Hoi, Ik hoop niet dat ik nu iets vraag wat al super vaak gevraagd is. Ik ben sinds vandaag begonnen met kolven, alleen is het lastig om een ritme daarin te vinden omdat onze dochter de ene keer om de 3u komt en dan weer 1u of 1,5u.... wanneer is het dan slim om te kolven? hoef niet de hele dag door te kolven hoor maar moet over 4 weken weer aan het werk en wil een voorraadje aanleggen en haar laten wennen aan de speen. En kolven jullie dan 1 of beide borsten? Heb er net maar 1 gedaan omdat ze zo wakker word en wil haar geen lege borsten aanbieden. Heb het meteen in de koelkast gezet is dat goed of moet het juist buiten de koelkast blijven? Alvast bedankt meiden. liefs
Hoi, Ik weet niet precies hoe vaak je het beste kunt kolven maar voor het bewaren zou ik het meteen in de diepvries stoppen. Je kunt het op kamertemperatuur 6-10 uur bewaren. In de koelkast volgens mij 2 dagen en in de diepvries volgens mij minimaal 3 maanden. Je kunt het opwarmen door het potje borstvoeding in een bakje warm water te laten staan (het mag niet in de magnetron volgens mij). Als je een voorraad aan het aanleggen bent moet je het dus wel in de diepvries stoppen. Groetjes
Hoi hoi, hoe vaak je kolft hang een beetje af wat je ermee wilt gaan doen. Bijv wil je een vooraadje opbouwen voor als je gaat werken? Of wil je een keer op pad zonder kindje? Wat vaak het beste werkt is na de eerste ochtendvoeding beide borsten na/leeg te kolven, dan zitten de borsten het meest vol en krijg je dus het meeste resultaat. Zo bouw je in een paar dagen best een mooi voorraadje melk op. Ik zou niet al te vaak gaan kolven op een dan (meer dan 1-2 keer) want dan loop je het risico op een overproductie. Als je natuurlijk een voeding aan de borst overslaat door je avondje weg moet je natuurlijk wel dan ook ff kolven. Mbt het bewaren van de melk zie deze link: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk Succes ermee!