Hoe krijg je een baby minder oververmoeid als ze niet wil slapen? Mijn dochter is bijna 5 maanden (de 30ste) ze slaapt nog steeds niet door, krijgt nog steeds 6 flessen maar drinkt deze nooit leeg. We staan om 7 uur op waarna ze ongeveer 1,5 uur wakker is. Dan wordt ze meestal moe en breng ik haar naar bed, na een uur is ze dan weer wakker. Om 10 uur krijgt ze fruit, dan gaan we meestal wandelen en dan krijgt ze tussen 11 en half 12 weer de fles, hierna slaapt ze 1,5 a 2 uur. Rond 3 uur krijgt ze weer de fles slaapt dan hooguit in de middag ook nog 45 min en is daarna weer wakker. Ze gaat om half 7 in bad, krijgt weer een fles en gaat dan naar bed. Vaak wordt ze rond 23:00 uur weer wakker en dan snachts rond 3 uur weer! Ze krijgt dan ook een fles, eerder gaat ze namelijk niet slapen. Het lijkt dus alsof ze overdag dus te weinig slaapt waardoor ze om half 7 kapot is. Doe ik wat verkeerd? Moet ik haar ritme anders gaan begeleiden? Zo lastig! Ik kan eer hele nachten over malen en denken!
Mijn mannetje slaapt overdag soms ook te weinig, tot een maand geleden veeels te weinig.. Ik heb eerst met een draagzak gezorgs dat hij niet meer oververmoeid was en daarna weer geoefend met slapen overdag, gaat langzaam beter, maar hoe later op de dag hoe korter de slaapjes, hij komt ook nog paar keer s nachts komt allemaal vast goed als ik goed op let dat hij niet teveel prikkels krijgt. Want dan slaapt hij niet
Maar wat gaat er mis dan? Is ze erg huilerig oid? Want dat kan ik niet op maken uit je verhaal? Zo te lezen doe je het juist prima! De slaapjes lijken me juist prima! Mijn iets oudere dochter slaapt 's ochtends 1 tot 2 uur, 's middags 1 tot 2 uur en in de late middag nog een half uur tot 3 kwartier. En ze gaat ook om 19 uur naar bed. En ze slaapt ook (nog) niet door, al gaat het wel de goede kant op want de fles wordt steeds later (sinds deze week). Ze heeft zelfs al twee keer tot 6.15 uur geslapen!
Je geeft aan dat de flessen niet leeg gaan, maar is ze niet al te moe om te drinken? Ik weet niet of je meteen de fles geeft na het wakker worden? Hoeveel bied je aan?
Ik denk ook dat je het prima doet. Het is normaal dat ze op het einde van de dag kapot is. Dat heeft elk kind. Ze heeft haar ritme gekweekt en tegen 19u is ze doodmoe, dat is normaal. Als ze niet overdreven huilt (lees: krijst) en niet in slaap kan geraken hierdoor, dan is er sprake van oververmoeidheid. Maar het is nte zo dat hoe meer ze slapen overdag hoe beter ze slapen 's nachts (in veel gevallen). Een oververmoeide baby slaapt niet goed 's nachts. Echter, ik denk dat het feit dat ze wakker wordt 's nachts met honger en/of gewoonte te maken heeft, niet met dat ze teveel slaapt overdag of zo.
Bedankt voor jullie reacties. Gisteravond hebben zijn we heel lang bezig geweest om haar in slaap te krijgen. Veel krijsen maar dat had denk ik ook te maken met een te drukke dag. Overdag gaat het nu redelijk, ze is heel vrolijk maar s nachts is ze zoo onrustig... En echt geen flauw idee waarom. We hebben het idee dat ze ergens wakker van wordt en na een half uur (eerst kletsen dan gaat dat langzaam over in huilen) een honger gevoel krijgt en dus de fles wil, zonder valt ze niet in slaap. De laatste 2 nachten is ze sowieso om de 3/3,5 uur wakker en wil ze eten. Overdag laat ze er veel langer tussen zitten... Zo raar... Misschien is ze inderdaad te moe om te drinken waardoor ze de fles niet leegt drinkt maar hiermee ook al veel dingen geprobeerd om haar wel de fles (ze krijgt 180 aangeboden) leeg te laten drinken. Nu geaccepteerd dat ze gewoon niet veel eet maar dat betekend wel dat ze vaker honger heeft... Ik klets nu ook alles door elkaar,., misschien te verwarrend voor jullie (heb de hele nacht liggen denken... Dus zelf nu bek af)
Hallo Bufsel, Dat lijkt me een normaal schema hoor. Mijn dochter (4.5 maanden) wordt ook nog geregeld wakker 's nachts - om de 2 tot 3 uur - en slaapt overdag met een beetje geluk 3x 45 min tot een uur. Tegen 18u30 is ze ook heel moe hoor. Dat heeft met het bioritme te maken. Zolang ze niet te hangerig is overdag, lijkt me niet dat ze oververmoeid is. Sommige kindjes zijn nu eenmaal vroeger toe aan doorslapen dan andere kindjes. Ik vrees dat het hier nog een tijdje gaat duren (DL krijgt wel borstvoeding) eer de nachtvoedingen verdwenen zijn.
Ik ben zo blij te lezen dat het soms bij andere mama's en kindjes ook zo gaat. Maakt mij weer iets zekerder van mijn zaak! bij het cb zeiden ze namelijk (al 3 weken geleden) dat ze den achtvoetig echt niet meer nodig had en dat ze binnenkort wel door moest gaan slapen!
Oh bufsel luister niet naar CB wbt dit advies. Ik kreeg het advies om geen voeding meer te geven tussen 19 en 7 omdat ze dit best zou kunnen. Ik zou dus gewoon ineens geen voeding meer om 22.30 en geen nachtvoeding meer 'mogen' geven. Nou dit advies heb ik toch afgeslagen En ons meisje is nu zelf langzamerhand de nachtvoeding aan het verschuiven! We zijn er nog niet maar dat komt vanzelf wel. Ik heb het maar geaccepteerd (en ik was verwend want de oudste sliep met 4 mnd van 19 tot 7!!)
We hebben inderdaad ook nog niet gedaan wat het cb zei. Wij hadden het idee dat ze er nog niet klaar voor was/is. Maar omdat het nu weer 3 weken verder is en er juist een verslechtering is dacht ik even dat we iets compleet fout aan het doen waren! Las net in een ander topic ook over "slaapproblemen" en dat 4-5 maanden lastig is voor de kleintjes dus dat geeft ook weer een soort van opluchting ofzo. Hihi
Ga vooral op je eigen gevoel af en niet perse op wat het cb zegt. Dat zijn algemene richtlijnen. Het zou mooi zijn als alle kindjes zich daaraan hielden maar zo werkt het niet Dus doe wat je denkt dat goed is. De nachtvoeding verschuift of stopt vanzelf Ik herken het hoor. Dochter slaapt pas sinds kort echt door.