zijn er mensen met ervaring met een kindje met koemelk allergie Ik denk dat mijn dochtertje (6w) het heeft. ik geef fles en afgekolfde moedermelk. mijn dochtertje was heel erg onrustig en had veel last van haar buik, en een beetje pukkeltjes op haar gezicht. nu geef ik sinds 2 dagen dieet voeding en drink ik zelf geen melk meer. ze voelt zich nu een stuk beter. zou het koemelk allergie kunnen zijn? moet je daarvoor naar de dokter om het te testen? en hoe gingen jullie daarmee om? kan ze dan later ook geen pap enzo eten en andere dingen waar melk ik verwerkt zit?
Wat vervelend dat je dochtertje zo onrustig is. Het is overigens niet vreemd dat je dochtertje wat last heeft van haar darmpjes. Bijna alle kindjes hebben dat in de eerste weken van hun leven. De darmen moeten namelijk wennen aan het verwerken van "vast" voedsel. Dit hoeft dus geen teken van koemelkallergie te zijn. Ik heb een zoontje van 8,5 maand met koemelkallergie. Wij weten sinds twee maanden dat hij het heeft en hebben via de kinderarts speciale flesvoeding gekregen. Toen we bezig waren met het onderzoek gaf ik nog borstvoeding. Het zelf op een streng melkvrij dieet gaan is al heel goed! Helaas ging bij mij daarmee de productie ook direct omlaag, waardoor wij genoodzaakt waren om over te stappen op volledige flesvoeding. Het is erg moeilijk om op deze manier vast te stellen of je dochtertje een koemelkallergie heeft. Welke dieetvoeding geef je nu? Het is sowieso verstandig om even langs het CB of de huisarts te gaan. Leg uit wat er aan de hand is. Wellicht hebben zij nog goede adviesen. En bij twijfel kunnen ze je altijd doorverwijzen naar de kinderarts. Je moet altijd bij een arts langs om uit te laten zoeken of het koemelkallergie is. De arts kan je namelijk speciale voeding voorschrijven en die krijg je dan via de verzekering vergoed. Als blijkt dat ze inderdaad een koemelkallergie heeft zal je moeten gaan letten op alles wat ze straks gaat eten. Maar weer gerust er is voldoende koemelkvrije voeding verkrijgbaar! Ook pap. De pap maak je namelijk aan met borstvoeding of met de melk die je van de kinderarts voorgeschreven krijgt. Mocht je nog iets willen weten vraag maar raak!
dankjewel voor je advies, dan ga ik binnenkort maar eventjes naar de huisarts met haar om het te laten testen. ik geef haar nu friso allergy care en bv. zelf drink ik nu ook geen melk meer. ik merk nu wel dat het poepen bij haar een stuk makkelijker gaat, daarvoor zat ze altijd uren te persen. en naar mijn idee is een stuk meer tevreden. maar het zou dus ook kunnen dat het hele tijd krampjes waren? Ik ga het in ieder geval laten testen dan weet ik het zeker
Het kan goed zijn dat je kind het beter doet op dieetvoeding, zonder direct een allergie te hebben. De dieetvoeding is, doordat de lange ketens van de koemelkeiwitten in stukken geknipt zijn, veel lichter verteerbaar dan de standaardvoeding. Omdat je zelf op dieet bent gegaan, is dat in ieder geval de manier bij voorkeur om te gaan provoceren: dat jij weer begint met melkproducten en kijkt hoe het dan gaat. Doe dat niet nu direct al, maar met een paar weken, omdat je dan ook goed verschil kunt zien. Uiteraard even doen op een moment dat alles verder een beetje rustig is, zodat je eventueel verschil ook goed kunt zien. Mocht het goed gaan op BV met melk, dan kun je na een tijdje ook weer eens gaan provoceren met standaardvoeding, (of hypo-allergeen, als je dat eerst gaf). De meeste kindjes groeien er overheen, dus het is goed om met regelmaat even te kijken of je kind nog steeds reageert op de koemelk. Te lang geen koemelk aanbieden, kan namelijk juist weer het ontstaan van een (echte) allergie triggeren...
bedankt. dus dan ga ik over een tijdje weer melk drinken en als dat goed gaat kan ik weer hypo-allergeen aanbieden dat gaf ik hiervoor ook. moet ik als nog naar de dokter om te testen of moet ik het eerst zelf een beetje testen en dan pas naar de dokter?
Om dieetvoeding vergoed te krijgen van je verzekering, moet een arts een machtiging afgeven, dus daarvoor zou je sowieso naar een arts moeten. Dan is het doorgaans wel handig om eea in samenspraak met een arts te doen, zodat die arts ook overtuigd is van de allergie als jij hebt geprovoceerd en reactie gezien hebt.