijt van jouw melk, en jouw borsten bouwen op een rustige natuurlijke wijze af. Sluit me verder bij de andere moeders hier aan. Ik heb voor mijn jongste de eerste 10 weken vrijwel alles gekolfd, en daarna kon ze zelf uit de borst drinken. Veel handiger dan kolven en veel handiger dan een fles!