catheter na bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Roosje24, 6 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hallo meiden,

Ik ben donderdag 25 januari bevallen van een dochter.
    Na mijn bevalling moest ik natuurlijk proberen te plassen. Ik had gelukkig wel het gevoel dat ik moest plassen en het lukte ook, wel een beetje en pijnlijk. Nou ik dacht alles oke, misschien komt het door de hechtingen etc.

Volgende dag vrijdag mocht ik naar huis. Thuis ging ik wel naar de wc maar er kwam steeds weinig plas eruit en had ook een drukkend gevoel daar beneden dus dat deed pijn.

Het werd allemaal erger. Als ik moest plassen kon ik niet eens lopen naar de wc. Niet zelf staan en zitten, deed allemaal pijn.
    Ik moest steeds naar de wc. Zelfs soms om de 10 min. Maar er kwam niet veel uit. Ik kon mijn plas niet meer ophouden. Deed het ook in mijn kraamverband,kwam toch niet veel uit.

Kraamzorg had vk gebeld en zaterdag was ze gekomen en zij dacht aan een blaasontsteking. Urine weggebracht en geen blaasontsteking. Nog een dag verder en het was zondag. Het ging slechter met mij. Kraamzorg weer vk bellen en deze keer zouden ze mij catheriseren.

Nou toen ze eenmaal begonnen was. Opgeblazen buik werd kleiner. Urine kwam eruit en uit. Heeel veeel. Er kwam 2700 cc uit dus bijna 3 liter.
    Dat was veeeeelsteveeeel. Vk stond verbaaaasd !
    Hoe heb jij dat in hemelsnaam kunnen ophouden alles zo. Al die pijn etc.

Ik had het volgehouden. Tja kon niks anders. Ik heb niet kunnen genieten van mijn dochter. Ik kon letterlijk niks. Kraamweek verpest. Gelukkig was mijn moeder er en zij hielp heel veel.

Verloskundige had een catheter gezet en die moest een week blijven.
    Gisteren werd die uitgehaald en moest zelf proberen plassen.
    Gevoel had ik wel maar er kwam weer niks uit. Heel weinig weer.
    Ze is langsgekomen en keek hoeveel er in de blaas overgebleven was.
    Nou 600 cc dus veel. Ze heeft contact opgenomen met het zh en moest er gelijk heen.
    Daar kwam oook 400 cc eruit. Dus weer veel. Nu moet ik zelf catheriseren met die eenmalige catheters.
    Ze heeft laten zien hoe het moet. Om de 4 uur moet ik het zelf doen. Dus 6x ook snachts.
    Hoe minder urine eruitkomt, hoe minder ik moet catheriseren.
    Voordat ik begin moet ik eerst zelf proberen plassen. Maar dat lukt gewoon niet.
    Ik zit er gewoon mee. Moest gewoon huilen thuis. En nu ik er aan denk weer. Wil niks eten en drinken. Kan niet leuk genieten van mijn dochter.

Ik ben bang dat het lang gaat duren. Ook omdat er veelsteveel urine eruitkwam toen. Ben bang dat er wat beschadigd is ofzo.

Ik wil weer zelf plassen :(

Sorry moest het even kwijt.
    Wie heeft er ook ervaringen mee. En hoe lang heeft het geduurd?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tjonge, wat een verhaal! Hebben ze een idee waar het door komt?
    Kan het bv zijn dat een en ander is verzakt door de bevalling en daardoor je urinewegen afsluit?
    Hopelijk gaat het snel beter met je. Heel veel sterkte gewenst!

3. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    @merah, ze hebben niet gezegd waardoor het komt. Ze zeggen dat het door de bevalling kan komen. Door het persen en wat jij noemt misschien.
    Vk zei dat het door vocht in de urinewegen ook reden kan zijn.
    Dankjewel. Hoop dat het gelijk over is.

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #4 Sandana, 6 feb 2013
    Laatst bewerkt: 6 feb 2013
    Ik werk in het ziekenhuis. Heel erg vervelend dat je dit moet meemaken zeg!!
    Of je spieren en/of zenuwen zijn zo gekwetst door de bevalling dat ze hun functie nog moeten terugkrijgen, of ik zou zeggen dat er door verzakking je plasbuis word afgekneld. Het moet of zijn dat de urine er niet uit kan, of je blaas functioneert niet goed.
    Het feit dat je een week een catheter had is om de blaas rust te geven, dus is zo groot geworden dat hij wellicht beschadigd is. moet dus kunnen genezen. Minderen met catheteriseren... daarvoor zou ik wel echt max 400 ml voor aanhouden, anders toch vaker doen. Dit weer tegen beschadigingen. Vaak houden ze in zulke gevallen zelfs minder aan, 300 of soms zelfs 200 ml.

En inderdaad elke keer proberen te plassen. Voel je wel de aandrang of dat ook niet? Oefening die ik vandaag van de bekkentherapeut kreeg (vanwege de spanning mag ik niet aanspannen, maar moet ik eerst leren ontspannen in mijn bekken): knijp je bekkenbodem een klein beetje samen en ontspan dan. Je moet eerst de bekkenbodem kunnen ontspannen voordat je kunt plassen, Doe dit elke keer voordat je plast of poept. Zal voor jou ook goed zijn, anders even overleggen met een bekkentherapeut ter ondersteuning? Oh ja en altijd recht op het toilet zitten met je voeten goed en recht op de grond. Scheef zitten geeft spanning. Bij mij helpt ook bij de uitademing inbeelden dat ik door het bekken uitadem... gaat er toch iets naar beneden zeg maar.

Tip: wel blijven drinken! Anders plas je wel minder, maar zeer geconcentreerd en dan heb je zo een urineweginfectie te pakken! Het catheteriseren is hier ook al een risicofactor voor, omdat je iets het lichaam in brengt. Doe dit zo steriel mogelijk en blijf dus drinken!
    Evt kun je blasecare kopen... dat bevat d-mannose (google maar eens) en dat neemt de bacteriën weer mee naar buiten.

Tip 2: vraag om medicatie, er zijn medicijnen om de blaasfunctie te stimuleren. Ubretid is er één van en wordt veel gebruikt.

5. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    @sandana, heeel erg bedankt voor je reactie en tips als eerst.
    Het is net gelukt om een beetje te plassen. Ging inderdaad rechtop zitten en kraan aangezet. Ik voel natuurlijk dat er nog wat in zit. Moest daarna catheriseren. Er kwam 300 ml uit. Heb wel redelijk gedronken.
    Ik probeeer te ontspannen. Had bij zw cursus geleerd om bekkenbodem te ontspannen.
    Ze hebben in het zh alleen gezegd dat ik zelf moet catheriseren. Niemand heeft mij verteld over medicatie. Ze weten dat ik een overloopblaas had en ik vind dat ze het moeten controleren of mijn blaas beschadigd is of niet. Dit kan gewoon weken duren.

Ik ga op internet kijken voor medicatie,dankjewelll..

6. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik kon helemaal niet plassen.
    Ze bleven kannen ranja brengen midden in de nacht omdat ik nog steeds niet geplast had (12 uur na bevalling).
    Om 7 uur 's morgens op de spoedknop gedrukt, ik moest zoooo nodig maar het lukte gewoon niet. Heel vreemd was dat.
    Toen katheter erin, kwam 800 cc urine uit.
    Die hebben ze laten zitten, 3 dagen, toen moest ik terug naar het ziekenhuis om te kijken of ik kon plassen.
    1x kwam 600 uit, keer daarna ook zoiets dacht ik. Toen moest ik zelf leren katheteriseren maar dat durfde ik niet dus heeft vriendlief het gedaan.

Dit moesten we blijven doen totdat er 3x op rij niet meer dan 100 cc urine bleef zitten. Dat heeft 2 weken geduurd.
    Wat bij mij heel erg hielp; op het moment dat je denkt dat je klaar bent, diep uitblazen. Hap adem halen en pfffffff tot je niet meer kan.

Het verpest je hele kraamtijd, weet er alles van. Ben ook erg bang dat het straks weer gebeurd maar we duimen maar van niet.

Succes!

7. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik weet er helemaal niks van. Maar wil je wel veel sterkte wensen.
    Lijkt me echt heel naar en ook niet kunnen genieten van je kindje.... :(
    Hoop dat het snel beter wordt!

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ roosje 24
    Allereerst gefeliciteerd met je plasje ;) het begin is gemaakt.
    Die medicatie wordt eigenlijk meteen opgestart in de week dat de verblijfscatheter zit. Dan krijgt de blaas kans om te herstellen en werkt de medicatie alvast op de blaasfunctie in. eigenlijk gaat het daarna altijd goed is mijn ervaring. Maar dat is dus wel bij mensen zonder bekkenbodem kwetsuur (bevalling). En ook al hebben ze een overloopblaas gehad, herstelt eigenlijk altijd goed. Als je blaasfunctie over een tijdje gewoon goed is (eigenlijk pas goed met een ook herstelde bekkenbodem te beoordelen), dan hoe je je geen zorgen te maken over blijvende schade.

Vraag het wel via een arts hè, niet online wat gaan kopen (als dat al kan). Tamsulosine is trouwens nog zo'n medicijn die vaker gegeven wordt, wordt ook gegeven bij prostaatklachten bij mannen.

9. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Geen ervaring, maar wil je veel sterkte wensen!!

10. Marianne78

Marianne78 Actief lid

10 feb 2012
    210
    0
    0
    Secretaresse
    Zaanstad
    De hele eerste week na de bevalling een catheter gehad...
    Ik plaste wel, maar niet genoeg en daardoor bleef er teveel urine in mijn blaas achter. Gelukkig is het allemaal weer vanzelf op gang gekomen en heb ik geen blijvende schade opgelopen. De bevalling heeft er bij mijn waarschijnijk voor gezorgd dat één en ander opgezet was waardoor de urineleider in de knel kwam. Wat bij mij trouwens wel hielp... Onder de douche even op je hurken gaan zitten en dan goed 'uit' plassen. Door de houding schijn je beter en meer te plassen :)

11. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Bedankt allemaal voor jullie reacties,steun en tips.

plassen gaat steeds beter gelukkig maar toch komt er veel urine uit mijn blaas erna. maar gelukkig niet meer dan 500 cc.
    snachts drink ik natuurlijk niks. dan komt er tussen 100-200 cc uit. overdag is het juist belangrijker vind ik omdat je dan drinkt.
    ik heb vandaag de arts gebeld en doorgegevn hoe en wat.
    ze zei dat ik op 4x verminderen. dus totaal 4x na katheteriseren.
    ben benieuwd hoe het gaat. als er toch veel achterblijft moet ik verhogen naar 5x.

bij mij blijft er gemiddeld 300-400 achter. eigenlijk is het niet super veel maar blijft veel.
    ze zei dat ik niet meer dan 3 liter moet drinken. omdat ik ook bv geef moet ik wel redelijk drinken. ik probeer niet meer dan 2 liter te drinken.

maar ik heb een vraagje aan de meiden?
    moet ik totaal in de dag 2-3 liter drinken?

12. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Als laatst had ik smorgens om 08:30 gekatheteriseerd.
    om 17:00 mocht ik weer. Tot nu toe heb ik bijna 1.5 liter gedronken.
    Wanneer ik moest plassen naar de wc geweest en ging plassen (gaat gelukkig beter en komt er meer uit op de wc)
    Heb net weer gekatheteriseerd en kwam 200 cc uit.

Meiden die het ook gehad hebben, wat vinden jullie? Normaal of veel?
    Er zit namelijk 8-8.5 uur tussen en heb veel gedronken.
    Normaal kwam er overdag tegen de 400-500 cc uit.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb een ruggenprik gehad tijdens de bevalling en moest hierdoor om de 2 uur gecatheteriseerd worden. Na de bevalling moest ik naar de ok om gehecht te worden. Gyn drukte op mn blaas en er kwam ruim 2 liter urine uit:$
    Werd wakker met een catheter. Door een communicatiefout is deze er na 6 uur uitgehaald (moest op zn minst 24 uur blijven zitten om mn blaas rust te gunnen).ik moest zelf proberen te plassen. Er bleef meer als 500 ml achter. Catheter er weer ine moest dag langer blijven. Volgende dag weer plassen en weer teveel urine wat achter was gebleven. Bekkenfysio kwam nog wat tips geven en vertelde dat blaas een groooote klap heeft gehad door alle urine. Rek was eruit. Dit samen mdt spieren die na de bevslling verslapt zijn is geen goede combi. Had kans op blijvende incontinentie.
    Mochtnaar huis maar kreeg van de verpleegkundige de keus, of een week zelf omde zoveel uur catheteriseren (met totaal ruptuur en alleen met een baby;)) of een week lang een verblijfscatheter. Heb voor het laatste gekozen. Volgens bekkenfysio en vlos de goede keus. Kon blaas rustig herstellen. Na een week ding eruit en bleef er nog maar 150 ml achter. Nog een tijdna gedruppeld en nu is het goed gekomen.

Bij een evt volgende bevalling met deze problemen, gaat er meteen voor een week een verbljfscatheter in.......

14. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Gelukkig gaat het langzaam beter roosje. dat minderen van catheteriseren... kun je het best 's nachts een keer overslaan maar dat zul je al wel doen.

Qua drinken... mij is verteld dat je een glas per voeding extra moet drinken. Met 6 voedingen is dat 6 x 150 ml (gewoon glas) is 900 ml. Dan kom je op net geen 3 liter uit, want je moet al 2 liter drinken. Wij in het ziekenhuis tellen voor een warme maaltijd (aardappelen groente en vlees) 400 ml. Evt soep van 150 en toetje van 150 ml.
    Uittellende zou ik naast je warme eten 2 liter bijdrinken, dan kom je al richting de 3 L. En fruit tel je niet mee, zit ook vocht in. Meer dan 3 liter drinken is sowieso weer te belastend voor de nieren, dat moet je dus niet doen.

15. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Heel erg bedankt voor je uitleg sandana. ik ga het proberen. meer dan 3 liter is idd veel. Fijn dat ik alles kan vragen aan jou/jullie. :)

16. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Graag gedaan ;) daar zijn we voor hè!

17. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    @droebeltje,fijn dat het goedgekomen is. Nou dat ga ik ook zeker doen bij een volgende kind idd.

@sandana, mag gelukkig de nacht overslaan. Nu doe ik het 4x
    Ik probeer zoveel mogelijk te drinken. Plassen op wc gaat beter.
    Maar soms vergeet ik te drinken of heb geen tijd. Dan moet ik ook niet echt plassen,heel soms. En uit de katheter komt er dan ook niet veel urine uit.
    Komt dat omdat ik weinig gedronken heb OF is dat een goeie teken dat er minder uitkomt. Kan een blaas zomaar volzitten met urine of komt het door drinken.
    Ik moet zeker gewoon echt drinken om te zien of het beter met me gaat?

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ roosje
    Tja, kan gebeuren als je het druk hebt... wellicht kun je ergens zo'n 0,5 L petfles met water neerzetten. Dat je steeds drinkt als je erlangs komt. Kun je ook meenemen in de auto en overal naar toe. Je drinkt dan automatisch meer.
    Als je minder drinkt, dan maak je ook minder urine. je plast dan minder, maar dit heeft wellicht iets maar niet erg veel invloed op hoeveel urine er achterblijft. Dat heeft namelijk niet met drinken, maar met de blaasfunctie van doen.
    Wat ik trouwens wel denk... je blaas zal beter functioneren met minder urine erin. Wellicht dat er daardoor ook minder achterblijft. Hoe meer urine, hoe meer rek, hoe moeilijker voor de blaas denk ik.

19. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ik probeer toch te drinken. in ieder geval hele dag 2 liter.
    overdag komt er minder urine uit omdat ik ook op de wc plas.
    maar als ik smorgens wakker wordt ga ik 1x naar de wc en daarna katheteriseer ik. daarom komt er smorgens meer urine uit maar ook niet heel veel. 200 cc ofzo.
    het wordt in ieder geval minder gelukkig.

We hadden vandaag een bel afspraak met de arts.
    ik mag nu 3x per dag katheteriseren. als ik merk dat er meer dan 200-300 uitkomt weer verhogen naar 4x. Woensdag gaat ze weer bellen.

ik heb vandaag tot nu toe 1.5 liter gedronken. 17:00 moet ik katheteriseren dus nu stop ik met drinken. na 17:00 ga ik proberen nog 0.5 liter te drinken totdat ik slaap, voordat ik naar bed ga moet ik weer katheteriseren. ik denk dat drinken zo voldoende is voor vandaag.

20. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Nou het gaat steeds beter en beter gelukkig.

even een update..

woensdag had ik contact met de arts. toen mocht ik 2x katheteriseren omdat er minder dan 200 cc uit kwam.
    Sinds vorige week woensdag kon ik beter plassen op de wc en kwam er meer uit gelukkig. uit de catheter kwam er minder en minder uit zoals. 130, 120,110,100 cc etc.

Vandaag heeft ze weer gebeld en denkt dat ik kan stoppen maar oet nog een keer kijken met 1x catheteriseren. heb vandaag in de ochtend gedaan en moet nu pas morgen ochtend weer doen en nu heel veel drinken.

Denk dat ik vanaf morgen kan stoppen gelukkig. ze zei heel lang katheteriseren is ook niet goed voor infecties enz.

Zoals ik zei; plassen gaat goed, alleen van het weekend had bij het plassen beetje pijn in mijn onderbuik maar dat is nu weer over.
    Ik dacht eerst aan een blaasontsteking pff.
    Ik heb ook nog beetje last van urineverlies bij het lopen of hoesten.
    En ow ja heb ook nog niet echt een gevoel van ik moet zo nodig plassen enz. ik moet gewoon naar de wc om te kijken of ik moet plassen. ik heb het gevoel eigenlijk wel maaar heel licht.

Deel Deze Pagina