Hoi allen, Ik maak me zorgen over het volgende. Ik ben nu 9,5 weken zwanger en mijn bloeddruk is nu al erg hoog: 137/86. Voor mijn zwangerschap was mijn bloeddruk goed! Dit is ons tweede kindje en tijdens de eerste zwangerschap ging alles perfect tot de 28 weken! Bij 28wk Bloeddruk zo hoog (onderdruk dik over de 100). Dit betekende de laatste 12 weken plat... Mijn angst is nu dat mijn bloeddruk nu al veel eerder te hoog wordt en ik al vrij snel niks meer mag! Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoop natuurlijk op veel positieve ervaringen! Liefs
Dus je normale bloeddruk is veel lager? Of was hij gelijk al zo hoog als nu? Meestal houden ze je startwaarde van je zwangerschap aan, er gebeurt natuurlijk behoorlijk wat in je lijf. Volgende verloskundige bezoek gelijk aankaarten, er is ook medicatie die je tijdens je zwangerschap mag slikken. Ook kun je met voeding je bloeddruk wat verlagen. Voldoende fruit en groente, een zwangerschapsvitamine, vezels, weinig/geen alcohol, gebruik olijfolie, drink melk
Wat ik ook wel eens hoor is dat je tussendoor thuis meet. Met een meting heb je nog geen zekerheid en is het een momentopname. Vraag dit eens aan de verloskundige. Misschien is jouw bloeddruk door een andere reden hoog en is hij als je rustig thuis bent gewoon goed.
Ik slik methyldopa daarvoor... Nu met bijna 20 weekjes 2 per dag maar denk dat ik volgende week na mn controle verhoging krijg.... Bij mijn vorige zwangerschap zat ik op 9 pillen per dag en inleiden met 37 wkn Mijn ziekenhuis heeft een grens van 140/90 geloof ik... Magenesium slikken helpt ook en geen drop/zouthout thee.... Succes
Bedankt voor alle reacties! Mijn vorige zwangerschap heb ik ook methyldopa geslikt, 4x 500mg per dag, maar dan nog moest ik plat, uiteindelijk ingeleid met 39 weken! Mamenzo; hebben ze jou een indicatie gegeven hoe dit hoogst waarschijnlijk gaat verlopen? Had je bij de tweede ook gelijk een hoge bloeddruk. Shandy: ik heb voor mijn zwangerschap nog controle gehad met 24 uurs meting met een kastje en de uitslag was 137/70, dus prima!
Nou in principie is de bloeddruk tussen 12 en 20/22 weken weer wat lager... In het begin dus voor 12 weken is deze wat hoger omdat je lichaam hard werkt.. daarna is het wat rustiger omdat je bloedvaten wat verwijden, en dus hoeft je hart minder hard te werken... vaak zie je dat na de 22 het weer omhoog gaat.. Met metheldopa kunnen ze heel wat.. 2 per dag is zoals homeopatisch vertelde mn gyn... Ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap erachter gekomen dat mijn bloeddruk hoog is. Ben dus niet van mn medicijnen afgekomen.. slik enelapril alleen mag dit niet tijdens zwangerdchap. Ach weet je alles zijn momentopnames, nemen ze een gemiddelde dan is het altijd wel lager.... Het komt vast goed. ?.en rustig aan doen is zowiezo niet verkeerd