HEEELLPPP ik begrijp mijn kind niet

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Twijfelaar123, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twijfelaar123

Twijfelaar123 Niet meer actief

Hoi iedereen,

ik ben een trotse mama van een zoontje (nu 5 weken bijna 6 weken oud) hij is overdag heel erg wakker en slaapt amper al heb ik soms wel het gevoel dat hij het zou willen. Hij ligt nu bijvoorbeeld na de voeding van 6 uur nog steeds rustig in zijn parkje naar zijn mobiel te kijken....en als ik tegen hem praat kan er zelfs nog een lachje af. Het dag en nachtritme kent hij al zeker goed want snachts slaapt hij als een roosje (soms tot 8 uur aan een stuk). Ik vraag me dus af of hij perse MOET slapen? als ik hem als hij geeuwt in bed leg begint hij direct te huilen...

Ik lees op alle forums dat mensen na een tijd merken wanneer hun baby honger heeft, krampen heeft, een boer moet laten...ik vraag me af hoe lang duurt het voor dit komt, ik wordt stil aan zot en ben bang dat ik mijn kleine vent te kort doe...

Ik wacht nog steeds tot het moederinstinct ineens opduikt maar tot hier toe moet ik het met mijn logische verstand doen maar dat werkt niet meer zo goed vrees ik ;)

bedankt alvast voor de reacties en jullie ervaringen

2. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik had precies hetzelfde hoor! Ook geeeen idee wat er was. En ook mijn meisje sliep overdag bijna nooit.
    Uiteindelijk is ze met 11 weken gaan duimen en sindsdien is ze heeel zoet. EN ze slaapt nu ook overdag!

3. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Het klinkt een beetje alsof je kindje overprikkeld is. Althans zo was het in het begin bij onze dochter. Ze wilde niet slapen, bleef heel lang wakker, etc. Na een 8 weken kwamen we erachter dat ze echt overprikkeld was. We hebben de mobiel juist weggehaald (dat was de beste tip die we kregen) omdat ze daardoor juist continue getriggerd werdt om wakker te blijven. Wat hier heel goed hielp was rust, ritme en regelmaat. Daarnaast was ons meisje ook een kindje met erge huidhonger, ze sliep bijna alleen maar als ze op mijn buik lag. Daarom heb ik toen een draagdoek gekocht, daar heeft ze heel wat uren in geslapen en het was echt een uitkomst. Dat je kindje 's nachts zo lang slaapt zou juist kunnen komen doordat hij dan alles van overdag in haalt. De meeste kindjes laten zich 's nachts immers ook een keer horen voor een voeding (of soms nog wel vaker dan één keer).
    Inbakeren zou voor overdag ook kunnen helpen, hierdoor voelen ze zich meer geborgen en vallen ze wat rustiger in slaap.

Het nadeel van hem 'te laat' in bed leggen kan juist zijn dat hij te moe is om in slaap te vallen. Daarom is het heel belangrijk om goed op signalen van moeheid te letten.

Hier heeft het ook even geduurd hoor, voordat ik doorhad hoe het allemaal 'werkte'.
    Ik heb heel veel gehad aan het boek regelmaat en inbakeren, van Ria Blom. Heb onze dochter overigens nooit laten huilen (dat is wel een onderdeel van haar werkwijze), maar heb juist alle tips over reglmaat en rust opgevolgd en dat werkte super. Het was twee weken wennen en daarna ging het super goed!

Als ik nu het boekje erbij pak staat er geschreven over kindjes van jou leeftijd:
    Duur van de wakkere tijd per keer: 45-60 minuten
    Duur van de slaapjes per keer: 2-3 uur
    Aantal voedingen per etmaal: 6-8
    Dan heb je een beetje een richtlijn. Ik heb er zelf veel aan gehad. Als je nog vragen hebt, stuur me maar even een pb-tje. Ik lees niet elke dag alle berichten op het forum terug.

4. Babsb

Babsb Actief lid

29 okt 2008
    190
    0
    16
    Hallo,

onze dochter was net zo
    ze is nu 3 maand en eindelijk slaapt ze overdag ook
    tot die tijd was ze heel veel wakker en huilen en ook alleen op de arm slapen, als ze eenmaal sliep kon ik haar wegleggen met vervolg dat ze met een uur weer wakker was.
    Inbakeren heeft hier niet geholpen werd ze alleen nog maar onrustiger van.

het schijnt ook te maken hebben met de leeftijd en iedereen zei tegen ons als ze drie maanden zijn word alles anders, dat wil je niet horen maar het is echt zo, ik verneem nu al veranderingen

groetjes babs

5. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Een draagdoek kopen, hem daar in doen en lekker zelf bezig gaan. Ze worden dan gewiegd, net als in de buik en slapen heerlijk (over het algemeen).

6. Tammie87

Tammie87 Fanatiek lid

28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Mijn zoontje van 3 weken was ook onrustig met slapen. Ik heb hem toen op zn zij gelegd en slaapt nu beter. Ook had hij veel zuigbehoefte dus hij heeft nu ook een speentje.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.476
    113
    Heel normaal joh, geef jezelf een beetje de tijd om je kleine te leren kennen. En het is echt geen must om je kindje overdag in bed te leggen hoor, lekker bij je houden vind je kindje waarschijnlijk heel fijn.

8. Linana

Linana Niet meer actief

Mijn kindje was en is overdag nog steeds redelijk vaak en lang wakker. Hij valt gewoon in slaap wanneer hij er behoefte aan heeft en wordt wakker wanneer hij dat blieft.
    Die schema's zijn op hem nooit van toepassing geweest. Bij 1 week was hij soms een uur wakker en dat bij 3 van de 8 voedingen op een dag (wel allemaal overdag gelukkig) Nu is hij nog steeds overdag per keer soms wel 1,5 uur wakker. Dan laat ik hem gewoon lekker liggen en dan giert en brabbelt die wat tegen zichzelf :D

Als wij niet moe zijn vallen we ook niet in slaap toch? Die signalen ga je wel herkennen hoor. Bij de 1 gaat het heel snel, bij de ander heeft dat wat meer tijd nodig. Komt allemaal goed!
    Wat je misschien ook kan doen is bijhouden hoe het "ritme" is overdag. Hoeveel uur tussen de voedingen? Wanneer de kleine wel slaapt, hoe lang is dat ongeveer?

Je wordt er vanzelf handig in ;)

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Het is heel normaal dat je soms je kindje niet begrijpt.. Als Elise huilt weet ik soms niet wat er precies is (tenzij het tijd is voor een flesje, dan heeft ze gewoon honger:D) Ze heeft net als de oudste had, verschillende huiltjes, maar ik moet elke keer weer opnieuw uitvogelen wat dat dan ook alweer was..

Elise slaapt als een roosje overdag, maar dat gaat niet automatisch.. Wat hier enorm helpt is regelmaat.. Niet zozeer qua tijden, want flesje en slaapje is elke dag weer op een ander tijdstip..

's morgens wordt ze wakker tussen 7 en 8, soms wat later.. Dan krijgt ze een fles en blijft ze nog even op schoot om wat te spelen, ongeveer een kwartiertje.. Dan gaat ze in de box of op een kleed op de grond en spelen we nog tien minuutjes.. Dan hup in de box en daar 'speelt' ze dan nog even alleen, ook ongeveer een kwartiertje.. Op het moment dat ze gaat wrijven aan haar oren, is het tijd om naar bed te gaan.. Dan is ze nog vrolijk en heeft nog dikke pret in bed.. Na 5 minuutjes is het ineens stil en slaapt ze..

Zo gaat het op elk moment van de dag.. flesje, spelen, alleen spelen, naar bed.. Op die manier weet ze wat er komt en is ze eigenlijk nooit te moe om te gaan slapen. Op het moment dat ze begint te gapen en te jammeren ben ik te laat en kan ze niet slapen.. Als ze op tijd naar bed gaat slaapt ze rustig 2 tot 3 uur.. Ben ik te laat, dan valt ze op de arm in slaap en word na een uurtje weer wakker.. Het duurde even voor we het trucje door hadden en soms zie ik het alsnog niet op tijd hoor..

En als ze echt niet kan slapen, doen we de jassen aan en gaan we met de oudste buiten spelen of gewoon een wandeling maken.. Vaak valt ze onderweg dan in slaap..

Verder helpt het om het badje te vervroegen. Ze gaat altijd 's avonds in bad, als de oudste onder de douche staat. Daarna flesje en dan is ze zo rozig dat ze direct in slaap valt..

Probeer vooral te letten om tekens dat je kindje moe is.
    -oren wrijven
    -ogen wrijven
    -jammeren/huilen

Succes meid, het is puzzelen in het begin..

10. Twijfelaar123

dank je wel allemaal voor de reacties, het is inderdaad zoeken.

Gisteren hadden we een hele erge dag, niet slapen in bed leggen en direct huilen maar niet gewoon huilen echt heeeel hard.

Vandaag een betere dag, ik heb nu een ritme bepaald. Ik haal hem uit bed geef hem direct eten daarna geef ik hem tijd voor een boertje en eventueel wat anders :). Daarna pamper doen, wat babbelen tegen hem op het verzorgingskussen, daarna mag hij in de relax of op de zetel nog wat rond kijken en babbelen tegen zijn knuffeltjes :). Dan warm ik zijn bedje op, slaapzak terug aan en bed in, tutje en in de kamer blijven tot hij rustig is.

Eerste keer sliep hij 1 uur en was ie weer wakker, nu slaapt hij bijna 1.5 uur. Dit ga ik dus proberen volhouden. Als hij wakker is zet ik ook de televisie, de computer af en ik heb ook de mobiel weggehaald. Beetje prikkels mag maar ik denk inderdaad dat hij mss toch te veel prikkels kreeg en daarom zo onrustig was...

11. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Ik vind het ook moeilijk hoor!
    Mijn kleintje is nu 5 weken, en we hebben nog niet echt een ritme.
    Ik vind het ook moeilijk om in te schatten wanneer hij moe is.
    Wanneer ik denk dat hij moe is, omdat hij gaapt en in zijn ogen wrijft, leg ik hem op bed.
    Dan slaapt hij een kwartiertje, en wordt hij weer wakker... Als ik hem dan laat liggen gaat hij huilen.
    Ik heb hem nu in een pacco ingebakerd, dat gaat beter.
    S nachst gaat het wel heel goed, dan slaapt hij meteen weer als ik hem na het voeden terug leg!

12. Twijfelaar123

ja zo een 'goede' dag als het gisteren was zo een KUTdag is het vandaag

na de voeding van 9 uur een uurtje wakker, toen gaf ie een gil dus heb ik hem in bed gelegd en sindsdien is het huilen, zagen, huilen, zagen, even rustig terug huilen.....

Nu is ie weer even content in zijn box hopelijk duurt het nog even....ben bang dat ik mss gewoon niet genoeg melk heb ofzo....hij wil ook niet zomaar bij mij zitten/liggen als het bij mij is is het aan de borst en dan zuigt hij 5 minuten en dan begint hij te tutten op men borst dus dan haal ik hem eraf en dan begint ie weer te huilen....

Ik weet het niet meer pppfffff.....

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    En als hij tut aan je borst, probeer je dan een speentje daarna?

Het wordt echt beter hoor, en je doet het echt prima!!

14. Twijfelaar123

Dank je wel Andrea85 :)

Vandaag is ie dan weer super flink maarja hij zal mss nog moe zijn van gisteren. Is bijna 12 uur aan een stuk wakker geweest...

Ik moet donderdag naar de arbeidsgeneesheer en dan wordt er beslist of ik nog 6 weken borstvoedingsverlof bijkrijg...dus ik moet het nog zeker tot donderdag volhouden en liefst nog langer want hij en ik vinden het wel leuk :) Hopelijk was het een groeispurt en niet juist het teken van dat hij gewoon niet toekomt met mijn mijn melk.

dus duimen allemaal dat er melk genoeg is en dat ik donderdag mijn BV verlof krijg :)

Ik ben ook een beetje een controlefreak en weeg hem dus iedere dag...en nu is hij van dinsdag op woensdag 100 gram bijgekomen, en dan van woesndag op donderdag nog 20 gram, donderdag en vrijdag was hetzelfde gebleven en nu vandaag is hij weer 20 gram afgevallen.... is dit normaal dat hij nu nog gewicht verliest? Ik dacht dat eens dat ze bijkwamen dat dit bleef omhoog gaan??

15. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    20 gram zegt niks joh, dat verschil kan er al in zitten dat hij vandaag net iets meer geplast heeft voor het weegmoment. Door iedere dag te wegen maak je jezelf alleen maar onzeker (maar snap wel dat het lastig is dat te laten als je controlfreak bent). Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar: probeer vertrouwen te hebben in jezelf/je melk en je baby :) Als je op verzoek voedt heb je bijna zeker wel genoeg melk. En hang je er niet teveel aan op dat je overal leest dat je huiltjes binnen no time herkent. Dat is mij ook nooit gelukt iig :p

16. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Lees dat hij rond de 6 weken is en volgens mij wil je zoontje regelen! Dus aanleggen, aanleggen, aanleggen! Erg vermoeiend maar je plukt er uiteindelijk de vruchten van.

Hij zal dan ook weer gaan aankomen. Als is het geen ramp dat hij 20 gram is afgevallen.

17. Twijfelaar123

ik vind het gewoon zwaar kl*te dat er 3 keer iets kan helpen om hem in slaap te krijgen en dan de 4de keer helpt het ineens niet meer....

hoe moet ik hem dan ooit leren kennen als hij iedere keer ineens veranderd... Het zou wrs niet mogen maar ik word er vooral heel boos van en echt ook boos op hem, terwijl hij er niks aan kan doen maarja....

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.476
    113
    Dit klinkt toch niet zo goed meid,want zo zijn baby's nu eenmaal, net op het moment dat je denkt dat je een ritme hebt of dat iets werkt, verandert alles weer.

Wat betreft de bv, met 6 weken zijn er vaak regeldagen, zoals hierboven ook al is gezegd, aanleggen, aanleggen, aanleggen.

19. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    En je zal zien dat het elke maand weer anders is het ritme.
    Maar je gaat de signalen wel herkennen hoor ;)

En de ene dag slapen ze nou eenmaal meer dan de andere.

Hier net een 8 maanden sprong gehad, nou dat was 2 weken lang niet overdag slapen. Drama. Nu is alles weer goed.

20. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Herkenning hoor, dat hoort er echt bij, zeker wanneer kinderen een sprong doormaken kan alles even moeilijk zijn en daarna weer helemaal anders. Mijn mantra op zware dagen is 'volledige overgave'; ik ga gewoon volledig met mijn dochter mee, stel alle andere dingen uit als dat nodig is, dan maar ontbijten om 12 uur ipv 8 uur, dan maar mijn man boodschappen laten doen en laten koken. Ik zet dan alles aan de kant om er voor haar te zijn, dat scheelt al veel frustratie. En dan maar telkens uitvinden wat ze nodig heeft. Schone luier? Te warm/koud? Honger? Moe? Aandacht? Pijn?

Deel Deze Pagina