Wat echt goed helpt is een lange mouw merino wollen shirtje ónder de romper doen. Dit shirt moet je dan minstens 2 weken niet wassen en je kindje gewoon elke dag laten dragen. Het lijkt vies, maar het gaat echt niet stinken. (ik vond het ook erg "geiten-wollen sokken" klinken, maar ben nu helemaal overtuigd). Er ontstaat dan een vettig laagje op de wol, waardoor het extra goed isoleert, maar wel mee ademt en daardoor niet te warm wordt. Het is eigenlijk te vergelijken met de vacht van een dier, haha. Het kost wel een beetje, maar doordat je het weinig hoeft te wassen (en het heel snel droogt) heb je er maar één of twee nodig. Hier helpt het echt super goed tegen de kou!
Wij hebben een prachtig oud huis met alleen aan de voorzijde nog enkel glas (achterzijde al compleet vervangen) Laat onze dochter nou net aan de voorzijde slapen. Het kan daar s nachts ook met gemak 14 graden worden. Ik maakte me vreselijke zorgen, totdat m'n vader zei: hoe dacht je dat je kindjes vroeger in dit huis geslapen hebben, toen ook nog zonder CV. Hmm tja.... Onze dochter ligt in haar combisleeper (zelfs ng zonder mouwen) en zonder deken! Ze slaapt heerlijk en is niet koud s ochtends. Als het weer gaat vriezen gaan haar mouwen er weer aan en mocht het echt hartje winter zijn krijgt ze desnoods weer een deken.
Als hier de wind er op staat koelt t op het kamertje van onze dochter ook wel tot 14graden. Cv aanzetten helpt niet want de thermometer zit in de woonkamer die warmer is. Bovendien drijven wij dan uit ons bed omdat t bij ons minder koud is maar de cv wel volop warmte afgeeft. Dochter heeft een pyama aan met lange mouwen, winterslaapzak, deken met lakentje over. Ze is nog nooit wakker geworden van de kou en slaapt lekker door. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet schrikbarend laag, 36,4graden... Zolang je dochter niet wakker wordt van de kou en lekker doorslaapt zal ze er zelf weinig last van hebben denk ik.
Wij wonen ook (nog) een erg oud huis met als gevolg dat het in de zomer erg warm word en in de winter koud. Hier slaapt ze in een dikke winterslaapzak (zweer bij die van de wibra), pyama en romper met lange mouw. Sokken doe ik eigenlijk niet aan. Sinds kort ligt ze onder twee katoenen dekentjes, die ze ook wel van zich af schopt. Zo heeft ze het niet meer koud. Gezien de kou staat hier de thermostaat continu op 20 graden. Boven krijg ik het met normaal winter weer niet warmer dan 17 graden. Binnen een paar maanden hopen we te verhuizen naar ons nieuwe (goed geisoleerde) huis. Dan zal het kou probleem stukken minder zijn!
Wij hebben dit jaar een ander huis gekocht, jaren 70. Nu moesten we toch verbouwen, dus we hebben alles aangepakt. Nieuwe ramen en kozijnen (kunststof met HR++), nieuwe plafonds met isolatie, nieuwe vloeren met isolatie, rolluiken voor de ramen enz. En nog kan het best koud worden. Hier gaat de thermostaat 's nachts op 16-17 graden. Hij slaat dan een paar keertjes aan. Net genoeg om het boven niet te koud te laten worden. Mijn dochter trappelt de dekens er af. Zij ligt in een rompertje, pyama, sokken en slaapzak met lange mouwen. Ik heb altijd begrepen dat als het nekje lekker warm aanvoelt, het goed is.
Onze jongste is een koukleum en draag sinds kort een wollen rompertje. Houdt haar lekker warm. Ze mogen gewoon in de wasmachine (wolprogramma) en je hoeft ze echt niet 2 weken te laten dragen om er een vettig laagje op te laten komen? Vind dat een beetje vies idee eigenlijk... Wol is van zichzelf al prima isolerend. Het is superfijn spul en kriebelt helemaal niet. Ik vind het er niet eens uitzien als wol? Had bij wol altijd het beeld van een dikke trui. Ik zit zelfs te overwegen om een wollen hemdje voor mezelf te kopen, haha. Zijn erg best mooi namelijk! Zie bijv. Home | Little shop around the corner voor wollen ondergoed e.d. Overigens is 36.4 niet zo koud hoor. Ik heb 2 maanden mijn eigen temperatuur bijgehouden bij wakker worden en dit was gemiddeld 36.4. Als je slaapt, daalt je temperatuur sowieso hè? Oh en nog een slaapzak tip: Puckababy the bag. Heerlijk warm!