Bij mijn vorige 2 zoontjes heb ik een behoorlijke tijd borstvoeding gegeven en bij allebei moest ik stoppen omdat ze tandjes kregen en gingen bijten. Nu heb tot mijn schrik ontdekt dat mijn derde zoontje nu al z'n twee ondertandjes krijgt!! Hij is nu 4 maanden en wil absoluut alleen maar de borst. Heeft iemand een tip om te voorkomen dat hij gaat bijten? Ik gebruik altijd een tepelhoedje, maar dat helpt niet echt bij de pijn. Iedere tip is welkom, want ik wil echt nog niet stoppen!!
Hoi, Als het goed is geven de ondertandjes de minste problemen. Bij het voeden ligt de tong over de onderkaak (en dus over de tanden) heen. Voel je dat je kindje toch gaat bijten, dan is dit waarschijnlijk aan het begin vd voeding (om de tsr op te wekken) of aan het einde van de voeding (als de borst leeg is). Dit laatste kun je vaak aan zien komen en dan is het zaak om snel het vacuum te verbreken en hem af te koppelen. Als hij aan het begin van de voeding bijt dan is het slim om voor je hem aanlegt zelf de tsr op te wekken door je tepels en borsten te masseren. Waarom voed je met een hoedje? Zou je niet liever voeden zonder hoedje?
Bij de andere twee was het inderdaad zo dat ze aan het eind van de voeding gingen bijten. Misschien ben ik inmiddels zo volleerd dat ik het kan herkennen. Ik hoop dat het lukt. En ja, ik zou liever zonder hoedje voeden. Helaas lukt dat slechts een paar dagen. Daarna doet het zo'n pijn dat ik het hoedje moet gebruiken of moet stoppen met borstvoeding geven. Was bij alle drie zo. Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd dat het maar zo moet. Beter dan helemaal niet!
Kun je de pijn omschrijven als je voed zonder hoedje? Hoe ziet je tepel er uit na de borstvoeding zonder hoedje (kleur, vorm) Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en als dat het wel doet is er iets aan de hand. Een hoedje kan dan wel helpen, maar lost het uiteindelijke probleem niet op. Wil je samen met mij kijken of we het onderliggende probleem kunnen opsporen en verhelpen (indien mogelijk)?
Tuurlijk, bedankt voor het aanbod om ernaar te kijken! Het is moeilijk de pijn te omschrijven, maar dit is een poging: het is een beetje branderig, stekend gevoel en met iedere voeding erger wordt. Vooral de eerste aanleg is heel pijnlijk. Na de voeding is met tepel wat plat. Op de derde dag is het zo gevoelig dat de tranen me over de wangen lopen en ik met liefde dat hoedje weer grijp. En dit bij alle drie m'n kindjes. Ik heb van verpleegkundigen wel advies gekregen bij m'n eerste, dat hij flink veel van de tepel moet happen en niet alleen maar het puntje, maar ik heb niet het idee dat hij dat doet. Meer van de tepel in z'n mondje proppen hielp ook niet. En ik kreeg ook de tip dat de lipjes naar buiten gedraaid moeten zijn, dus daar zorg ik ook altijd voor. Helaas zonder resultaat. Verschillende posities geprobeerd: 'gewoon' buik op buik, of onder m'n arm (football hold noemden ze het) en op m'n zij op bed. Maakt allemaal niks uit. Ik sta open voor suggesties!