Slecht eten warme hap sinds 14 mnd. prikken (11 Okt. jl.)

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Kabouter Klus, Oct 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

Nov 6, 2006
    2,657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hai,

Ons manneke is eigenlijk van nature een geweldige eter; hij lust echt alles en eet ook altijd met veel smaak (van papa, denk ik, haha...);)

Nu heeft hij op 11 Oktober jl. zijn 14 mnd. prikken gehad en sindsdien is er eigenlijk een beetje flink de klad in zijn warme hap gekomen. We zijn nu bijna 2 weken verder en sindsien heeft hij denk ik nog maar een keer of 3 echt fatsoenlijk een normale hoeveelheid piepers/groente/vlees (of icm past/rijst, maar ik bedoel dus gewoon een warme maaltijd) op. Heb potjes geprobeerd, vers, met lepeltje voeren, met vorkje, zelf stukjes laten pakken, pfff.... Soms gaat het een paar hapjes goed, maar meestal doet hij zijn mond er niet eens meer voor open. Enigste dingen die hij zo nog wel wil eten zijn rostirondjes en vissticks.

We hebben al zitten denken of het nou aan de prikken ligt (hoewel hij verder eigenlijk niet echt ziek ervan is geworden/geweest), hij is ook wel met tandjes bezig, maar voor een lekkere banaan of appel draait hij zijn hand niet om (dus ik redeneer zo; dan ligt het ook niet zozeer aan de tandjes, want stukjes appel kapotbijten, dat merk je meer aan de tandjes dan een potje geprakt eten, niet dan?), sprongetje/fase? Ik ben het effe een beetje beu eerlijk gezegd om telkens eten te koken/op te warmen en vervolgens weer weg te kunnen flikkeren :)->) omdat meneer niet wil. En ik kan hem toch ook niet eeuwig (weet wel dat het een keer overgaat, maar even voor nu gesproken) als alternatief boterhammen en fruit blijven geven?

Hoe lang moet je zoiets laten duren? En heb je misschien tips of dingen waar ik misschien nog niet aan gedacht heb om hem weer aan het eten te krijgen?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,

Het kan zeker wel te maken hebben met een sprongetje, kleine beetjes aan blijven bieden is wel het beste en je kunt het gerust even aankijken, vaak gaat het na een paar weken ineens weer voorbij.

Groetjes eveline

3. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

Nov 6, 2006
    2,657
    0
    0
    Noord-Brabant
    We zijn intussen 2 weken verder, en eigenlijk is er weinig tot niets veranderd. Soms hebben we geluk en accepteert ons manneke "per ongeluk" wat boontjes of worteltjes. stukje vlees gaat regelmatig wel goed, aardappels niet, alleen in rostirondjes-vorm :D.

Ik geef hem wel nog gewoon een stuk fruit erbij, want op alleen een stuk vlees laat ik hem niet teren, maar ik ben het onderhand een beetje beu. Krijgt hij zo wel voldoende voedingsstoffen binnen, met alleen brood, fruit en vlees? Groente wat hij eet is nl. te verwaarlozen. Aanbieden blijven we wel doen natuurlijk (hoe weet je anders dat hij weer normaal gaat eten), maar ik kan elke dag weer vanalles weggooien omdat er gewoon geen pijl op is te trekken.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Het is altijd moeilijk als je kindje niet wil eten. Je hebt al zoveel geprobeerd, maar je moet inderdaad toch gewoon blijven aanbieden. Kleine porties geven, samen eten en niet teveel de nadruk leggen op het niet eten. De meeste kindjes gaan op den duur weer lekker meeeten.

Groetjes, Petra

Share This Page