Veel vragen...

Discussion in 'Borstvoeding' started by Josien, Oct 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi!

Ik heb deze vraag net ook gesteld aan de lactatiekundige, maar brainstormen doe ik het liefst met zo veel mogelijk mensen en volgens mij zitten hier de experts, dus vandaar ook hier even mijn verhaaltje ;).

Sinds een week zijn wij de trotse pappa en mamma van Sam. Ik wilde graag wat dingetjes over de BV bij jullie neerleggen om te kijken of we nog dingen kunnen verbeteren.

Allereerst misschien belangrijk om Sam en mamma's start te kennen. Ikzelf moest na de bevalling direct onder het mes om de placenta te laten verwijderen (deze kwam niet vanzelf). Daarbij ben ik 3 liter bloed verloren en was mijn Hb na OK 2,8. Bij ontslag uit het ziekenhuis was het Hb 4,5 dus nog altijd veel te laag.

Sam zijn start was ook niet echt geweldig. Hij werd geboren met koorts en kon niet drinken. Daarom heeft hij eerst een dag sondevoeding gehad, vervolgens een dag uit een cupje gedronken en daarna de overstap gemaakt naar de fles. In het ziekenhuis was helaas weinig tot geen aandacht voor het aanleggen van Sam, waardoor Sam en ik veel belangrijke momenten samen hebben moeten missen. Ten eerste het eerste belangrijke uur van zijn leventje, maar ook daarna de eerst drie hele dagen dat we gescheiden van elkaar waren doordat ik op de kraamafdeling lag en Sam op de kinderafdeling. Naast het emotionele aspect heeft dat ook veel effect gehad op de opgangkoming van de BV.

Inmiddels zijn we allemaal lekker thuis en helpt de kraamverzorging perfect met de BV. Ik wilde graag horen of jullie nog tips hebben die kunnen helpen tot het nog beter slagen van de BV.

Vanaf dag 1 heb ik gekolft in het ziekenhuis en nu dus ook thuis. Inmiddels kan ik met kolven de volledige voedingen van Sam onderhouden, maar hij wil nog altijd niet echt aan de borst drinken. Ik kolf op dit moment om de 2,5 uur en gebruik daarbij ook een neusspray om de toeschietreflex sneller tot stand te laten komen. Verder proberen we als Sam wakker lijkt te worden, meteen de spray te nemen, vervolgens te kolven tot er druppels komen en daarna Sam aan te leggen. Sinds gisteren gebruiken we een tepelhoedje en dat helpt best goed. We gebruiken het tepelhoedje niet omdat de tepel niet goed is, maar omdat Sam zijn tongetje heel ver achter in de mond zit en zijn kaakje wat naar achter staat waardoor hij moeite heeft om de tepel vacuüm te trekken. Ik vind het jammer dat hij nog niet echt in staat is de tepel te pakken maar ben al blij met iedere druppel die ik nu aan hem kan aanbieden rechtstreeks uit de borst. Na het 'live' voeden verschonen we Sam en krijgt hij daarna nog zo'n 50 cc gekolfde BV. Als hij daarna nog meer wil dan bieden we hem dat nog aan. We gebruiken hiervoor de Haberman fles die zoveel mogelijk de BV na zou bootsen. Overigens... Sam was bij geboorte (en vandaag weer terug op geboortegewicht) maar liefst 4840 gram en 60 centimeter lang. Een hele flinke boy dus...

Ik merk dat het emotionele aspect voor mij nog erg moeilijk is. Ik heb het gevoel veel gemist te hebben de eerste dagen en probeer misschien wat té hard om Sam nu 'ineens' aan de borst te krijgen. Dat is de reden dat de kraamverzorgster probeert rust te bewaren in huis, zodat we in een positieve spiraal komen. Gelukkig gaat dit goed.

Zoals gevraagd ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben voor het beter laten slagen van de voedingen. Het voeden is nu een dagtaak, omdat ik dus zelf om de 2,5 uur kolf, vervolgens Sam eens per 3 uur een voeding krijgt (hij zit nu op zeven voedingen) en we hem ook nog vóór iedere voeding 15 à 20 minuten proberen te laten drinken. Ik ben blij dat we nu zover gekomen zijn als dat we nu zijn, maar hoop wel ik het allemaal vol kan houden.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,
    Josien

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Petje af voor je vele moeite hoor.
    Ik denk dat er weinig is wat je nu nog meer kan doen behalve dan een deskundige inschakelen om je verder te helpen.
    Maar als hij al 15 a 20 minuten 1 kant drinkt waarom dan nog kolven aan die kant?
    Mijn dochter drinkt 20 minuten 1 kant en dan soms 10 minuten de andere kant.
    Wat je wel zou kunnen doen is tussendoor kolven of deborst kolven die hij niet meer wil drinken.
    Verhoogt je productie en je heb evt reserve voor als hij een mindere drink beurt heeft.

3. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    ik keek ook al een beetje op van het vele kolven.

Ik geef nu FV maar ben gestart met BV, in het zh ook weinig begeleiding gehad en moest ik zelf maar een beetje aanklooien met aanleggen e.d. Maar omdat ik het HELPP Syndroom had ( ook ingeleid) en mijn bloeddruk niet wilde zakken en daar medicijnen voor moest, moest ik na een week afstand gaan doen van BV.

Mijn zoontje had ook een slechte start hij had bij de geboorte ondertemp en ging ook naar de kinderafdeling.
    Daar hebben ze hem toen om de 3 uur gevoed met FV! GRRR vond ik toen al niet leuk maar dat wist ik niet.
    Vervolgens kwam hij de dag daarna wel bij mij en een lactatie deskundige erbij, die heeft mij wat uitgelegd.
    Zei vertelde mij dat ik in het begin nog wel moest kolven totdat de BV goed op gang was.
    Als mijn zoontje 15 min flink dronk aan de ene borst en 15 min flink dronk aan de andere borst hoefde ik niet te kolven.
    Maar mijn zoontje kreeg ook nog FV ivm licht gewicht 2550.
    Ook hoefde ik maar 10 min per borst te kolven en ik deed dit dan tegelijk. Dus was ook met 10 minuten klaar.
    Anders zat ik 20 minuten.

Maar ik denk als jou kindje straks goed aan de borst gaat drinken dat je niet meer standaard hoeft te kolven.
    Want als je beeb weer trek krijgt mag je hem gewoon weer aanleggen toch??

4. Tink

Tink Niet meer actief

Ik zou inderdaad snel een lactatiekundige inschakelen, die hebben vaak wel tips om een baby toch aan de borst te krijgen (er bestaan o.a. speciale borstvoeding-hulpsets).

Verkijk je niet op de tijd die je nu kwijt bent, ook met een baby die wel 'gewoon' aan de borst drinkt, kost het voeden de eerste tijd heel erg veel tijd. Ze hebben pas een klein maagje en kunnen nog niet zoveel ineens drinken.

Ook van mij petje af hoor voor al je inzet!!

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    en meid wat ik ook even wil zeggen!
    Inderdaad je inzet is super.
    Maar als je toch de melk nog kolft omdat hij nog niet zo goed de borst pakt, misschien kan je partner dan wat vaker dat flesje geven.

Je hebt trouwens ook speciale spenen die lijken op de tepel. Of gebruik je deze al?
    Zo heb je misschien ook wel kans dat je beeb sneller je borst gaat pakken..

En zoals andere zeggen.. een lactatie deskunidge kan je misschien verder helpen... en volgens mij wordt dat ook deels vergoed. of heb ik dat mis?

sorry.. ik zie al dat je deze speciale fles gebruikt...

6. Tink

Tink Niet meer actief

Sommige verzekeringen vergoeden de hulp van een lactatiekundige inderdaad (de mijne helaas niet), dat moet je even nakijken in je polis.

7. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Hoi Josien,

Misschien als tip om te gaan fingerfeeden. Dan voed je je kindje met een speciaal spuitje. Dan doe je je pink in de mond van je kindje en dan het spuitje ernaast. Deze drinken ze dan zelf leeg. Dit is nog beter om te voorkomen dat er zuigverwarring ontstaat. Misschien dat je dat ook behoorlijk beperkt hebt door die speciale fles te gebruiken. Maar ik ken die niet.
    Mijn zoontje heeft in het begin ook bijvoeding gehad. Eerst wat kv en later toen ik voldoende kon kolven alleen maar bv. En hij kreeg het ook via fingerfeeding binnen. Mijn verhaal is wel iets anders, maar het is wel gelukt om mijn knulletje uiteindelijk volledig aan de borst te krijgen. Dus heel veel succes met het voeden. O, ja. Ik weet dat het heel vermoeiend is al dat kolven en voeden. Maar wil je je productie echt goed op gang krijgen zou ik proberen om toch vaker dan 7 keer per dag te voeden. Ik zou zeggen minimaal 8 keer. Het moet wel haalbaar voor je zijn hoor, want als je oververmoeit raakt wil de melk ook niet komen.

Succes, groetjes Mariska

8. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Op de site: www.borstvoedingsforum.nl en borstvoeding.com , staan de tel.nrs, van de VBN. Dan krijg jij direct een gekwalificeerde vrijwilliger aan de telefoon, die met je aan de slag kan. Voorts kan je op die sites nrs. vinden van gekwalificeerde lactatiekundigen bij jou in de regio.

In de regel kost BV de eerste weken veel tijd. Dat was niet anders geweest als het wel meteen vanaf minuut 1 goed gelopen was. Trek maar een uur per voeding uit, dan zit je goed. Ik zie dat je door het kolven meer tijd kwijt bent, hopelijk ben je daar snel van af als je kind goed aan de borst drinkt.
    Probeer teveel prikkels te voorkomen, houdt veel huid-op-huid-kontakt, en gebruik geen fopspenen,dit onderdrukt hongersignalen. Een borsttoedieningsset is voor jullie situatie denk ik beter om tepel-speen verwarring te voorkomen,nu je al zoveel met de fles voedt.?
    Heb je ook al een tsr zonder de neusspray? Anders heb je misschien altijd de neusspray nodig zolang als je BV geeft...de vraag is of dit wenselijk is, maar hier kan een LK je uitgebreidt over informeren.
    Dat je zoontje al op zijn geboortegewicht is, is een prima teken, je hebt meer dan genoeg melk, en groeit dus goed.
    Tepelhoedjes zijn nooit eerste keus, de kinderen kunnen nooit goed aanhappen en de tepel achteren naar het gehemelte zuigen voor een goede drinktechniek,maar ook dit kan een lk je allemaal vertellen.

Google op *borstcompressie* van Jack Newman, daar kan je allemaal filmpjes zien over een goede aanlegtechniek en verzadiging van je kind, waar je over een aantal weken alleen maar profijt van zal hebben.

Share This Page