Pfffffff ....... moeilijke eter ... van bijna 3 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Debor, 27 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Hallo allemaal , graag jullie advies , ervaring en ideeen .... begin nu echt een beetje de moed te verliezen ... toen ons zoontje net mocht eten , at hij echt alles wat los en vast zat . Zo fijn , maar nu de laatste tijd ( ik denk ongeveer al een half jaar/jaar) wilt meneer gewoon ‘s avonds bijna nooit meer eten ... voorheen lustte hij heel graag worteltjes ( nu niet meer) , hij at graag spinazie ( nu niet meer ) hij lust geen pasta’s , geen aardappelen , wat hij nog een beetje eet is gebakken aardappeltjes ( keihard bakken dat het “kraakt”) , erwtjes gaat ook nog ,appelmoes lust hij en hij is dol op ovenschotel ( maar alleen met prei ........) dus dat eten we nu in ieder geval iedere week en dan maak ik extra veel , zodat we er twee dagen van kunnen eten ... die dagen gaat (nog) goed , maar de rest is gewoon een drama . Hij lust bv ook geen pannenkoeken , pizza , af en toe eet hij patatjes ..
    Overdag gaat het wel goed , eet ‘s ochtends en ‘s middags goed zijn boterhammen en fruit eet hij gelukkig ook wel , dus krijgt wel dagelijks een beetje vitamientjes binnen .....
    Ik weet dat het lang kan duren en dat we rustig moeten blijven , maar het is zo frustrerend .... dus ik weet eigenlijk niet zo goed hoe we nu verder moeten .... en hoop dus erg graag op een paar hele goeie adviezen ..... alvast bedankt :)

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Laat het gaan, laat het gaan. Komt vanzelf wel weer. Er is laatst nog een topic hierover geweest, miss vind je daar nog wat tips. Maar ook dan, laat het gaan. Je kan ze toch niet dwingen en vooral als ie overdag goed eet, zou ik er weinig aandacht aan besteden. Gewoon dingen aanbieden, eet ie niet, dan niet. Met bijna 3 zou ik bv alleen geen toetje meer geven als kind niet in elk geval paar happen eet.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Met bijna 3 zou ik er zo weinig mogelijk aandacht aan schenken. Is heel moeilijk denk ik maar wel de enige manier.
    Die preischotel regelmatig eten is slim idd.
    Verder zou ik gewoon wel aardappelen,pasta's e.d. op tafel zetten em gezamelijk eten. Eet hij niet dan niet, maar zelf het goede voorbeeld geven.
    Geen alternatieven geven en ik gaf dan ook geen nagerecht. Laat hem maar met flink wat honger naar bed gaan.

Probeer eens een schaal met rauwkost, gewoon in de middag op tafel zetten, zonder druk en af en toe zelf mee knabbelen.
    Buiten rauwkost zou ik na een uur of 4/half 5 niks meer geven tot het avondeten.

4. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Onze peuter van bijna 3 eet savonds ook echt niets meer.
    Ze krijgt overdag genoeg qua fruit en vaak ook groenten.
    Ze krijgt na het eten wel wat yoghurt, anders wordt ze wakker van de honger.

Ik probeer me er maar niet druk om te maken. De oudste van 6 had t ook, is goedgekomen.

5. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Oef... Hier ook zo een. Of beter 2.
    Ook alles geprobeerd, maar we laten het los. Ik zie bij oudste dat hij heel langzaam meer durft te proeven en gaat lusten. Hij is nu 9
    Jongste eet alleen brood, friet of pommes duchesses, pannenkoeken en tosti's. En appels aardbeien en bananen.
    Verder krijgen ze dagelijks een multi.

Oudste eet nu ook lasagna en spaghetti (met zelfgemaakte saus waarin veel groente is verwerkt), risotto met zalm, pizza salami, bami en Fred en Ed tomaatjes.

Vroeger zei ik altijd dat ik nooit apart zou gaan koken voor mijn kinderen. Maar daar ben ik van terug gekomen. Ik maak waar ik zin in heb en als ze het niet lusten krijgen ze een broodje of tosti.

6. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.948
    1.711
    113
    Vrouw
    Heel erg lastig en frustrerend kan het zijn!
    Maar het belangrijkste is negeren!
    Zoals je aangeeft eet hij overdag goed. Je zou eventueel overdag ook fruit met groente kunnen mengen.
    Mijn zoontje is gek op rode paprika en komkommer dus regelmatig schotel ik hem dat voor zo krijgt hij toch ook groente binnen.

Maar hoe meer aandacht je geeft aan het niet eten hoe meer ze gaan weigeren en als je gewoon nonchalant aan tafel zit met het gezin en iedereen eet wat de pot schaft en gewoon praten over koetjes en kalfjes en hoe de dag was. Dan komt er vanzelf een moment dat ze ook gaan eten.

En alles zijn fases!:thumup:

7. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Eens met de voorgangers om het los te laten. Zolang ze overdag gezond eten en voldoende binnen krijgen is het geen probleem om geen avondeten te eten.
    Hoe meer aandacht je eraan besteed, hoe meer weerstand er gaat komen.

Voor tips kun je daarnaast de zoekfunctie gebruiken, hier zijn al erg veel topics over geopend aangezien heel veel kinderen dit doen waar veel goede tips in staan.

8. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    De mijne is 4 en eet sinds zijn eerste jaar ook niet meer warm... alleen speklapjes...
    Gelukkig volkorenbrood en volkorenbolletjes nog wel. Appels en melk ook nog maar voor de rest...pffff.
    Geen patat,pizza p,pannenkoeken.
    Het voordeel is dan wel weer dat hij op verjaardagen tenminste niet de hapjesschalen plundert...

goblins vindt dit leuk.
  9. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier helpt het smiddags warm te eten. Dan zijn ze nog fit ipv moe. En ook nog wel hongerig. En dan in de avond brood zodat ze niet met lege maag naar bed gaan

10. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties !!
    Toch wel fijn om te horen dat je niet alleen bent :)
    Ik weet ook wel (wat jullie eigenlijk allemaal zeggen) dat ik het moet laten gaan ...meestal gaat dit ook wel goed , maar soms heb ik van die momenten dat het gewoon zo frustrerend is ..(zoals bv vanavond :) )

Hij eet idd overdag gelukkig wel goed , ik ga wel proberen om hem overdag wat vaker komkommer , paprika oid voor te schotelen .
    Hij krijgt eigenlijk ‘s middags na zijn dutje nooit zoveel (ivm avondeten) maar ik ga dit zeker proberen !

En ook maar : niet eten , geen toetje ..misschien helpt het . K kan het allicht proberen . En ook geen alternatief geven .. weet ook dat dit niet handig is , maar soms kon ik gewoon niet anders ... vind het zo moeilijk om hem met honger/lege maag naar bed te brengen.

Klopt het trouwens ( ooit eens ergens gehoord ) dat ze het aantal haar dat ze zijn , aan lepels “moeten” eten ? Dat dat dan al genoeg is ? Dus dat bv mijn zoontje 3 lepels moet eten ? Niet dat hij dat doet hoor haha .

Nogmaals hartstikke bedankt en ik ga het weer “proberen” ;) !!

11. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Mijn zoontje (3j1m) lust ontzettend weinig als avondeten (verder ook hoor, maar avondeten spant de kroon). Hij lust alleen kipburger, lekkerbekje en droge pasta (en dan alleen tagliatelle). Soms eten we dat en soms niet, dan krijgt hij alsnog een bordje met wat wij eten, maar dan mag hij altijd kiezen voor een boterham. Ik ga hem geen eten ontzeggen. Hij vindt het niet lekker wat op zijn bord ligt, dan hoeft hij het ook niet te eten. Hij zegt het netjes en vraagt om een alternatief. Prima toch? Toetje krijgt hij ook altijd wel, hij krijgt al 2,5 jaar alleen Griekse yoghurt als toetje dus dat is gezond.

Aantal lepels laten eten vind ik eerlijk gezegd ook onzin. Dan leer je je kindje alleen maar dat hij over zijn grenzen heen moet gaan in plaats van naar zichzelf te luisteren. Hij heeft er vast een reden voor waarom hij slecht eet, dat doen ze echt niet expres of om jou te pesten.

12. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Hier krijgt hij ook gewoon een boterham als avondeten. Ik vind het allang geen fase meer,dit duurt al 3 jaar.
    Hij wil ook niks proberen. Soms zou ik willen dat ze op de bso tussen de middag warm eten zouden krijgen,daar eet hij wel beter..:rolleyes:
    Toetjes lust hij ook niet. Ook al geprobeerd om te laten meehelpen met koken. Zonder resultaat.
    Als hij iets ouder is misschien maar onderhandelen dat als hij het niet probeert hij de iPad niet krijgt of een extra beloning....

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De laatste alinea geldt hier echt niet. Ze lust alles best, en gooit de kont tegen de krib om moeilijk te doen. En als ze iets niet wil proberen, weet ze ook niet of ze iets niet lust. Dan ga ik echt geen boterham geven of iets anders. Dan gaan ze nooit wat proberen. Hier werkt het dus prima om te zeggen dat ze in elk geval een paar happen moet eten voor een toetje.

Marchella vindt dit leuk.
  14. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Dit doe ik nu ook, het aantal hapjes moeten dan wel te overzien voor ze zijn maar het helpt wel, vooral bij dingen waarvan ze gelijk zeggen dat ze het niet lusten helpt het om ervoor te zorgen dat ze het in elk geval proeven.

15. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Hier ook al een hele lange periode een slechte avondeter.

Wij doen zoveel mogelijk negeren. Hij krijgt het elke avond gewoon net als wij op zn bordje en geen alternatief.
    We hebben als regel dat hij in elk geval 1 hapje moet proeven en daarna mag hij zelf bepalen hoeveel en wat hij ervan eet.
    Dit gaat nu aardig, meestal eet hij uit zichzelf wat meer.
    Maar naar mijn idee is het nog minimaal.

Brood, fruit enz eet hij overdag gelukkig wel. En indd maak ik regelmatig een feestbordje met allerlei stukjes groente enz

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier doen we het ook al zo sinds hij 2 is. Tot hij 1,5 was at hij namelijk alles wat los en vast zat en at als een bootwerker. Kan je mij niet wijsmaken dat hij met 2 jaar opeens niks meer lust. Dus na een paar maanden hiermee begonnen en hij weet het prima hoor.
    Als hij er echt goed op heeft gekauwd (en dus de smaak geproefd heeft) en hij vind het nog niet lekker dan mag hij het uitspugen en dat doet hij ook, ik zie snel genoeg aan hem wanneer hij het echt niet lekker vind. Hier is hij een paar keer zonder eten en zonder toetje naar bed gegaan en daarna had hij heel goed door dat hij na 2 happen zelf mocht kiezen of hij verder ging eten of een toetje ging eten. Inmiddels eet hij bijna altijd z'n bordje leeg en lust best wel veel.
    Hij vraagt ook wat er in het eten zit, vraagt wat ik gekookt heb en alles benoemen we ook eerlijk. Hij wilde een poosje geen paprika eten, dus aten wij bijv. wraps waar paprika in zat dan liet hij dat links liggen, prima de rest at hij zonder mopperen op. Inmiddels een paar maanden verder eet hij weer zonder wat te zeggen gewoon de paprika op en zo heeft hij dat met meer dingen gehad.
    Aan niet eten wordt hier verder weinig aandacht geschonken en tegenwoordig (hij is bijna 4) geef ik ook duidelijk aan tot wanneer hij de tijd heeft om wat te eten. Eet hij voor die tijd niet dan heeft hij pech, gaat z'n bord weg en krijgt hij geen toetje. Op deze leeftijd worden ze niet zo heel snel meer wakker van de honger hoor, ze kunnen leven op gebakken lucht. ;)

Marchella en Liekje81 vinden dit leuk.
  17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier eten ze allebei nog steeds slecht als ze weten dat ze ook een boterham of tosti mogen, want dat eten ze tig keer liever dan warm eten. :roflmao:

Ik zorg dat er altijd iets tussen zit wat ze lusten, ze kunnen dus altijd iets eten ‘s avonds. Maar onbeperkt die enkele dingen vind ik onzin, als ze daarnaast honger hebben dan kunnen ze de andere dingen die we eten eten. Doen ze dat niet, ook prima, maar dat is dan hun eigen keus. Als we iets eten wat ze echt echt vies vinden (bij de jongste bv. stamppot, daar krijgt ze echt kokhalsneigingen van), dan vind ik dat wat anders, dan kook ik bv. wat pasta met broccoli voor haar oid. En we eten regelmatig de dingen die ze wel eten en/of houden veel ingrediënten apart i.p.v. te mengen (wat we voor ons zelf wel doen), dat helpt ook. Toetje krijgen ze als ze gegeten (of bij iets nieuws geproefd) hebben. Anders eten ze soms enkel het toetje, wat ik ook onzin vind.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Maar die fase gaat natuurlijk nooit over als je brood als alternatief gaat geven.
    Je hoeft een kind niet te dwingen, maar mag wel alle voorwaarden zo scheppen dat ze willen eten.
    Dus vanaf een uur of 4 niks meer zodat er zeker honger is.

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    We hebben nooit eten aangepast omdat hij het niet wil eten. Hij mag een paar dingen hebben wat hij echt niet lust zoals erwtjes, dan krijgt hij andere groente.

Bij ons was het eet je niet is het prima, ga je vervelen met het bordje ging het weg. Nieuwe dingen voegde we toe als extra en niet als menu.
    Nieuwe groente kookte we er extra bij. Bijvoorbeeld bloemkool en als extra de erwtjes om te proeven.
    Minimaal 15 keer proberen (gedurende de maanden) erwtjes lust hij nog steeds niet en dat is prima.

Misschien eens meer smaak toevoegen? Meer kruiden, bij de gekookte aardappelen een teentje knoflook toevoegen (volgende dag kun je het op bakken) net iets meer smaak aan je aardappelen. Bieslook gebruiken we ook graag. Aardappelpuree met een aardappel pers /zeef krijg je hem luchtiger. We koken verder ook zonder pakjes.

Uk is ondertussen 4 maar als hij niet of nauwelijks wat eet krijgt hij nog steeds zijn toetje. Voor ons staat dat los, overigens magere milde kwark van de melkan.

20. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Dat van die schepjes doen wij dus wel. Vooral omdat onze dochter opeens heel panisch was met dingen proeven die ze nog nooit had gegeten. Maar ook als dingen ineens anders klaar zijn gemaakt wilde ze dan ineens niet.
    Dus "al eet je maar 4 happen" is hier een stimulatie om het toch te laten proeven. Meestal lust ze het dus wel maar vond ze het proberen eng:rolleyes:

Apart koken en alternatieven geven doen we niet. Als ze iets minder lekker vind eet ze er maar minder van. Behalve bij zuurkool en spruitjes, daar gaat ze echt van kokhalzen. Ze moet het wel iedere keer proeven, is het niet lekker mag ze wat paprika, komkommer of andere groente (of we bewaren een restje boerenkool oid).

Deel Deze Pagina