Mijn zoontje van bijna 11 weken wordt ineens sinds begin deze week 's nachts bijna elk uur wakker. Eerst dachten we dat het van de kou was, maar vannacht was hij echt warm genoeg, maar toch werd hij nog steeds wakker. Hij begint eerst een beetje te kermen/gillen in zijn slaap, hij heeft dan zijn ogen nog dicht en slaapt nog. Na een minuut ofzo huilt hij zichzelf dan wakker. Troosten in bed, en een speen geven helpt wel, en na een minuut of 5 of 10 slaapt hij weer verder, maar voor hem en voor ons niet echt leuk natuurlijk. Hij weegt nu ongeveer 5,5 kilo, krijgt 6 voedingen van 180 + 6 maar drinkt lang niet alles op, het varieert ongeveer van 80 tot 150 cc per keer, 's ochtends drinkt hij ongeveer 180 en rond half acht 's avonds ook. Hij heeft nog niet echt een vast ritme, maar krijgt voedingen rond de drie uur overdag. Rond 23.00 uur maken we hem wakker, en dan is de eerste vieding weer tussen zes en 7 'sochtends. Tussen 4 en 5 's nachts was hij altijd al onrustig, meestal omdat hij dan moest poepen. Als we hem verschoond hadden, sliep hij weer verder. Zou het nu honger zijn en moeten we weer een fles gaan maken of is dat juist geen goed idee? Het liefst voeden we hem natuurlijk niet 's nachts, maar ik vind dit ook zielig.
Hoi hoi, Ik denk niet dat het wijs is om 's nachts te gaan voeden hoor. Hij drinkt immers overdag zijn flesjes niet leeg, dus honger zal het niet zijn. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat hij zijn speen kwijt is iedere keer. Er zijn verschillende attributen op de markt die ervoor zorgen dat de speen beter bij de baby blijft. Het beste idee van nederland al geprobeerd?? Een slaapcyclus van een baby duurt maar 45 minuten, en dan is het goed mogelijk dat ze even tussendoor wakker worden. Als ze dan hun speen willen hebben zijn ze die kwijt. Het is erg lastig. Het is goed om even te troosten, maar probeer dat te doen zonder oogcontact! Groetjes Adrienne
Oke, bedankt. Dat 'beste idee' hebben we al, maar durfde ik nog niet aan in bed. Hij kan ook nog niet echt iets vastpakken, dus vrees dat hij daar nog niks aan heeft. Maar je denkt dus echt dat hij geen honger kan hebben als hij overdag zijn flessen niet leegdrinkt. Je hoort soms namelijk ook wel dat baby's gewoon kleine magen hebben en nog niet zoveel kunnen drinken en daarom dan ook in de nacht komen.
Hoi hoi, Hij drinkt 6 voedingen, 2 van 180, en de rest gemiddeld 115. Dat is dus 360 plus 460 is 820 ml per etmaal. Hij weegt 11 pond en mag dus 11 x 75 hebben. Dat is 825 ml. In principe is dat genoeg, maar als hij graag meer wil mag dat altijd natuurlijk. Je zou het uit kunnen proberen om hem een keer een voeding te geven 's nachts. Als hij daarna weer doorslaapt tot de ochtend is het toch honger waarschijnlijk. Hoe komt het dat hij nog 6 voedingen krijgt? Vaak zitten ze rond de drie maanden wel op 5 voedingen. Is dat omdat hij steeds honger aangeeft? Wat ik me afvraag, heeft hij eerst wel doorgeslapen? Of kwam hij wel meerdere keren, behalve die ene keer om te poepen? Ik hoor van je Groetjes Adrienne
Hoi Adrienne, Bedankt voor je antwoord. Hij krijgt zes voedingen omdat hij inderdaad zes keer komt, en ook omdat hij last heeft van reflux en omdat het volgens de kinderarts dan beter is meer keer met een beetje te voeden. Wat hij per keer drinkt, is overigens vrij wisselend. De ene keer drinkt hij de 180 op, de andere keer niet. Soms komt hij trouwens zelf maar vijf keer overdag, dan drinkt hij dus maar vijf voedingen, maar dat is denk ik maar een dag in de week. Ik voed dus op verzoek. Hij heeft niet altijd doorgeslapen, in het begin kwam hij zelfs om de twee uur, dus twee of soms drie nachtvoedingen. Overigens gaat het met het wakkerworden alweer beter, hij wordt nu tussen half vijf en zes een paar keer wakker, en slaapt dan meestal tot zeven uur weer door. Het poepen is nu verschoven naar zeven uur. Ik denk eigenlijk zelf nu dat hij om half vijf last van zijn darmen begint te krijgen ofzo, en dat hij dan zodra hij drinkt om zeven uur gaat poepen.
Hoi Adrienne, Inmiddels wordt hij weer steeds wakker We hebben het vannacht gevoed, maar ook dat hielp niet. Misschien zijn het toch iets van krampen of heeft hij 's nachts weer meer last van de reflux ofzo. Hij begint namelijk al te huilen voor hij echt wakker is. Ik vind het op verzoek voeden trouwens ook wel steeds lastiger worden, zeker nu hij zo onrustig is 's nachts. Want een fles wil hij altidj wel en als hij slaperig is, drinkt hij hem ook zo leeg, maar of hij dan honger heeft weet je dan eigenlijk nog niet. Overdag wordt hij ook snel wakker, door de reflux (veel oprispingen) en dan voed ik hem maar ongeveer om de drie uur, ook omdat hij anders te moe is en slechter gaat drinken. Maar ook dan vraag ik me af of hij eigenlijk wel echt honger heeft.
Hoi hoi, Erg lastig is het! Hoe is de groei van je zoontje?? Hij mag gerust op verzoek eten, maar dan kan het natuurlijk wel zijn dat hij teveel krijgt en daar dan weer last van heeft. Dus dan is de groei belangrijk. Als die normaal is, dan is het goed. Als hij teveel groeit, krijgt hij teveel voeding! Heb je al eens een andere speen geprobeerd. De dr Brown speen is erg goed tegen darmkrampen. Het kan ook zijn dat nutriton kan helpen. Dat is een verdikkingsmiddel dat je toevoegt aan de voeding. Als hij zo onrustig blijft, is het misschien wel handig dat je een keer een bezoek brengt aan een osteopaat. Die kunnen wonderen verrichten. Je kunt er heen zonder verwijskaart van de huisarts. Groetjes Adrienne