Hoi, Bij de geboorte van mijn zoon (nu bijna 9 jaar) bleek dat de navelstreng veel te kort was. Hij zakte als het ware weer van mijn buik naar beneden. De VK toen zei dat het op het randje was dat we nog naar het ZH moesten. Gelukkig niet! Nu ben ik zwanger van ons tweede kindje en ben ik bang dat de navelstreng weer te kort zal zijn. Ik heb dit vorige week bij de echo gevraagd, maar nu ligt het allemaal nog op schema. De echoscopist kon echter natuurlijk niet garanderen dat de navelstreng de hele zwangerschap mee zal gaan op schema. Nu lig ik er nog net niet wakker van, maar vind het wel een beetje beangstigend, ik wil graag thuis bevallen of poliklinisch, maar niet als het "gevaarlijk" zou kunnen zijn. Ook gaf de echo aan dat ik wat meer vruchtwater dan gemiddeld heb. Mijn vraag is nu eigenlijk of het evt mogelijk zou zijn later in de zwangerschap een "controle echo" te krijgen. Dus voor het vruchtwater en de navelstreng. Volgende week moet ik weer naar de VK, is het iets wat ik met haar zou kunnen overleggen, of doet men dit gewoon niet.. Liefs Emma
Hoi Emma, een korte navelstreng de vorige keer is geen directe indicatie voor een late echo. Je kunt het op zo'n echo ook gewoon niet meer zien. Het beeld wordt gevuld met kind waar de navelstreng tussendoor dwarrelt. Het is zeer waarschijnlijk een toevalstreffer geweest dat de navelstreng vorige keer zo kort was. Dat heeft geen voorspellende waarde voor deze keer. En ook de hoeveelheid vruchtwater is geen directe reden. De een heeft nu eenmaal wat meer vruchtwater als de ander. Pas wanneer de verloskundige het erg ruim gaat vinden, zal er misschien een echo worden afgersproken. Maar voor nu ziet wat dat betreft alles er goed uit en is er geen reden voor een late echo. Maar het is voor jezelf altijd wel zinnig je angsten met haar te bespreken. Groetjes Brigitte