Graag wil ik mijn vraag voorleggen. Ik ben inmiddels 28 weken zwanger van ons tweede kindje. Afgelopen woensdag is een extra echo gedaan. Reden voor de extra echo was dat mijn baarmoeder erg hoog zit en ik flink van voren draag. De hoge en smalle dracht herken ik van mijn eerste zwangerschap dus eigenlijk maakte ik me niet echt zorgen. Tijdens de echo bleek het kindje qua groei te passen bij de termijn. Wel constateerde de echoscopiste dat ik behoorlijk wat vruchtwater heb (ze omschreef het als 'royaal'). Hierop bekeek ze de maag van de baby nader en constateerde dat deze niet vol was. De maag was ook niet leeg te noemen maar ze zag m liever gevulder. Nu is er tijdens de 20-weken echo niks opvallends gemerkt aan de maag maar de foto van de maag terugzoekend, was ook hier de maag niet vol. Voldoende reden om volgende week nog eens een echo in te plannen. Eigenlijk overviel dit bericht me. Ik wil niet op de zaken vooruit lopen maar maak me wel zorgen. Wat zou het kunnen betekenen wanneer het maagje niet goed is gevuld? Het kindje leek wel te slikken, is dat een positief signaal? En komt dit beeld vaker voor? Ik ben benieuwd..
Hoi, Dit komt zeker vaker voor. Een echo is slechts een moment opname dat echt niet alles zegt. Als een maag echt niet gevuld zou zijn, zou het kunnen betekenen dat er in de aanleg van organen iets niet goed is. Echter was dit op de 20wkn echo gewoon goed en is het onwaarschijnlijk dat daar iets mis mee is. Royaal vruchtwater is nog niet te veel. Probeer het ook echt zo op te vatten. De volgende echo kan het juist weer iets minder zijn. Als het gewoon binnen het normale valt is er echt niets aan de hand. Mocht het wel echt veel vruchtwater zijn, en de baby zn maag en blaas zijn normaal, dan kan je nog vragen aan de verloskundige om te testen op zwangerschapssuiker, dit zie je vaker bij te veel vruchtwater. Ook hiervoor is de kans klein. Ik denk dat de echoscopiste je gewoon voor de netheid terug laat komen. Overleg altijd iedere uitslag met je verloskundige, echoscopisten mogen geen beleid bepalen namelijk! Groeten Evelien
Beste Evelien, Bedankt voor je snelle en geruststellende reactie; ik ga de volgende echo nu rustiger afwachten! groetjes, Mies