borstvoeding en werken, welk eetschema met 15 weken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door gsw, 30 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gsw

gsw Lid

26 jul 2011
    39
    0
    0
    zh
    Mijn zwangerschapverlof is voorbij en ben al begonnen met werken, klein meid gaat nu naar de kdv 3x per week, en wij werken 4x per week. En daardoor denk ik heb ik een dip gehad die nu met extra aanleggen in het weekend weer goed komt.
    Allen weet ik niet precies of ik genoeg, te veel of te weinig bv geef.
    .
    Haat eet/slaapschema is als volg:
    6:00 bv live
    7:30 naar de kdv
    8:00 - 9:30 slapen
    9:30 130 cc bv
    10:00 - 12:30 slapen
    12:30 130 cc bv
    13:00 - 15:30 Slapen
    16:00 130cc bv
    17:30 haal ik haar op
    18:30 bv live
    20:00 naar bed
    22:00 maak ik haar wakker voor bv live, maar soms drinkt ze niet echt veel, want als lief meid slaapt, dan slaapt ze echt!

En dan tot volg dag om 6 dat ik haar wakker maak voor bv.

Misschien is het handig als ze op de kdv 2x 180 drinkt in plaats van 3x130?

Ho ja en op mijn werk kolf ik wel 3x en soms haal ik niet voor de volg dag haar voeding. Ik heb wel een klein vooraad in de vriesvak, maar graag zou ik gewoon kunnen halen.

Ik ben benieuwd naar de eetschema van baby's van werkende mama's.
    Iemand tips?

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Waarom heb je een schema? Ik voed op verzoek en mijn gastouder geeft haar mijn afgekolfde voeding ook op m'n meisje haar verzoek. Ik werk zelf op onregelmatige tijden en probeer elke 3 tot max 4 uur dan te kolven. Deze eerste week had ik meer dan voldoende gekolft.

Waarom wil je eigenlijk naar 2 flessen ipv 3?
    Als jouw kindje het goed op deze 3 doet zou ik niet vanwege een 1 of ander 'fleskindjes-regel' naar twee gaan.

Mocht je te weinig melk hebben dan nog vaker kolven en / of aanleggen. Ik lees dat je om zes uur voed, kolf je een dik uur hierna ook nog een keer? Ik kolf op dagen dat ik kolf altijd een uur nade eerste voeding, dan pak je lekker veel mee.

3. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik heb ook geen schema, de hoeveelheid die mijn meisje op kdv drinkt wisseld ook nog sterk van 90-180 cc.
    Ik zorg iig geval dat ik 3x 150cc + een reserve beetje meegeef.
    Ze drinkt 2 a 3x op kdv. Ik kolf 2x op mijn werk en red dit goed zo.

Ook geef ik geen late voeding masr laat haar dit zelf bepalen. Meestal slaapt ze van 18.00-7.00 met om 2.30 een voeding.
    Zodoende zit ik op 3 live voedingen op werkdagen

4. gsw

gsw Lid

26 jul 2011
    39
    0
    0
    zh
    bedankt voor jullie reacties!

Maartje, mijn klein meid zuigt veel op haar duim, altijd als ze moe is (dus voor in slaap valen) en als ze honger heeft.
    Ik meerkte dat zij niet ging melden om te eten maar gewoon haar duim begint te zuigen en weer in slaap valt. Daarom besloot ik een schema te gaan proberen, dan weet ik het dat ze eten krijgt, anders blijft ze slapen. En als ze begint te huilen dan is meestal te laat, dan wil ze niet meer eten, ze is boos en wilt allen huilen.

Na de borst van 6 uur, kolf ik om 9:30 of 10:00. Het lukt niet om voor die tijd te kolfen, omdat ik onderweg bent naar de kdv en daarna naar mijn werk. Dan werk ik half uur en dan kolven. Dat doe ik 3x per dag.
    Vakker aanleggen lukt het ook niet, als ik haar van de kdv ophaalt komen we thuis aan, krijgt ze bv en dan slapen.
    Allen kolf ik soms extra na de bv van 23:00.

Misschien ligt aan de kolf, dat ik net wel, net niet genoeg krijg.

Welk kolf gebruiken jullie?

5. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Dat klinkt wel heel bekend allemaal! Hier ook een meisje wat gerust zonder voeding weer in slaap valt. Ik probeer ook altijd te voeden na het slapen maar dat wil ze vaak niet. Ook al heeft ze 3 of 4 uur geslapen. Dan blijf ik gewoon elk half uur proberen tot ze echt moe is en dan gaat ze weer slapen. (meestal wil ze 2e keer wel).

Ik gebruik de medela swing. Volgens mij heb ik gewoon erg veel geluk dat ik zo goed kolf, want ze zit soms maar op 4 voedingen per 24u. En ik kolf in 2x toch zo'n 500cc.

6. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

Ten eerste even een vraagje: je weet toch dat als je op verzoek voedt je kindje dan genoeg krijgt? Dus op het kdv gewoon laten voeden als ze honger heeft. Beter 3 kleinere flesjes dan 2 grote. Bij bv is het helemaal niet zo normaal om van die giga voedingen binnen te krijgen.
    En ik zou zelf ook niet wakker maken voor de voeding savonds. Gewoon op je kindje vertrouwen. Anders krijg je straks dat je kindje uit gewoonte savonds laat wakker wordt, zonder dat het wil eten.
    Maar hier is mijn "schema" (door mijn kindje zelf gemaakt;)):
    Wakker worden rond 6 uur - voeden
    de rest van de dag komt hij ongeveer om de 3 uur, met de laatste voeding tussen 6 en 7 en dan slaapt hij de nacht door.
    Wij zitten hier op 5 voedingen per dag en mijn zoontje groeit als kool.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mmm... Ik zit hier ook een beetje mee.

Ik voed namelijk in principe op verzoek, maar met het werken en kolven vind ik dat toch niet erg handig. Er zit bij ons namelijk he-le-maal geen regelmaat in, dus de ene nacht komt hij pas om 6 uur 's ochtends (na 23 uur de avond ervoor), de andere nacht komt hij om 2 uur en 5 uur, etc.
    In principe probeer ik hem 's ochtends om 8 uur een voeding te geven waarna ik op weg ga naar mijn werk (vriend brengt hem en de oudste weg naar het kdv of blijft thuis). Dan ben ik daar eigenlijk net een uurtje (net lekker bezig), en dan kan ik om 11 uur alweer kolven, dan weer om 14 uur en dan om 17 uur vlak voordat ik wegga. Vind ik ook erg onhandig eigenlijk...

Maar hoe doen jullie dat dan? Wel volgens een soort vast schema of niet?

Mijn zoontje krijgt op het kdv trouwens voeding op verzoek, maar dat werkt ook niet zo denderend, want de flessen zitten vaak aardig vol en hij drinkt ze gewoon op, dus dan houdt hij er twee keer 4-5 uur tussen en dan wil hij ineens een uur later weer. Bovendien slaapt hij sindsdien de nachten veeeeel slechter.

Dus tja. Ik weet het even niet.

8. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

dan zou ik gewoon de flessen niet zo vol maken!
    Hier wisselt het ook wel een beetje met tijden, maar ik probeer altijd te voeden vlak voor ik naar het werk ga, zodat ik niet gelijk hoef te kolven als ik daar ben. Mocht mn zoontje niet willen drinken, dan kolf ik van te voren als ik vind dat mn borsten te vol zitten.
    Op een 8-urige werkdag kolf ik 2x. (scheelt wel dat ik niet enorm veel reistijd heb)

9. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik kolf ook 2x beide borsten, thuis drinkt ze maar 1 borst dus dat gaat prima. Op het kdv houden ze ongeveer om de 3u aan, ze voeden in principe ook op verzoek maar ze heeft niet echt duidelijke hongersignalen dus dat is voor de leidsters ook moeilijk.
    Dit werkt voor ons prima, de ene keer krijgt ze 3 voedingen de andere keer 2, ligt er een beetje aan hoe lang ze slaapt.
    Ze beginnen met 100cc en dan kleine beetjes erbij als ze nog meer wil met een max van 180cc

10. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Roan ging met 13 weken naar het kdv en drinkt eigenlijk maar 2 tot 3 keer 120cc. Hij komt soms om de drie uur, dan weer om de vier uur.
    Je zit ook met de slaapjes, dus een schema is hier heel lastig. Dit doet hij nu nog steeds eigenlijk. Vandaag ook maar 2 x 130 cc, waarvan hij ook nog wat mondjes terug geeft.

Ik denk dat als je op verzoek blijft geven, dat je kindje wel genoeg krijgt.
    Waarom maak je haar wakker om 6:00 als je om 7:30 weg gaat?

Maar goed, het kan ook zijn, dat jouw schema prima werkt natuurlijk.
    Wij zijn gewoon niet zo van de schema's heb ik gemerkt. Dat lukt me gewoon niet.

Hoe gaat het nu?

11. gsw

gsw Lid

26 jul 2011
    39
    0
    0
    zh
    Leuk al die reacties:D

Wat doe jij goed Madelon, dar Je klein nu al de nacht doorslaapt !

Hier gaat het goed hoor.
    We zijn naar de cb geweest en ze is nu 6kg, beetje laag want ze was altijd boven gemiddeld, en nu is net onder, maar goed, ze is wel gezond!

De reden dat ik een schema heeft is meer voor de kdv. Klein meid geeft niet echt duidelijk hongersignalen, net zoals die van dreumesmama.
    Als zij thuis is, bijvoorbeld in het weekend, dat voed ik haar op verzoekt, maar omdat ik haar kent, en weet wanneer ze honger krijgt. Maar op de kdv weeten ze niet, of merken ze dat niet, en meestal gaat het mis.
    Ze huilt, en als ze niet wilt eten, dan leggen ze haar in bed, maar ze wilt niet slapen, omdat ze honger heeft, en dan wordt ze boos, en dat kan ze de hele dag blijven huilen tot dat ik haar ophaalt. zielig...

Daaroom een schema, wordt iets makkelijk voor hun en dan weet ik zeker dat ze wat krijgt, en dan slaapt ze veel beter.

Ik heb ook een swing en kolf 3x op kantoor, rond 10, 13 en 16.

@ Judith, het is niet altijd dat ik haar wakker maakt, meestal wordt ze van zelf wakker om 6 uur. Het is allen fijn dat ze wel op dezelfde tijd wat eten krijgt, denk ik.

12. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Welke theorie zit daar achter? Ik moet binnenkort ook gaan werken en dus gaan kolven, maar ik snap het nog niet helemaal.. ;)

13. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Omdat je borsten waarschijnlijk niet helemaal leeg gedronken worden 's morgens vroeg.

Ik voedde toen ik nog bv gaf 's morgens als Simone wakker werd, dat was meestal tussen half 6 en half 7. Op mijn werk kolfde ik dan rond 10en en rond 2en. Ze kreeg wel altijd 3 flesjes (op verzoek) en ik kolfde dan altijd nog voor het slapengaan als ik niet genoeg had voor de flessen. Toen ze de late voeding niet meer wilde (met 7 mnd) bleef ik die toch afkolven, zo had ik eigenlijk altijd wel genoeg. Ik kolfde die voedingen ook in de weekenden voor de voorraad.

14. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Pff als ik het zo hoor dan wordt het kolven echt zwaar. Vind het namelijk heel saai en lang duren. Heb een handkolf dus je kan ook niet echt een boekje lezen ofzo.

Raden jullie het aan om een electrische aan te schaffen? Mijn doel is om de borstvoeding vol te houden tot mijn mijn dochter 2 is. (eerste 6 mnd volledig, dan tot 1 jaar gecombineerd met groente/fruit, en het laatste jaar alleen in de ochtend en/of avond.)
    Dus zoals het er naar uit ziet wil ik nog wel kolven tot mijn '' kolfrecht'' afgelopen is..

15. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Ghurabaa: dan zou ik zeker een (dubbele) elektrische aanschaffen. Anders lijkt het mij heel lastig om vol te houden.

Ik had bij de oudste ook een handkolf en nu een dubbele elektrische. Ik ben gewoon vier keer sneller klaar! En dat is ook wel nodig, want op mijn werk ben ik alleen al met het lopen naar de kolfruimte en het opruimen van de melk enzo al behoorlijk wat tijd kwijt. (Natuurlijk heb ik recht op die tijd, maar ik merk zelf dat ik gewoon 'uit mijn werk' raak als ik te lang weg ben.) Bovendien is dat handkolven te vermoeiend en te vervelend en je moet toch een beetje tot rust komen als je een goede opbrengst wilt hebben.

@MamavanSimone: dat is een goede tip van die avondvoeding! Mijn zoontje heeft hem nog nodig, maar als dat niet meer zo is, kan ik die inderdaad net zo goed kolven.

16. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ja ik had al een beetje spijt van die handkolf. Maar die dubbele zijn volgens mij ook super duur?

En kun je een kolf ook goed tweedehands kopen of is dat echt af te raden?

17. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik heb op mp een 2de hands dubbele elektrische kolf gekocht.
    Wel nieuwe schilden en flesjes erbij gekocht. Bevlt prima. Het ding was maar 50 euro. Het is een medela pump in style in een tas met koelvak, elementen etc,..
    Oja, ik ben met kolven 15 minuten per keer kwijt incl opruimen en dergelijke. Dus het kan ook best snel gaan.

18. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Oh super. Nou dan ga ik het gewoon een weekje proberen op werk en als het niks is ga ik ook eens op marktplaats kijken.. Nieuw zijn die dingen zo ontzettend duur..

19. gsw

gsw Lid

26 jul 2011
    39
    0
    0
    zh
    Een elektrische kolf is inderdaad heel handig, en ideaal denk ik een dubbele.
    Ik heb de swing, dat is een enkele, dan heb ik 30 min nodig, maar nu denk ik achteraf gezien dat ik toch een dubbele moest kopen, 30 min lijk heel lang, maaar tja de dubbele zijn zo duur.

Aan de andere kant we hebben recht om te kolven voor 1/4 van ons werk dag, dan als ik 3x 30 min ga kolven blijft nog onder de recht, toch.?;)

20. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb de medela freestyle via mp. Was inderdaad nogal duur, maar ik ben van plan hem straks ook weer te verkopen en ik denk dat het me dan uiteindelijk niet zoveel kost.

En zoals de lk zei: vergelijk het eens met melkpoeder... Bij mijn oudste waren we zeker een tientje in de week kwijt. Dat spaar ik nu allemaal uit.

Deel Deze Pagina