Ik heb nu al die tijd mijn dochtertje gevoed. Ik wilde vanaf 6 maanden gaan afbouwen, maar ze begon enige tijd daarvoor plots de fles te weigeren. Alles is al geprobeerd. Bij mijn ouders ( waar ze 2 dagen is) drinkt ze emestal wel uit de fles, op het KDV vrijwel nooit. Bij mij wil ze alleen de borst en bij papa ( alleen in de weekends aanwezig) weigert ze ook pertinent. Ik wil toch echt gaan afbouwen, ik ben doodmoe en ik heb regelmatig productiedips die me ook nog eens mijn nachtrust kosten, want dan wil ze vaker drinken. Ze eet al 3 x daags vast voedsel ( ochtend lepeltjespap van bambix -ik kolf dan-, middag fruit en avond prakje) maar tussendoor wil ze dus nog altijd BV, liefst live, natuurlijk. Tussen de middag ga ik dan ook altijd live voeden. Drinken uit welke beker dan ook gaat nog lang niet goed genoeg. daarmee blijven we oefenen. Ik heb geen behoefte aan veroordelingen of vurige speeches hoe goed BV wel niet is. Dat weet ik namelijk ook wel. Maar ik ben alleen met een fulltime baan en ik raak DOODOP. En ik weet ook dat ik het anderzijds enorm ga missen omdat het toch iets heel bijzonders is en blijft, maar het is bij iedereen een keer genoeg en ik bereik met rasse schreden dat punt. Naast de slapeloze nachten en de lichamelijke moeheid kan ik ook nog eens niet volwaardig meedraaien op mijn werk. En dat begint zo langzamerhand ook vervelend te worden. Dus...wie heeft nog goede tips?
Hier hadden we ook zo'n lekkere flesweigeraar en toen bleken er allerlei fysieke/medische problemen te spelen. Ik denk achteraf dat dat veel dwars heeft gezeten, want toen ze lekkerder in d'r vel kwam, ging het drinken uit de fles ook veel beter. Dat zou dus mijn tip zijn: checken of er geen medische problemen spelen. Verder geef je aan dat het vooral op het KDV niet gaat, en thuis bij papa. Dat laatste snap ik wel: thuis is ze gewend de borst te krijgen. KDV is mogelijk te druk voor d'r? Is het misschien beter voor je dochter om naar kleinschaliger opvang te gaan, zoals een gastouder? Heeft ze iig 1 vast gezicht en ook minder drukte, waardoor het misschien ook allemaal wat gemakkelijker gaat?
Enige tip die ik kan geven is dat afbouwen het minste stress voor alle partijen oplevert als je het op een moment doet dat de interesse een beetje minder is. Even afwachten tot je op zo'n punt komt. Rond 9 maanden is normaal gesproken zo ongeveer alles interessanter dan jouw borsten. Daarnaast kun je nu vast proberen de momenten of plaatsen te beperken. Maar dat kan heel veel protest opleveren.
Rond 9 maanden is de kans aanwezig dat ze zelf minder interesse heeft? Hmm...dat is nog te overzien. Wel speel ik met de gedachten om de live voeding tussen de middag te laten vervallen en mijn opvangers te laten weten dat ze dan toch echt een flesje moeten gaan geven ( poeh...dat ga ik zelf ook wel missen, want op een hele lange werkdag wat dat dan altijd nog even een moment om legaal mijn dochtertje te zien). Voor een voldongen feit gesteld, zou Roos wellicht wél gewoon gaan drinken uit de fles?
Nou, weet je niet uit een fles drinken is geen ONWIL bij een baby! Ze doen het niet om het je lastig te maken, het is echt NIET KUNNEN. Het is een heel andere manier van drinken, en voor sommige kinderen is het verschil tussen borst en fles gewoon heel erg moeilijk. Jij hebt er nu eentje die borst blijft drinken en geen fles, maar omgekeerd kan ook. Je hebt kinderen die na een fles zo in de war raken dat de borst niet meer lukt. Het is dus maar heel erg de vraag of Roos echt uit een fles gaat drinken als je haar dwingt. Voor het zelfde geld drinkt en eet ze helemaal niets. Ik zou eerder proberen haar meer bijvoeding te laten eten op een dag, zodat overdag de borst minder belangrijk wordt voor haar. Je kunt nu ook al rustig beginnen met haar uit een beker te laten drinken. En als je tot 9 maanden het recht hebt wettelijk om lekker naar haar toe te gaan overdag, waarom zou je daar dan eerder mee stoppen? Ik vond de kolfpauzes eerlijk gezegd altijd wel prettige onderbrekingen van mijn beredrukke werkdag. Even uitrekken, ontspannen en iets anders doen.
Je hoort me ook niet zeggen dat het onwil is. maar ze heeft het bijna 6 maanden lang gewoon gedaan, uit de fles drinken, naast de BV. En bij mijn ouders thuis doet ze het nu ook gewoon weer. de fles gaat vaak in één ruk leeg. Dat geeft mij het gevoel, dat er op het KDV iets is voorgevallen, waardoor ze wellicht angst of iets heeft gekregen. Misschien hoor..want het blijft frappant dat ze het bij de één gewoon wel doet en bij de ander niet. En ik weet van het kolfrecht tot 9 maanden..maar wat dan daarna? Ik heb heel weinig verlof en aangezien ik al 9 uur per dag werk, ook geen fut om vanwege kolfpauzes langer door te werken (zou ook niet gaan..het KDV sluit om 6 uur). Nogmaals; ik zit vooral te wachten op tips, meedenkers etc. Dus wie nog een goed idee heeft is van harte welkom!
Eten met een lepel is inderdaad geen enkel probleem. En wat ik al schreef: we blijven ook oefenen met bekers ( tuit en de oefenbeker van difrax).
Dan is je "probleem" toch opgelost? Je wil niet horen "vooral doorgaan", dus heb je weinig keus denk ik! Als je 500cc aan volle (aangezuurde) zuivel naar binnen krijgt, dan ben je al een eind. Keer een plak jonge kaas, peulvruchten, dan kan ze ook met minder melkproducten toe en is 300cc voldoende. Geef je vlees of vis?
Ik zou echt denken dat het KDV te druk is, of idd eens iets onprettigs voorgevallen... Kun je dat laatste niet eens bespreken? Ik zou zelf ook echt meer gaan zitten op meer ander voedsel en drinken met een bekertje, dan nu nog die fles zo nodig aanleren: die wil je over een paar maandjes juist weer heel erg afleren, dus dan zit je dan niet meer met dat gedoe
Gaat toch al goed? Gewoon beker blijven aanbieden, zuivel van een lepel, zoals pap, kwark en yoghurt en verder overdag gewoon ander eten. Heb je helemaal geen fles nodig. En of je dan buiten werktijd wel of niet afbouwt merk je vanzelf wel. Ik zie eerlijk gezegd de moeilijkheden niet zo hoor.
Dank voor jullie antwoord. Inmiddels is hier de chaos toegeslagen, want helemaal uit het niets wilde mijn dochter vandaag om half 7 en nu net tussen de middag NIET bij me drinken. Vanochtend om 8 uur nam ze wel een fles MM bij mijn vader. Het zou kunnen dat ze nu zelf de beslissing neemt...maar ik ben tegelijkertijd ook bang, dat ze -als dit doorzet- over een paar dagen ineens spijt krijgt. Met de snelheid waarmee de productie nu afneemt, zou ik dan te weinig hebben en ik heb ook geen tijd genoeg om na een mislukte aanlegpoging ( ik moet ervoor naar haar toe rijden) ook nog eens te gaan kolven.... Komt het vaker voor dat ze zelf eerst afbouwen en dan toch spijt krijgen????
nou....hier niet... mijn meisje is 9 maanden, maar nog zooooo borstverslaafd!!! ik kan niet afbouwen want ze vraagt er continu om. ze heeft zelfs door dat ze aan mijn trui kan trekken als ze de borst wilt. ik slaap al 9 maanden niet meer...werk 4 dagen p/w. het is vermoeiend, maar alleen de nachten...ze wordt nog gerust 4x per nacht wakker omdat ze op de tepel wilt zuigen (ze slaapt naast me anders trek ik het echt niet). en oh ja, speen moet ze niet! Maar daarnaast geniet ik nog van bv.. alleen die helse gebroken nachten!!
Poeh Assi...dat is wel erg pittig! Ik ben er inmiddels denk ik wel achter wat er speelt. Ze is momenteel zó geìnteresseerd in wat er allemaal om haar heen te zien is, dat ze gewoonweg geen tijd neemt om te drinken. Vanochtend ook weer: ik had ze nét aangelegd en ze begon goed effectief te zuigen. Toen sprong de kat miauwend op bed ( hij wilde eten) en het was meteen over. Hij was interessanter en daarna het licht en de wekker en..nou ja..zo'n beetje alles behalve tiet. Toen heb ik ze maar laten begaan. Ze lachte, speelde en brabbelde er lustig op los. Na een 15-20 minuten hapte ze ineens weer zelf aan en dronk ze. Niet superveel, maar toch. Ik ga er van uit dat het een fase is. Maar mocht ik gaan afbouwen helpt dit wel....dat ze dus niet meer zo gefocust is momenteel.
Hey Hellen, ik herken het hoor, de mijne is ook gefocused op alles en iedereen, hahaha. Maar de borst moet ze echt wel hebben... vooral voor het slapen gaan..ze zuigt zichzelf in slaap! euhmm...ook als we net hebben gewinkeld wilt ze de borst (een moment van rust).. Als ik terugkom van werken dan grijpt ze meteen naar de borst omdat ze uren zonder heeft moeten doen.. En overdag komt ze ook tussendoor vaak genoeg... Iemand zei laatst tegen me: Joh...lijkt wel of ze aan je borst is vastgeplakt!! En dat voor een baby van 9 maanden oud. Nee, afbouwen zit er hier nog niet in. Ik vind het ook heerlijk om te geven, hoor. Ben er zooooo trots op dat ik het al 9 maanden doe. Ik haal 1 jaar makkelijk, ga er zelfs overheen als zij nog zo geinteresseerd is als nu! Vannacht sliep ik op de bank. Vriend en baby in bed. Ik had ECHT mijn rust ff nodig, hoor. En mevrouwtje werd maar 1x wakker, hoorde ik van mijn vriend!!!! Als ik naast haar lig wordt ze wel 4x wakker voor de borst...en niet eens om ECHT te drinken, maar meer om mij als speen te gebruiken. Ze is trouwens ook een hele slechte eter..... ze geeft de voorkeur aan de borst! Is dat bij jou ook zo?
Hee Assi Nou..nee! Roos is juist een hele goede eter! 's ochtends krijgt ze pap van granen en dat gaat meestal schoon op ( en dat is best veel!), ze is verzot op de fruithap ( potje of zelfgemaakt maakt niet uit) en ook de avondprak plus toetje van magere yoghurt gaat erin als koek! Ze drinkt alleen waardeloos uit de fles soms. Dat is dan wel weer jammer.
Assi, Ik ken je situatie verder helemaal niet maar waarom ga jij op de bank liggen en zij in jouw bed? Waarom doe je haar dan niet in een eigen bedje, als jij daardoor eindelijk eens kan slapen? Kan je eindelijk slapen, lig je op de bank.
Jeetje, wat eet ze veel! Als ik dat lees slaat de onzekerheid hier toe. De mijne heeft vanochtend 4 lepels pyamaontbijt gegeten... daarna weigerde ze enorm! Dan slaat ze echt alles weg! Tanden op elkaar. 2 uur later 3 stukjes bruin brood met boter en kaas. Daarna wilde ze weer steevast niet. Heel veel BV..en ook genoeg sap. Dat gaat er wel in. Avondeten was een groentepotje, dat waren ongeveer 8 lepels ofzo... En nog een een paar hapjes pasta meegegeten, maar dat stelt echt niks voor. Als toetje kreeg ze alleen 2 stukjes mandarijn op en 2 hapjes banaanhapje. Ze heeft dit al heel lang, nu heeft ze ook weer last van tandjes die doorkomen... maar soms denk ik weleens : waar leeft ze op! Ja, merendeel op BV! Dat gaat er altijd in.
Ze slaapt vanaf de geboorte al bij ons. Haar ledikant staat tegen ons bed, maar mevrouw wordt direct wakker als ik haar neerleg. En huilen!!! Dan slaapt ze absoluut niet meer. Het huilen slaat over in krijsen en heel overstuur zijn. We blijven het proberen, maar gister was ik zoooooooo ontzettend moe dat ik haar maar liet liggen en zelf op de bank ging. Ik weet dan ook dat IK voor de verandering een keer kan blijven liggen en vriendlief haar troost wanneer ze wakker wordt. Ze wil ook absoluut niet alleen op een kamer. We hebben namelijk tot 3 maanden terug bij mijn broertje gewoond en daar moest ze wel bij ons op de kamer. En dat is ze nu helemaal gewend geraakt. (maar ik ga nogal off-topic ..denk dat ik hier zelf een topic over zal openen)
Ja, zeker als ze zo abrupt stoppen. Probeer gewoon andere rustige momenten te vinden om te kolven, en neem voor jullie allebei even een paar dagen rust. Zo opeens stoppen heet 'zuigeliingenstaking'.