Hoi, pas opende ik nog een topic over 'wanneer voor 't eerst met de billen bloot' bij VK, omdat ik daar zo tegenop zag... Nu is dat vandaag gebeurd en eigenlijk viel 't 100% mee, ik was namelijk een beetje ongerust en was blij dat de VK makkelijk kon ''zien'' dat het niets was. Ik was vanmiddag buiten geweest in de kou, kwam thuis (met mijn moeder, bij mijn ouders) en ging direct naar de wc om te plassen. Dat gedaan, loop weer terug de keuken in en terwijl ik daar sta, voel ik dat ik vocht/urine/? verlies tussen m'n benen. En best veel... Genant.. Ik kwam net van de wc? Ik ga terug naar de wc. Onderbroek en legging die ik onder spijkerbroek aanhad, best nat... Hoe kan dat nou? Kwam net van de wc... vond het vet genant... Maar 2 tellen later voelde ik 't weer even ''lopen'''... Ik maakte me een beetje zorgen, maar ging er van uit dat het urine was, dus opgefrist. Maar toen ik ging ruiken, rook het helemaal niet naar urine, maar een beetje zoetig. Echt niet vies ofzo...heel eigenaardig.En toen dacht ik: Het zal toch geen vruchtwater zijn? Ik heb gelezen dat dat ook zoetig ruikt. Maar net 27 wk zwanger, dat is toch niet de bedoeling... Het zat me niet lekker... Na overleg met moeder en gebeld met mijn man, toch de VK gebeld. Die wist 't niet zeker, voor vruchtwater moest het wel blijven komen, het kon toch urine zijn, dat ik nog niet ''uitgeplast'' was en het daardoor verder liep. Of ander vocht... Ik moest een maandverband in doen en eventueel weer bellen als er wat gebeurde, hoewel ze ook wel langs wilde komen. Maar ik moest vanavond naar het theater en vroeg, ''als er niets meer komt, kan ik er dan van uit gaan dat het goed is?'' ze stelde toen voor om toch maar even te kijken, voor de zekerheid. Zodat zowel zij als ik er gerust om zouden zijn (was een VK die nieuw is in onze praktijk en ons dus nog nooit gezien had). Dus een uur later afgesproken, zij heeft gekeken, ik moest blazen op de palm van mijn hand om druk erop te zetten terwijl zij mij vagina bekeek. En er was niets te zien, kwam niets uit en de vagina was droog. Bij vruchtwaterverlies kon dat echt niet, zei ze. Dus naar het hartje geluisterd, was prima... Waarschijnlijk toch een restje urine geweest, of misschien afscheiding in vloeibare vorm, zei ze. Ze zei dat urine ook niet altijd ruikt naar urine... Nou ja, gelukkig was alles goed en zat onze baby nog waar hij/zij hoort te zitten. Voelde me wel een beetje schuldig dat ik ''voor niks'' gebeld had, maar ik was anders niet echt gerust erop geweest en zij verzekerde me ook dat dat niet erg was, dat je altijd moet bellen bij onzekerheid. Mijn man zei ook 'maar goed dat het voor niks was, beter dan dat wel echt het vruchtwater al was gebroken', wat ook zo is natuurlijk. Maar ik verlies heus wel eens vaker een paar druppels urine, bijvoorbeeld als ik nies of hoest en ik snap dat dat komt door de minder goede controle over de spieren. Maar nu liep er echt veel uit en juist terwijl ik net van de wc af kwam, toen het ook nog eens zoetig rook, maakte ik me wel een beetje zorgen. Sorry voor het lange verhaal...ik wilde 't even kwijt en ben nieuwsgierig of hier vrouwen zijn die dit herkennen misschien?
Heel herkenbaar en vervelend, had ik ook vanaf die week in de zwangerschap en nu nog steeds! Het is idd een plasje urine wat nog in de urineweg zit zeg naar en door dat de baby er op drukt als je rechtop staat of als je weer gast zitten na toilet gebruik wordt het naar buiten geduwd. Resultaat: natte plek in je broek, maandverband is zeker een aanrader, dan voel je je een stuk prettiger in deze ongemakkelijke situatie! Succes. Dami
Gewoon goed in de gaten houden. Als het vaker gebeurt en je denkt dat het toch echt geen urine is, moet je zeker weer de VK bellen. Ik heb op deze manier wel 6 dagen met vruchtwaterverlies doorgelopen. Het was blijkbaar een "hoge"scheur in de vliezen, dus het kwam er soms (2 of 3 keer per dag) in hele kleine beetjes uit. En met blazen op mijn hand kwam er niets uit trouwens. Ik was toen 31 weken zwanger. Hopelijk is het wel urine of "gewoon vocht", dat kan natuurlijk ook heel goed het geval zijn.