smakgeluid

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Britt1, Dec 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

Jun 20, 2006
    2,046
    0
    0
    Flevoland
    Hoi hoi,

Mijn zoontje heeft sinds een aantal dagen dat hij een smakgeluid maakt bij het drinken. Tot voor kort dronk hij prima!. Huisarts heeft gekeken en zegt geen spruw te zien. Het lijkt of hij bij elke teug ook lucht naar binnen zuigt. Eerder was mijn tepel ook lang als hij uit zijn mond kwam na het drinken. Nu niet meer. Consultatie had even gekeken naar zijn drink techniek en zij ei dat hij prima hapt. Alleen wilde hij toevallig niet drinken en kon ik het geluid niet laten horen,
    Het is echt een hard geluid!! Weet jij misschien wat het zou kunnen zijn. Zijn tongriempje is overigens ook bekeken en was niet te kort!

Vriendelike groet,
    Britt

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Smakgeluiden zijn vaak een teken van spruw of allergie. Bij spruw zijn er wel vaak meerdere signalen en bij allergie overigens ook. Zijn er behalve het smakken nog andere dingen die opvallen? Heb jij last van je borsten/tepels?

Op afstand, zonder een voeding te kunnen observeren is het lastig te beoordelen waar het smakken door veroorzaakt wordt.

3. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

Jun 20, 2006
    2,046
    0
    0
    Flevoland
    Ben vandaag naar een lactatiekundige geweest.
    Zij zei dat ze 99% zeker was van spruw.
    Mijn tepels zijn inmiddels gevoelig en roze.
    Ook heb ik een beetje last in mijn borst (ook schouder en ribben, weet niet of het daarvan komt). IK heb direct medicijnen gehaald bij de huisarts. Hopelijk ngaat het straks weer beter.

4. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Goed dat je er een lactatiekundige bij gehaald hebt. Zie in het bericht wat ik net getypt heb hoe je de spruw het beste kunt behandelen. Als het goed is merk je na 2-3 dagen al verbetering van de klachten.

Beterschap.

5. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Dit bedoel ik

De ervaring leert dat het belangrijk is om beiden te behandelen, na iedere voeding. Voor jezelf smeer je de miconazolnitraat heel erg dun op de tepel en de tepelhof. Als de creme is ingetrokken hoef je die voor het voeden niet meer af te wassen.
    Voor de baby geldt: het medicijn moet zijn werk doen IN de mond. Ook hier geldt, na iedere voeding het gehele mondgebied insmeren met de nystatine op een wattenstaafje of vinger met gaasje. Dus bij 8 voedingen halveer je de dosis en spuit je het niet in de mond (zodat ze door moet slikken), maar smeer je haar mond er helemaal mee in.

6. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

Jun 20, 2006
    2,046
    0
    0
    Flevoland
    En ik moet ook zijn billen insmeren met miconazol ivm uitslag!
    Het is dus even een gedoe, maar ja dat heb ik er zeker voor over.
    Mijn beide andere zoontjes ook lang kunnen voeden en ik heb daar zo van genoten. Hopelijk komt het niet terug. Dan kan ik ook een voorraadje gaan opbouwen.

Moet even kijken naar de data op mijn potjes in de vriezer. Deze kan ik waarschijnlijk ook weg doen?!

7. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Geen melk weggooien, dat is zonde! Je kunt de melk na het ontdooien tegen de kook aan brengen. Zo verliest de schimmel zijn kracht en de melk behoudt zijn voedingswaarde.

8. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

Jun 20, 2006
    2,046
    0
    0
    Flevoland
    Oh gelukkig! Vond het al zo zonde.
    Bedankt...

Share This Page