Veel te veel kindgebonden budget gekregen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ganesh, 23 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Naief of niet ieder bepaald toch zelf wat er met zijn of haar geld gebeurd? en als zij dat nou terug wil storten naar de belastingdienst is dat toch haar keus?

Ik zou het ook gebruiken voor een uitje/vakantie/donatie,
    Maar zij stort het terug naar de Belastingdienst prima toch..

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Huh? Ik lees steeds oversl negatieve reacties over zwart werken, onterecht een uitkering krijgen, enzz.
    En nu iemand onterecht kindgebonden budget heeft gehad, zeggen de meeste dat ze er maar lekker van op vakantie moet gaan... Beetje tegenstrijdig lijkt mij? :D

Als iemand verteld dat de overbuuf waarschijnlijk extra geld van de belasting ontvangt omdat ze heeft aangegeven alleenstaand te zijn, terwijl toch heel duidelijk is dat ze een vriend heeft die daar ook de meeste tijd woont, is de wereld te klein. En nu wordt er zo gereageerd...

3. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    TS heeft kindgebonden budget niet onterecht gekregen, ze heeft er wel recht op zegt ze zelf.
    Omdat haar vriend 300 km verder werkt en nog niet samenwoont.
    Ze gaan nog samenwonen.

4. Loesje86

Als je partner meebetaald aan je kindje heb je er geen recht op als alleenstaande. Overigens begrijp ik eruit dat ze een relatie op afstand hebben, dus ze officieel niet alleenstaand is?

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Waar haal je dit vandaan? Dit is niet waar hoor. Dat de partner meebetaald (alimentatie) maakt je niet minder alleenstaand hoor.
    En als je niet bij elkaar woont, en ook geen huishouden samen voert, ben je nog steeds alleenstaand, ook al heb je een relatie.

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    nou precies dit dacht ik ook, half ZP had iemand die zwart bij verdiend aangegeven want ooo wat is het vreselijk, en nu is iemand eerlijk en dan is ze naief en moet ze maar lekker op vakantie gaan en vooral de staatskas niet spekken :(:(

Ganesh ik heb er enorm veel respect voor dat je er zo mee om, persoonlijk had ik het wel gehouden, maar jou manier zegt mij heel veel over jou hart toppie dus

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Nou ts is eerlijk, en heeft ook recht op de toeslag. Ze hoeft het alleen niet. Dus het is niet terecht om te zeggen dat half zp nu ineens anders over de kwestie denkt. Want het is simpelweg niet dezelfde kwestie.

8. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    Weet je wat grappig is, als iemand een topic start over iets, is er een hele rel met half ZP en is TS zelf nergens meer te bekennen om verdere uitleg of iets anders te zeggen.
    dan mogen wij de overige forumleden het uitvechten.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    tis helemaal niet onverstandig van TS om het stop te zetten, zeker ook omdat ze over paar maanden weer hopelijk het gezin compleet heeft.

ik ben alleenstaand ouder geweest, kreeg nieuwe relatie en gingen half juni samen wonen omdat hij zijn huis eindelijk kon verkopen en werk vond in mijn buurt... ik kon alle toeslagen helemaal terugbetalen omdat wij niet pas 2 weken later gingen samenwonen..

10. Amare

Amare Niet meer actief

TS heeft 6 uur geleden nog gereageerd, je moet ze wel een kans geven hè, het is Kerstmis, ze heeft vast nog meer te doen dan alleen hier reageren;)

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Respect voor jouw instelling Ganesh!

12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    RESPECT Ganesh, hadden maar meer mensen zo'n mentaliteit en hart...zou de overheid miljarden schelen per jaar wat weer in de zorg, onderwijs e.d. gestolen zou kunnen worden! 👍👌👏

13. Manoya

Manoya Niet meer actief

Dit!

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Dat is mooi en een mooie gedachte,
    wellicht kun je in je omgeving aan iemand iets geven die het echt nodig heeft. een donatie aan de Voedselbank of Ronald Mac Donald huis, een arme buurvrouw of collega die moeilijk rondkomt, sparen voor je kinderen.

15. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Apart zetten. Terug storten kan niet..dan storten zij het ook weer terug. Weet ik uit ervaring. Daarnaast is het zo, dat wanneer je dit jaar weer gaat samenwonen en alles, de verrekening volgend jaar plaats zal vinden. Dan krijg je een aanslag en acceptgiro. Dus gewoon wegzetten en teruggeven. Komt die aanslag niet (wat me sterk lijkt want je doet aangifte) kun je altijd nog zien hoe je het kunt besteden.

Ergens meende ik te lezen dat iemand te weinig kreeg met een inkomen van 1300 euro en dat dit komt doordat alleen hij nog werkt en al een tijd of paar jaar zo is. Wanneer je jaarlijks aangifte doet dan neemt de belastingdienst je verzamel inkomen over. zo schatten ze ook dus het verzamel inkomen in voor het volgende jaar. Rekening houdend met een kleine loonstijging. Als je partner al jaren hetzelfde verdiend en jullie al jaren te hoog worden aangeslagen..klopt er dus iets niet. Op mijntoeslagen.nl kun je trouwens de wijziging van het loon zelf doorgeven en ook zien wat de belasting voor jou aan geschat inkomen heeft bedacht.

16. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik vind het een net gebaar maar zou het zelf ook niet teruggestort hebben. Stort het maar naar mij hoor, hier zal het met plezier worden ontvangen.

17. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Dus als je in Juli was gaan samenwonen had je de toeslagen mogen hebben?? (offtopic maar voor prive vind ik dit handig om te weten)

18. Loesje86

Ik heb het niet over alimentatie. Ga er ook niet vanuit dat TS dat krijgt, z is toch helemaal niet gescheiden? Ze heeft een partner, dus is helemaal niet alleenstaand en ontvangt dus ook geen allimentatie, dit begrijp ik iig iit de posts van TS.

Een andere situatie, maar wel vergelijkbaar; toen ik nog innde kinderopvang werkte, zaten daar veel gemeente-kindjes. Dat wilde zeggen dat ze alleen een moeder hadden en de opbang dus werd betaald door de gemeente, omdat moeder gewoon moest werken of studeren. Daar werd ook misbruik van gemaakt, en wij moesten bijhouden door wie het kind werd gehaald en gebracht en als we wat opvingen over een evt vader in het spel, dan moesten we dat melden. Dat was dus ook bij iemand het geval. Moeder stond gerigistreerd als alleenstaand, vader was weg. Maar uiteindelijk sliep vader daar wel af en toe en kwam hij dichter ook weleens halen. Ze maakte uiteindelijk dus ook misbruik van de situatie en van het geld.

19. Marbella

Marbella Niet meer actief

Maar dat heeft niks met kindgebonden budget te maken. Als je niet samenwoont, niet getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap hebt dan ben je geen fiscale parners van elkaar.

20. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Er lopen hier weer verschillende dingen door elkaar heen.

alleenstaande ouderkorting
    Is een extra heffingskorting in je aangifte inkomstenbelasting. Het kan zijn dat je een brief hebt ontvangen dat je er recht op hebt, maar je moet het alsnog zelf aangeven (aanvinken) in je aangifte. Als je dat niet doet krijg je het dus ook niet.

kindgebonden budget
    Dit is een toeslag en gaat dus buiten de aangifte inkomstenbelasting om. Wel is het bedrag gebaseerd op je (geschatte) inkomen. Omdat de alleenstaande ouderkorting er af gaat is het kindgebonden budget verhoogd. Daarom krijgt TS veel meer. Maar omdat ze nooit de alleenstaande ouderkorting heeft ontvangen lijkt het natuurlijk vreemd.

Ik vind het erg naïef om het terug te gaan storten. Geef het dan aan iemand in je omgeving die het goed kan gebruiken. Sowieso gaat de belastingdienst het weer naar je overmaken als je het terug stort. Omdat nou eenmaal in het systeem staat dat je er recht op hebt. En nee, bij de Belastingtelefoon hebben ze dat dus niet goed verteld. Het enige wat je zou kunnen doen is de toeslag omlaag brengen door je inkomen aan te laten passen (heel erg omhoog), maar als later bij je aangifte alsnog blijkt dat je recht had op meer krijg je het extra alsnog.

Deel Deze Pagina