zwanger worden en antidepressiva

Discussion in 'Zwanger worden' started by Jamie22, Aug 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jamie22

Jamie22 Lid

May 14, 2012
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    hai meiden, ik ben nu in me tweede ronde om zwanger te worden. en nu is me antidepressiva ssri voorgeschreven, heb al jaren psychische problemen en nu word het echt nodig dat ik medicijnen ga slikken. mijn psychiater en psycholoog zeggen dat antidepressiva ssri geen schade brengt aan me vruchtbaarheid, vruchtje, baby of aan de baby tijdens borstvoeding. heeft een van jullie ervaring met antidepressiva ssri tijdens jullie zwangerschap en of al een baby gekregen met antidepressiva?
    ik vind het allemaal erg eng en hoor graag even van mensen die het al hebben door gemaakt.

groetjes jamie lisa

vruchtbare periode zit er weer op en 31 augustus is me nod.

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    nou ik zou niet zwanger raken als je nog moet beginnen met AD want je zit nu al in een fase dat het niet goed gaat en een zwangerschap werkt vaak ook niet echt mee ivm met die hormonen. Als je alles op een rijtje hebt en de AD slaat aan want je kan best wel effe moeten zoeken voor je de juiste en de juiste hoeveelheid hebt enz dan kan je met sommige soorten best zwanger raken. Ik slik zelf ook AD en ben zwanger ik moet juist doorslikken omdat ik anders grote kans heb om terug te vallen

3. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

Jun 30, 2013
    735
    0
    16
    Ten eerste, Jamie mag best zelf bepalen of zij zwanger wil worden of niet, daar heeft ze niemands mening, veroordeling of toestemming voor nodig... Als zij vind dat zij klaar is om een kindje te krijgen, met óf zonder AD, laat haar en haar hubbie dat dan lekker zelf beslissen.

Jamie, misschien is het een idee om contact op te nemen met een zogenaamde POP-poli bij jou in de buurt (wel eerst even verwijzing vragen van de huisarts of verloskundige). Zij kunnen jou namelijk al jouw vragen over zwanger worden met AD beantwoorden in een zogenaamde preconceptioneel consult. Bij de POP-poli werken allemaal experts op dit gebied en ze hebben veel ervaring met vrouwen die AD slikken en zwanger willen worden/zijn/zijn geweest en kunnen deze vrouwen ook begeleiden als die vrouw dat fijn vind. Ikzelf ga over 3 weken ook naar zo'n POP-poli voor mijn/ons eigen preconceptioneel consult. Ik slik dan wel geen AD meer (sinds januari niet meer) maar ik wil wel advies over zwanger worden met een (voorgeschiedenis van) depressie.

4. giosy

giosy Actief lid

Oct 31, 2011
    281
    0
    0
    NULL
    N-H
    Ik ken iemand die juist ad viorgeschreven kreeg tijdens de zwangersxhao. Dat doen ze niet zomaar denk ik dan!
    Spannende tijd dus voor je meis! Succes!

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    sorry geef alleen me mening hoor

6. Evira

Evira Fanatiek lid

Feb 18, 2011
    1,533
    0
    0
    Er zit wel per middel verschil in hoor! Dat heeft vooral met de halfwaarde tijd te maken. Dwz hoelang het middel in je bloed blijft.

Vooral op het kunnen geven van borstvoeding heeft dit invloed. Ik gebruik zelf sertraline, omdat je daarmee borstvoeding kan geven.

De meeste ssri's zijn nog zo nieuw, dat er niet voldoende onderzoek is om aan te kunnen tonen of een middel veilig is. Het oudste middel, prozac, hebben ze veel info over. Dit schijnt erg veilig te zijn. Hiermee mag je alleen geen borstvoeding geven ivm met de lange halfwaarde tijd.

Mij is wel verteld, dat je in de eerste drie maanden van een zwangerschap niet je dosis mag veranderen. Ik weet niet hoe dit zit met als je start met een middel.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is, dat het goed gaat met de moeder! Maar laat je goed voorlichten, mss inderdaad bij een POP-poli.

Share This Page