Mijn dochter is nu 8 maanden en we worstelen al een paar maanden met voeding. Noch bij de huisarts noch bij de health visitor (soort consultatiebureau) komen we veel verder. Ik heb maandag weer een afspraak en wil er zoveel mogelijk uithalen, dus was benieuwd of iemand nog tips heeft. Ik ben toen ze ruim 6 maanden was begonnen met afbouwen van borstvoeding (ivm reumamedicatie), toen ging ze heel veel spugen en huilen, ook had ze wat dunne, stinkende poep. Niet echt diaree maar toch anders. Ben weer even begonnen met bv, toen toch weer gesopt, omdat ik met drie kleine kinderen en zware reuma het niet aankon, en nu is het al een maand geklooi. Ik ben de tweede keer dat ik stopte met bv begonnen met Comfort melk (minder lactose) en dat ging beter, maar nog niet super. De huisarts vond het allemaal zo dramatisch niet, en raade aan lactosevrij te proberen. Toen heb ik Nutrilon Pepti 1 gekocht (omdat ik toen toevallig in Nederland was) en dat ging nog veel beter. Ik gebruik ook nutriton (johannesbroodpitmeel) om het wat te verdikken en ze spuugt nu bijna niet meer. Sinds ik begon met de pepti heeft ze weer normale poep. Ik heb dus toch het idee dat er iets van overgevoeligheid is voor melkeiwit. Ik heb laatst, omdat de pepti In Engeland, waar ik woon, alleen op recept verkrijgbaar is, wat lactosevrije voeding geprobeerd van een ander merk (SMA) en meteen had ze weer die rare poep. Dus nu heb ik telefonisch via de huisarts eenmalig pepti gekregen en ga volgende week erheen om te bespreken hoe verder. Van mijn vorige bezoek werd ik echter niet veel wijzer dus stel me er niet teveel van voor. Ik hoop dat ze de pepti weer wil voorschrijven, want ze is nu weer redelijk relaxed. Alheowel ze nog wel veel meer huilt dan vroeger, ze was een heel kalme baby en nu gewoon veel minder. Ik twijfel dus heel erg, zou ze toch zelfs geheel eiwitvrij nodig hebben? Of heeft ze gewoon wat opstartproblemen en is wat overgevoelig? Ik vind het heel lastig. Maar de duidelijke aanwijzingen voor mij zijn wel die rare poep die ze krijgt van melk, en dat ze toch, zelfs op de pepti, wat meer huilerig is. Maar aan de andere kant kan dat huilerige door zoveel komen, tandjes, frustratie dat ze nog niet zo goed kan kruipen als ze wil, etc etc. Het blijft een baby... Tips, ideeën en ervaringen welkom!
Meest voorkomende symptomen bij kma zijn het maag / darm kanaal. Dus gezien het spugen en dunne ontlasting kan het goed zijn dat ze kma heeft. Zeker als het met de pepti verbetert. Het huilen kan daar ook van zijn en als ik je verhaal zo leest van wanneer het huilen ontstaan is, denk ik wel dat het daarvan is. Mijn dochter heeft dagelijks urenlang liggen krijsen. Het kan inderdaad ook zijn dat pepti te licht is. Dit was bij mijn zoontje ook en blijkt bij mijn dochter nu ook het geval te zijn. Kun je niet aan de arts een sterkere variant voeding vragen om uit te proberen hoe ze het daar op doet? Tussen de pepti en de volledig koemelkvrije voeding is nog een tussenstap, namelijk nutramigen en friso allergy care. Een voeding waar de meeste kindjes het wel goed op doen. Stonk de ontlasting met de pepti minder? Mijn dochter stinkt ook enorm, maar ik heb er nooit aan gedacht dat dit bij kma zou kunnen horen. Dacht dat het vrij normaal is. Sinds vandaag krijgt ze sterkere voeding, er eens opletten of de stank minder wordt.
Ja, het ruikt nu 'gewoon', dus naar poep, ook stank, maar anders. Eerst rook het een beetje kazig, heel sterk... In ieder geval duidelijk anders. Ik ga overleggen, eerst nog een weekje pepti en dan zien of ze inderdaad sterker moet. Het kan ook zijn dat ze niet lang genoeg aan een stuk zuivelvrij is geweest. Eerst was het me allemaal nog niet helemaal duidelijk wat ze nou had, of was de pepti op en de huisarts te traag met voorschrijven en hadden ze het niet meer op voorraad, dan weer stopt broer of zus een stuk kaas in d'r mond. Pffffff
Volledig koemelkvrije kunstvoeding bestaat niet. Wel zijn van de high allergy care voedingen de koemelkeiwitten zo klein gemaakt dat er net of nauwelijks nog op gereageerd wordt. Lactose-intolerantie komt vrijwel niet voor bij zuigelingen. Maar als de symptomen daar wel van zijn, is dat zo op te sporen met een simpel testje.
Zogelukkig, jawel je hebt er ook op basis van soja, ik heb er nog mee in mijn handen gestaan (die kan je hier wel krijgen zonder recept, en de pepti, op basis van gehydrolyseerde melkeiwitten niet, vreemd...)....maar vond het vooralsnog een stap te ver. En lactose intolerantie is het dus niet, want op enkel lactosevrij doet ze het ook niet goed. En zowieso zit borstmelk vol lactose....en daar had ze geen last van.
@ Zogelukkig, en of die bestaat. Neocate en nutramigen AA zijn op basis van vrije aminozuren. In die voeding komt geen koemelkeiwitten voor. Mijn zoontje zat op die voeding. Check dit: Op productmerk, Producten & Aandoeningen : Voor professionals - Nutricia Medische Voeding, Nederland
@ Kaatje, soja wordt afgeraden tot het 1e jaar als er sprake is van kma. Kans is groot dat er ook op de soja eiwitten gereageerd wordt.
Antje, Ik heb haar wel eens soja (tofu) in haar eten gegeven, daar lijkt ze geen problemen mee te hebben... voor de zekerheid zal ik het even laten...
Ik dacht dat jij doelde op de twee merken die je noemde, de Nutramigen en de Friso Allergy Care. Ik ken een kind die daar doodziek van werd. Die heeft nu donormoedermelk.
ik ben wel benieuwd waar ze het dan van maken. het zijn in heel kleine stukjes geknipte eiwitten, en op hun site claimen ze dat er absoluut geen koe aan te pas is gekomen.
Ik vraag me trouwens af of jij koemelkvrij at die 6 maanden, Kaatje? Want als er sprake is van koemelkallergie had ze daar via de bv natuurlijk ook last van gehad en zoals ik lees ontstonden de problemen pas nadat je gestopt was met de bv? Heel veel kinderen en volwassenen kunnen niet tegen koemelk, waaronder ik. Het is ook niet voor ze bedoeld. Kijk anders eens naar donormelk, dat is misschien handiger als het vergoeden en verstrekken van dieetvoedinh in de UK zo moeilijk is.
Nee, daar had ze geen last van, van mijn bv als ik melk dronk, maar dat schijnt ook niet te per se hoeven bij kma. vaak wel, maar niet altijd. En het is wel te krijgen hier hoor, alleen net die ene waar ze goed op reageerde moet op recept. Als ze die echt nodig heeft krijg ik hem wel. ik zag laatst ook melk staan gemaakt van geitenmelk, en soja is dus ook gewoon verkrijgbaar. en donorvoeding is ook weer zoiets. En als ze ergens niet tegen kan moeten we dat toch ooit uitvinden...
Soja- en geitenmelk kan je proberen natuurlijk, maar teveel switchen is ook een grote belasting voor de darmen, die nieuwe voeding moet je dan wel 3 weken de kans geven. Bij kma of andere allergieen van andere gezinsleden en ernstige kma wordt soja- en geitenmelk afgeraden.
@ Kaatje, dat vroeg ik mij toen ook af waar het dan precies van gemaakt is. Heb mij daar echter toen niet in verdiept. De eiwitten van geitenmelk lijken zeer sterk op die van koemelk. @ Zogelukkig, zover ik weet zijn de eiwitten bij bv al gefilterd, waardoor het kan dat er tijdens de bv geen of minimale reactie was.
Ik ken heel veel verhalen van bv-mama's met kindjes met kma hoor, die dan op een koemelkvrij dieet moeten. Hoe zit dat dan precies?
Oh en Kaatje: paardenmelkeiwitten lijken veel minder op koe. Hier in NL heb je speciale paardenmelkerijen.
zogelukkig, het ligt er net aan hoe gevoelig ze zijn, heel gevoelige kindjes kunnen ook niet tegen bv als mama koemelk drinkt, maar bij minder gevoelige is dat niet zo... hoe het technisch precies zit weet ik niet, ik denk dat je lichaam er toch iets mee doet. Net zoals voeding met gehydrolyseerde melkeiwitten (zoals pepti) voor sommige kindjes voldoende is, terwijl andere echt helemaal kapot gemaakte eiwitten nodig hebben (zoals die neocate, met vrije aminozuren)
en paarden, poehee, er is natuurlijk zoveel melk... ik ga denk ik de huisarts vragen of we nog een paar weken pepti mogen, om eens echt een onafgebroken periode van 3 weken te hebben (nu was het een beetje gebroken) en dan verder te oordelen.
Overigens schijnt het dat een groot aantal van de baby met overgevoeligheid voor koemelk hier overheen groeit... ik hoop het maar, het is zo onhandig. Zeker met andere kinderen in huis die het wel mogen, er slingeren hier altijd melkbekers rond, koekjes, boterhammen met kaas.... Ik eet zelf geen gluten en dat is goed te doen, maar voor een kindje is het wel erg lastig.
@ zogelukkig, precies zoals Kaatje het al uit legt. Het ligt zich in de mate van de overgevoeligheid. Zo heb je ook kindjes die al reageren als er ergens maar een spoortje van melk in zit. @ Kaatje, ze kunnen er idd overheen groeien. Veel zijn dit al met 1 jaar, maar het kan ook pas met 4 jaar. Mijn zoontje is er, helaas, nog niet overheen gegroeid. Wel is de ernst van de allergie afgenomen. Ik hoop dat hij uiteindelijk over al zijn allergieën heen zal groeien. Het is idd vaak onhandig en lastig. Maar wel heel goed een weg in te vinden. Ik vind alleen verjaardagen moeilijk. Daar rennen kids ook met alles rond. Gelukkig is zijn koemelk niet meer hevig en is het niet erg als hij er iets van binnenkrijgt. Maar als er iets van nootjes staan (wat vaak voorkomt) waar geen toezicht bij is, zet ik ze altijd weg. Want gezien zijn reactie op cashew wil ik niet weten wat zijn reactie is bij pinda's.