Ons zoontje van bijna 17 maanden is een heerlijk joch. Helaas ook wel eens zijn mindere periodes, maar dat wijd ik aan de groeispurten (of 'sprongetjes' hoe je het noemen wilt). Hij is nooit een prima slaper geweest, maar het is ook geen spook. Op de ergste nachten is hij misschien 3x wakker, waarvan 2x ook weer makkelijk slapen en misschien 1x dat hij dan gewoon wakker is en wilt spelen. Prima, geven we dan even aan over en dan gaat het na paar nachten meestal weer beter. Nu is het zo dat hij sinds een week weer heerlijk slaapt. Overdag 2 uurtjes en savonds rond half 8 zonder morren naar bed. Soms brabbelt tie nog wat of spelen met z'n beesten, maar dan slapen. Overdag is hij 6 van de 7 dagen bij mij thuis. 1 dag in de week naar een gastouder met 3 andere kindjes vanaf dat hij 6 maanden oud was. Tot nu toe ging dat prima. Ik merk wel dat hij de laatste maanden wat aanhankelijker en ook zelfs eenkennig is geworden naar mij toe, maar ik wijd dat aan de leeftijd. Tot nu toe ging het bij de gastouder ook prima. Slapen (zelfs vaak nog 2x ivm de drukte daar) en lekker spelen met andere kindjes. Nu is hij gister (na die goede 'slaapweek' bij ons) weer bij de gastouder geweest, maar dit was een ramp. Afscheid van zijn vader was een drama en de hele dag heeft hij aan de rokken van de gastouder gehangen. Van ellende heeft zij hem weer smorgens naar bed gedaan, terwijl ik uitdrukkelijk had gezegd dat hij prima op 1 slaapje doet. Ja, hij is smorgens rond 10 uur altijd even sjacherijnig, maar ik vermaak hem dan vaak door even rustig op de bank te zitten. Evt beetje tv kijken (doe ik niet langer dan een half uur) en vaak gaan we ook gewoon naar buiten, uiteraard. Krijgt hij ook even zn rustmomentje. Nu weet ik dat dat bij de gastouder niet zo makkelijk gaat, met 3 andere kinderen. Maar ik vind het nu wel vervelend worden, dat ik al 3 weken te horen krijgt dat hij overdag zo snel huilt als de gastouder even uit beeld is en dat hij een ramp is met slapen. Thuis doe ik ook wel eens wat voor mijzelf, en dan is het nooit echt een drama. Ja, hij controleert altijd wel even waar ik ben, maar kan zich vaak toch wel zelf vermaken. Nu heeft de gastouder toch geopperd dat we eens naar een oplossing gaan kijken. Maar eerlijk gezegd, zou ik echt niet weten wat de oplossing is? Behalve dat ze mijn routine volgt, maar ik kan me voorstellen dat dat dus met andere kinderen nauwelijks te doen is. Ze kan immers moeilijk naar buiten met hem als er nog 2 andere kindjes aan het slapen zijn. Tv kijken doet ze niet aan (uiteraard en dat motiveer ik ook niet) en alleen met hem op een bank een half uurtje zitten bevordert weer het aanhankelijke en dan krijgen de andere kindjes ook minder aandacht. Ik weet het dus even niet meer. Het liefst heb ik dat hij thuis zich toch ook wat langer alleen vermaakt. Heel soms doet hij doet, vooral aan het einde van de dag. Lekker rondrennen, met de bal of andere speeltjes. Maar het is dus blijkbaar echt een kind met een ochtendhumeur en weet heel moeilijk de ochtend door te komen, waarbij dat thuis dus wel lukt (met mijn hulp en schema) maar niet bij de gastouder. Iemand een idee?
Als ik het zo lees heb je een heel lief mannetje, ik denk dat het gewoon even een fase of periode is waar jullie doorheen moeten. Wel vervelend dat de gastouder hem dan toch 2 X op bed legt, zij heeft het natuurlijk druk maarja dat lijkt me ook logisch met 3 kids. Misschien gaat het over een paar weken wel weer beter!
Misschien is het net moeilijk voor hem omdat hij maar 1 dag per week gaat? Dan is die gastouder niet echt een vertrouwd persoon, en als hij dan nu ook net wat eenkennig is, is dat misschien een slechte combinatie?
Dank voor jullie meedenken. Ik hoop ook echt dat het een fase is, maar het duurt nu al zo lang. Geloof er bijna niet meer in, dat dit over gaat. Hij heeft verder nooit problemen bij de GO gehad. Enorm lief mens, wil ook altijd meedenken en meehelpen, maar met 4 kids totaal lijkt me dat soms ook een onmogelijke opgave voor haar. Thuis houden op de dinsdag (voorlopig) zat ik ook aan te denken, maar omdat ik in remissie van een PND ben, heb ik die dinsdag echt nodig om even rust te nemen. Het is ook van de dag dat ik dan de klusjes doe, waar ik met kind niet echt aan toe kom. Wellicht dat het tijdelijk onderbrengen bij mijn SM wel een oplossing is, omdat dat de laatste keer prima ging. Ik ga er nog even goed over nadenken en de komende week zijn gedrag nog eens goed in de gaten houden. Mocht ik volgende week, als hij naar de GO moet twijfelen, dan houd ik hem lekker thuis. Moet maar even...
Ja ook daar zat ik aan te denken. Helaas is meerdere dagen, financieel, niet mogelijk. Hij vind spelen met andere kindjes ook superleuk, maar zolang ik (nog) geen werk heb, is dat voor nu dus even niet mogelijk.
Mijn dochter is van ongeveer dezelfde leeftijd en wegbrengen naar de GO is ook drama. Dus vermoedelijk idd gewoon een fase. Maar ik snap niet helemaal waarom je wil dat de go jou schema volgt? Andere omgeving, veel meer prikkels dan thuis dus logisch dat er een andere dagindeling wordt gehandteerd. Hier gaat dochter nu 2 dagen naar de go. Daar heeft ze meer moeite mee dan toen ze drie dagen ging. Breng haar nu op woensdag en donderdag en merk dat ze op woensdag altijd meer moeite heeft met wegbrengen. Misschien heeft hij ook wat moeite met de omschakeling?
Ze hoeft ook niet perse mijn schema te volgen. Die komt trouwens erg overeen die zelf hanteert met haar kindjes. Het is meer dat ik merk dat hij makkelijker inslaapt als hij maar 1 slaapje doet. En dan ook meteen 2 uur achter elkaar. Als zij hem smorgens naar bed brengt (meer omdat hij dan niet meer hanteerbaar is) dan is het drama, volgens haar. niet willen inslapen en na een kwartier alweer huilend en krijsend wakker. Daarom denk ik dat het beter is als hij dus na de lunch gewoon naar bed gaat, voor langere tijd. Maar goed, snap dat zij het op haar manier wilt doen en dan gaan we daar in mee, maar ik probeer ook maar mee te denken. Na zijn middagslaap thuis, is het echt een heerlijk joch. lekker spelen, vrolijk... Het zal hopelijk inderdaad een fase zijn en wellicht ook de omschakeling van dagen bij mama (en papa) thuis en dan ineens bij GO met 3 andere kindjes. Tijd zal het leren...en mama moet maar leren wat meer geduld te hebben en de GO dan ook maar??