Verstopping borst?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Novastar, 24 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hallo dames,
    Ik heb sinds gisteren een behoorlijk probleem. Ik ben 12 dagen geleden bevallen van een zoontje en de borstvoeding kwam eigenlijk meteen langzaam maar zeker op gang. Ik voed met een tepelhoedje omdat mijn zoon wel goed aanhapt maar niet doorzuigt. Ik heb nogal vlakke tepels en hij heeft blijkbaar iets tegen zijn gehemelte nodig. Bij mijn eerste zoon heb ik dit ook gedaan en hij is na een paar weken zelf gestopt met het hoedje en dronk vanaf toen gewoon aan de borst.
    De kraamhulp had de deur nog niet achter zich dicht getrokken of ik kreeg enorme stuwing. Echt. Heel. Erg. En koorts. De verloskundige kwam maar kon geen ontstekingen vinden. De stuwing ging geleidelijk weg maar inmiddels waren mijn tepels flink beschadigd. Aan de rechtse kant genas het redelijk en ik kon gewoon voeden. Aan de linkerkant lijkt mijn borst echter gewoon helemaal verstopt te zitten. Als ik kolf komen er slechts een paar druppels uit. De stuwing wordt weer steeds erger. Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik dacht dat de korst die bijna mijn hele tepel bedekte de boosdoener was maar die is er vanavond onder de douche grotendeels af gegaan. Ik ben meteen gaan kolven in de hoop dat het probleem opgelost was maar nee, nog steeds maar een paar druppels. Ik heb nog niet echt rode plekken en kan mijn borst nog wel gewoon aanraken en licht masseren, ook al doet dat wel pijn. Hoe kan dit? Waarom zit mijn hele borst verstopt? Ik heb bij mijn oudste veertien maanden gevoed maar dit is echt nieuw voor mij.

    Ik heb de lactatiekundige al gebeld en zij dacht ook dat de korst de boosdoener was. Nu dit niet zo blijkt te zijn ben ik zowat wanhopig!
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat bij mij altijd hielp dan, was een hete douche nemen en richten op de problematische borst. Goed masseren, zelfs als het pijn doet, en dan meteen erna je baby aanleggen. Succes!
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    O wat naar!
    Voor je tepels zou ik zeggen haal multimam compressen. Dan genezen je tepels snel. Warmte, voor het voeden en kolven, maar ook gedurende de dag warm houden. Zeker proberen live te voeden, is dat te pijnlijk dan kolven. Tijdens kolven masseren en compressie geven. En hou de warmte er bij tijdens kolven/ voeden (warme handen). Eventueel kun je ook iets trillends tegen je borst houden zoals je kolf of elektrische tandenborstel. Soms wil trilling helpen de boel los te krijgen. Vraag na of je al ibuprofen mag tegen ontsteking en pijn.
    Hopelijk ben je er snel van af.
    Kolfde je wel na twee keer per dat met tepelhoedje voeden?? De borst word immers minder goed geleegd met dit als gevolg
    Succes!
     
  4. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Krijgt je zoon wel de melk uit je borst? Een kindje kan beter de borst leegdrinken dan een kolf dat kan.
    Heb je misschien nog een vliesje over één van je tepeluitgangen liggen, dit was bij mij vaak de oorzaak van een bijna borstontsteking. Ik haalde die er altijd af met een schone naald, (met alcohol ontsmet bijvoorbeeld), je wilt als het ware het vliesje eraf met de naald.
    Alvorens goed je borsten warm maken en goed masseren, evt met elektrische tandenborstel.
     
  5. Saskia1984

    Saskia1984 VIP lid

    19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Misschien is ultrasound therapie wel iets voor je. Heeft mij heel erg geholpen toen ik een borstontsteking had.
     
  6. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik heb geen borstvoeding gegeven. Maar had wel last van flinke stuwing, mijn ene borst lekte enorm.

    Na een paar dagen was de stuwing weg, en in ene kwam het 10x zo hard terug.

    Zoals hierboven heb ik mijn ene borst die verstopt leek gemasseerd onder de douche. Er kwam een soort van talg? (Daar leek het op) uit, en toen de volgende dag was het gelijk een stuk beter.
    Wellicht dat het bij jou ook wat verstopt zit? Beterschap! Doet erg veel pijn he? :(
     
  7. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de reacties en de tips. Wat @Prettykitty zegt herken ik wel. Nu de boel weer open is zag ik na de eerste paar voedingen ook dikke “melk” in het tepelhoedje liggen. Uiteindelijk bleek ik toch een borstontsteking te hebben. Er zat een abces net onder zijn tepelhof waardoor er nauwelijks een rode plek te zien was en ik het niet als zodanig herkende. Dat abces drukte de “leidingen” dicht om het maar zo te zeggen waardoor de melkstroom stil kwam te liggen. Ik kreeg antibiotica en zodra ik mijn zoon weer aanlegde kwam het wel weer op gang. Het is nu nog even werken aan de melkproductie want die heeft wel een flinke knauw gehad. Ik kan de signalen van mijn zoontje nog niet heel goed lezen dus ik vind het lastig om te zien of hij genoeg krijgt. De ene keer is hij heel onrustig tijdens het voeden en lijkt hij weinig te drinken en de andere keer loopt het heel soepel. Plassen doet hij goed en hoewel hij wat minder poepluiers heeft dan eerst zijn dat er nog steeds zo’n twee per dag. Ik ga wel een afspraak maken met de lactatiekundige om eens mee te komen kijken naar het aanleggen omdat mijn tepels nog steeds zo kapot zijn en om te kijken hoe we het tepelhoedje eraf kunnen krijgen. Even wat investeren dus.
     

Deel Deze Pagina