Ik heb mijn oudste dochter 1 jaar bv gegeven en ben dat nu ook van plan......alleen vind ik bv geven nu veel moeilijker:x Jasmijn wil 8,9 of 10 voedingen per dag, dus om de 2 uur. Bij haar is het wakker worden, bv, boeren, spelen en dan slapen. Maar omdat ze om de 2 uur drinkt zijn haar slaapjes kort. Het probleem is dat ik een peuter heb die ook aandacht wil. Natuurlijk probeer ik daarin handig te zijn.....dus bv en voorlezen, bv en tv. kijken, Jasmijn in de wipstoel, spelen met peuter enz. Maar IK kom niet tot rust!! Jasmijn wil om 20.00 uur bv en gaat dan slapen. Dan ga ik onder de douche. Een beetje tv kijken en naar bed. (21.00 - 22.00 uur) Jasmijn wil om 02.00 bv en 's morgens tussen 6.00 -7.00 uur. Dan is peuter inmiddels ook wakker en begint de dag weer. Nu denk ik eraan om eerder te beginnen met vaste voedsel met de hoop minder te moeten voeden. Dus in plaats van 6, 4 maanden......of een paar voedingen te vervangen met kv. Wat zouden jullie doen?
Of je nou kv of bv geeft, waarschijnlijk wil ze 's nachts drinken dus dat lost je probleem niet op... eerder naar bed? Slapen ze 's middags? Werk je?
Hoe is je week verder ingedeeld? Gaan je kids naar een KDV of zit je 5 dagen per week zo in dit ritme? Het lijkt me idd van belang dat je dit soort dagen doorbreekt met dagen waarop je wat rustiger kunt voeden en wat kunt rusten tussendoor. Heb je wat speelgoed waarmee je dochter goed zelf kan spelen? Heb je een filmpje wat ze kan kijken? Slaapt ze nog overdag? Hoe lang? Mijn dochter gaat toevallig vanaf volgende maand naar de PSZ bijvoorbeeld, en dat zal voor mij ook wel een rustmoment geven! Mijn oudste dronk ook zo vaak, meestal 8/9 keer op een dag. Maar ik kan er wel vanuit gaan dat mijn man echt veel overneemt zodra hij thuis is, dus daar zou ik dan ook op terugvallen (of bijvoorbeeld even langs mijn moeder voor wat rust).
Het maakt mij niets uit dat ik 's nachts moet voeden. Ik wil overdag meer tijd hebben voor leuke dingen. Meer tijd tussen de voedingen. Dus dacht ik met 4 maanden te beginnen met vaste voeding.
Ik heb verlof tot april 2012, dus zit ik lekker thuis. Mijn oudste gaat 2 ochtenden naar de kdv. Dat zijn heerlijke momenten.
Hier iemand die ook om de 2 uur drinkt! Céan is bijna 6 maand! En 's nachts moet ik er 4x uit... Neem je rust wanneer dit kan!
Hallo dds, Hier is het momenteel ook weer chaos met drinken. Mijn meisje is nu 4 maanden, en drinkt opeens weer een keer of 8 op een dag. We waren gewend dat ze 's nachts doorsliep, maar sinds 2 weken wordt ze minimaal 6x wakker en wil ze minimaal 1x drinken tussen 23:00 en 6:00. 't Is inderdaad erg vermoeiend en je dagen zijn zo vreselijk "verknipt". Omdat ik ook al weer werk kolf ik dagelijks 2x, ook op dagen dat ik niet werk (want anders gaat ze de fles weer weigeren). De eerste voeding is altijd "live", daarna afhankelijk van Iva's honger krijgt ze gekolfde melk in 2, 3 of 4 flesje en alles na 17:00 is weer live. Naast dat het gewoon nodig is ivm flesweigeren geeft dit mij ook iets rust. Zo hoef ik niet altijd zelf te voeden. 3 Weken geleden zijn we met haar naar een osteopaat geweest ivm slecht drinken (kort en veel gillen tussendoor), veel huilen en korte slaapjes overdag. Een paar dagen later begon het vake drinken en wakker worden 's nachts. Volgens de osteopaat is dat geen slecht teken, maar betekent het juist dat ze reageert op de behandeling en dat ze nu rustig opzoek gaat naar een ander, beter ritme. Als haar maag zo meteen goed in balans is zou ze ook meer moeten kunnen drinken waardoor ze langer slaapt en er meer tijd tussen de voedingen komt. Kan een osteopaat misschien ook iets voor jou zijn? Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Oh ja, ik heb ook een tijd geprobeerd om haar in het ritme: slapen, luier, voeden, knuffelen, box/wipstoel en weer slapen te krijgen. Dan kwam ik ook op hele korte "rondjes". Soms is ze nu tussendoor gewoon even een half uurtje wakker en gaat dan weer 45 min slapen. Pas dan geef ik haar weer voeding. Ik probeer minimaal 2, maar het liefste 3 uur tussen de voedingen te houden zodat ze went aan grotere hoeveelheden drinken. Ik zou niet beginnen met het geven van kv, want dan kan jouw eigen productie ook flink terug lopen en als je graag nog door wilt gaan met de bv... Ik zou ook niet met eerder geven van groenten/fruit want in jouw bv zit alles in principe wat ze nodig heeft. Wat ik nu eventueel zelf ook overweeg is het toevoegen van rijstebloem aan een flesje bv nu ze 4 maanden is, maar omdat ze snel verstopt twijfel ik. Misschien heeft Jasmijn minder gevoelige darmpjes en is dat laatste wel een optie als ze 4 maanden is? En anders advies vragen aan een lactatiekundige...
Tja......het ligt ook aan mijn gemoedstoestand....... Op "goede" dagen vind ik het niet erg, maar er zijn dagen dat alles tegelijk komt dat ik dan met mijn handen in het haar zit en wens meer tijd te hebben. Ik houd het nog vol, maar denk wel aan alternatieven. Bedankt voor jullie tips en adviezen.
Misschien kan je proberen haar te voeden voor ze gaat slapen ipv als ze wakker wordt? Zou zomaar kunnen dat ze dan langer slaapt. Is ook een 'normalere' volgorde.