Dames even een vraag. Misschien dat iemand van jullie hier verstand van heeft. Ik en mijn man hadden beide een baan. Helaas is het tijdelijke contract van mijn man niet verlengd waardoor hij nu sinds april een ww uitkering heeft. (Ik heb nog wel gewoon een fulltime vaste baan hoor ) Nu zijn wij beide op de hoogte van het feit dat de ww uitkering minder is dan zijn laatst verdiende loon (75-70% daarvan), maar ik vind dat er een behoorlijke loonheffing wordt ingehouden. Zijn eerste betaling was voor 2 weken en van de ca 700,- bruto, werd er 200,- loonheffing ingehouden. Zijn vakantiegeld was 65,- bruto, maar hiervan werd 30,- ingehouden aan loonheffing. Nu hebben we de eerste 4 wekelijkse betaling gehad en van de ca 1680,- bruto wordt er 460,- aan loonheffing ingehouden. Klopt mijn gevoel en is dit niet enorm veel??? Als ik naar zijn laatste (gewerkte) loon kijk dan werd er op het brutosalaris van ca 2200,- zo'n 580,- aan loonheffing ingehouden. nu krijgt hij bruto dus ruim 500,- minder, maar de loonheffing is maar 100,- minder. Mij is altijd gezegd dat hoe minder je verdiend, des te minder loonheffing er belast gaat worden. Wie snapt hier iets van??
Je moet even op de specificatie kijken en dan rechtsbovenin. Daar staat heffingskorting toegepast ja of nee. Als dit nee is, gelijk even een wijziging doorgeven. Specificatie en wijziging kan je beide via UWV.nl doen en dan onder mijn uwv.
Bij een WW uitkering wordt geen arbeidskorting toegepast. Het netto loon is daarom lager dan bij loon uit dienstbetrekking.
Er staat op de specificatie rechtsbovenin Heffingskorting toepast. Schijnbaar dus wel toegepast maar ik vind het nog steeds wel veel wat er wordt ingehouden.... of ligt dat aan mij??
Volgens mij klopt het wel hoor. De bruto uitkering is 1.680. Hierop wordt 36,25% loonheffing ingehouden. Dat is 609. Er wordt dan nog algemene heffingskorting verrekend. Dit is 175 per maand ( 2.103 op jaarbasis). Je komt dan op het volgende uit: 1.680 - 609 + 175 = 1.246 netto. Berekening is niet helemaal juist, hou nu geen rekening met ZVW. Maar je ziet dus dat het wel klopt. Als je werkt heb je nog recht op arbeidskorting. Dat is ook ongeveer 175 per maand extra die je dan krijgt.
Ooh.. dus door die arbeidskorting (waar hij met een ww geen recht op heeft omdat het geen arbeid is) is het netto dus lager. . nu snap ik hem. tnx!!