steeds vroeger wakker

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jessmin, Aug 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hai allemaal,

Mijn dochter van bijna twee wordt nu ineens elke ochtend om half 7 wakker terwijl dat voorheen zo tegen kwart voor 8 was. Is dat normaal als ze ouder worden? Ik heb verder geen idee waaraan het kan liggen. Ik weet wel dat het is sinds dat ze overdag op het potje plast. Dan wordt ze om half 7 wakker en roept ze 'poepen' (wat ook plassen betekent), maar ze heeft het dan toch al in haar luier gedaan als je meteen opstaat. Zou het kunnen dat ze daarom vroeger wakker wordt; dat ze haar volle blaas ineens voelt ofzo?

Ik vraag me iig af of er een manier om om te buigen dat je peuter weer wat later gaat wakker worden. Is het bijvoorbeeld handig om haar nog even te laten roepen zodat ze snapt dat er pas na 7 uur wordt opgestaan? Of moet ik juist meteen naar haar toe gaan zodat ze weet dat wij er toch wel voor haar zijn? (Ze begint namelijk ook vrijwel meteen te huilen terwijl ze vroeger altijd lekker aan het kletsen ging)...

Iemand hier ervaring mee?

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    De meeste kinderen worden standaard tussen 6 en half 7 wakker, dus prijs je gelukkig dat je kindje zolang langer geslapen heeft.
    Ik ben blij dat die van mij eindelijk eens tot 7 uur slaapt;)

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ok :) Maarre... dat vroeg ik niet echt :) Ze kán kennelijk wel langer slapen dan dit (haar hele leventje tot nu toe sliep ze tot bijna acht uur en vaak ook tot half 9), en je merkt ook aan haar dat ze gewoon nog flink moe is, want ze is nu standaard chagerijnig 's ochtends terwijl ze eerst gewoon vrolijk was als ze opstond. En ze wil nu al tegen half 11 slapen 's middags, terwijl dat eerst 13 uur was. Ik ben gewoon benieuwd hoe dit komt en wat ik eraan kan doen. En of er andere mensen zijn die dit herkennen.

4. inlovewithmygirl

inlovewithmygirl Actief lid

Hier hetzelfde "probleem" Al een paar weken om half 7 wakker, soms 7 uur maar soms ook 6 uur. Echt TE vroeg. En voorheen sliep ze meestal tot half 8/8 uur. Ik heb ook geen idee waar het aan ligt. En idd vroeger ging ze nog even lekker kletsen en nu roept ze jengelig mama.... Snap er niets van...

5. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Ik zou ook wel de oplossing willen horen... Bij ons gaat het nog wel, vandaag bijvoorbeeld van 20 tot 7.30 u maar hij slaapt overdag niet meer en trekt het maar nauwelijks. Maar overdag slapen ho maar, en langer slapen ook ho maar...

6. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    hier ook een paar weken gehad om 5.30 huilend wakker (normaal 7.30) en niet te genieten de hele ochtend. Nu gelukkig weer een paar dagen om 7 uur wakker en vrolijk. Ik weet niet waar het aan ligt, dromen? angst? De deur moet ook de laatse weken open blijven.

Voor het ombuigen heb ik van ons CB een goede tip gehad die wij nu aan het proberen zijn. Een lampje of muziekje op een tijdschakelaar en dan aanleren dat ze pas mogen roepen als die aangaat. De tijd zet je dan elke dag 5 min later zodat ze op een gegeven moment op de tijd gaan roepen dat jij wilt.

Zelf doe ik een lampje op afstandsbediening en als hij huilend wakker wordt doe ik 5 min later het lampje aan, daar wordt ie stil van en gaat dan op normale toon mama roepen. Of ik troost hem en zeg dat ik pas weer kom als het lampje aan gaat, dan mag hij roepen.

7. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Pfff 5.30, dat is ook niet mis... Zo'n lampje is wel een goed idee! Hoewel ik me afvraag of de mijne (22 maand oud) dat al wel begrijpt... Wel heel slim dat je ook zo'n afstandsbediening erbij hebt!

Zit nu te denken of het niet gewoon weer een soort sprongetje is ofzo.

En gaan jullie er dan gewoon uit als ze beginnen te huilen of roepen zo vroeg? Of hoop je dat ze weer stil worden? Vroeger viel mijn meisje ook nog wel eens opnieuw in slaap maar nu dus echt niet meer. Terwijl ze wel supermoe is. Echt vreemd is dat; ik val wel weer steeds in slaap als ik haar even laat, maar ja, kennelijk werkt dat bij hun niet zo...

Wel fijn dat er mensen zijn die het herkennen trouwens!

8. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    dat met het lampje kun je spelenderwijs oefenen. 'Aan' en 'uit' doen en dan 'mama' roepen e.d. Als ie zo gaat huilen 's ochtendsvroeg (van de week om 5 uur al), dan loop ik zachtjes naar binnen, geen een aai over de bol, zeg niets en loop weer weg. Als ie gaat huilen dat zeg ik bij de deur 'ssssss'. Dat hielp wel. Daarna ging hij pas om 7.30 roepen :) Als het niet werkt, probeer ik het te rekken met het lampje. In het weekend mag ie ook wel eens bij ons in bed maar dat 'leert' ie snel genoeg dus niet te vaak....

9. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Mijn dochter slaapt echt neit als ik haar bij ons in bed leg. Dan moeten we er van haar meteen uit en moeten de gordijnen open. Dat aai over de bol en weer weggaan werkt hier alleen als het nog niet schemert, want als het wél schemert begrijpt ze niet waarom ze er nog niet uit mag, want het is toch al licht?!

10. aukie

aukie Actief lid

Apr 6, 2008
    343
    0
    0
    ik denk wel dat er een verband bestaat tussen het zindelijk worden en het eerder wakker worden. ze is zich nu waarschijnlijk veel meer bewust van die dikke luier en wellicht dat het haar nu stoort?

Verder fluctueert het bij ons heel erg, tijden dat hij heel vroeg wakker wordt, 6-6.30 uur en tijden dat ik hem om 7.30 echt uit bed moet plukken omdat we anders te laat op werk/creche komen. Ik neem aan dat het allemaal vanzelf een keer overgaat.

11. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Aukie: ja, dat hoop ik ook. En ik ga er ook wel vanuit. Maar allicht zijn er ook manieren om het per ongeluk in stand te houden en doe ik dat nu? Let's hope not..

Share This Page