Hallo! Mijn naam is Christianne en mijn partner en ik zijn momenteel bezig zwanger te worden. Op het moment dat je zo´n beslissing neemt, beginnen er natuurlijk ook allemaal dingen door je hoofd te spoken. Bij mij is dat het volgende: mijn moeder heeft, voordat ze mij en twee jaar later mijn zusje kreeg, 3 miskramen gehad en tevens had ze zwangerschapsdiabetes. Of de diabetes met de miskramen te maken had, wist ze niet. Nu weet ik dat diabetes erfelijk is en ik vroeg me af of ik er, voordat ik uberhaupt zwanger ben, op moet letten. Waar merk je dat aan en heb je er helemaal in het begin van de zwangerschap wel al last van? Ik hoop natuurlijk dat ik het niet erf, maar liever een beetje te veel opletten dan te laat, lijkt me. Alvast bedankt. Groetjes!
Hoi Unner, Je hebt gelijk liever er vroeg bij dan te laat. Je kan voor dat je zwanger bent je al laten testen bij de huisarts. Geef aan de je een kinderwens hebt en dat je moeder zwangerschapsdiabetes heeft gehad en/of diabeet is. Als je voor je eerste controle gaat bij de verloskundige geef dit dan ook aan. Ze zullen er ook naar vragen. Je zal dan in het begin van je zwangerschap gecontroleerd worden en tussen de 23-28 weken. Diabetes is erfelijk maar zwangerschapdiabetes niet. Heel veel succes Imke