Ik zit met een probleem, weet niet of hier nuttige tips voor zijn maar probeer het toch eens want blijkbaar lukt het ons niet. Onze zoon die deze maand 2 wordt is nogal hardhandig en het baard ons zorgen. Hij bijt, slaat, schopt en gooit. Normaal was zijn zus en de kat de pineut maar hij heeft vandaag zelfs mij geslagen. Ik snap hier niets van, dit hebben wij met onze dochter nog nooit gehad en dit voorbeeld krijgt hij hier ook totaal niet, wij schoppen, slaan of gooien niet, ook niet als grapje. Het enige waarmee binnen gegooit word zijn de speelballetjes voor de kittens nu en de zachte bal, en dit is puur over de grond heen en niet de lucht in. Hij gaat niet naar een kdv of andere opvang want ik ben gewoon thuis dus hij kan het ook niet van andere kindjes hebben. Dit is dus duidelijk iets wat in HEM zit en ik wil graag weten waarom dit komt. Hij krijgt genoeg aandacht en liefde, heeft een duidelijke regelmaat in zijn dagritme en buiten dit gedrag om is hij echt een heerlijk ventje, Hij komt goed mee qua ontwikkeling, eet goed, drinkt prima en slaapt voldoende. (snachts nooit wakker en overdag slaapt hij 2 a 3 uur) Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe is dit afgeleerd? Wat wij nu doen is "NEE, DAT MAG NIET" roepen, hem boos op de trap zetten waar hij mag zitten tot de 2 minuten om zijn. Dan ga ik naar hem toe en leg ik hem rustig uit dat slaan "au" doet en dat dit NIET mag. Dan zegt hij vaak uitzichzelf al "sorry mamma" en geeft een kusje op de plek waar hij geslagen heeft. Daarna is hij ook een tijdje echt zoet. Met gooien doen we hetzelfde, op de trap en dan sorry mamma zeggen en dan mag hij zelf opruimen wat hij omgegooid heeft. We laten dit ook echt voor hem liggen en hij ruimt dit na zijn straf keurig op en is ineens weer een keurig ventje. Dit neemt niet weg dat het meerdere malen blijft gebeuren op een dag en er geen vermindering zichtbaar is in zijn gedrag. Na zijn straf snapt hij dat dit niet mag en ergens komt er gewoon weer een "ontploffing" en dan doet hij zoiets. Het slaan of gooien kan ook gewoon uit het niets komen dan zit zijn zus gewoon te spelen en loopt hij langs en BAM bovenop haar hoofd. Dus er is geen bepaalde aanleiding voor daar heb ik namelijk ook op gelet, of er misschien iets specifieks gebeurd op dat moment. Maar nee... Kan uit ruzie zijn maar kan ook echt heeeelemaal uit het niets komen. Begint hij ineens te gooien met de potloden waar hij mee speelt of ander speelgoed wat hij in zn handen heeft. Dit komt dan tegen de meubels of tegen andere kinderen aan. Snap er echt werkelijk niets van. Ik hoop dat iemand me hier kan helpen want dit kan niet zo doorgaan als er zo een pasgeboren kindje is.
Lastig zeg. Ik weet dat een vriendin dit ook het gehad met haar dochtertje. Zij ging altijd de ander dan overdreven troosten. Verder hoor je het wel meer als de kindjes zich nog niet kunnen uiten met taal. Het is dan een uiting van frustraties. Misschien bouwen die zich op, zonder dat hij dit laat merken. Als dit het is, dan consequent blijven en taal nog meer stimuleren. Dan merkt hij dat het dmv taal beter kan.
Hoort bij de leeftijd. Mijn dochter van 20 maanden doet het ook regelmatig. Heb je al naar de oorzaak gekeken? Mijn dochter mept vaak uit frustratie. Als we haar niet snappen bijvoorbeeld. We proberen haar uit te laten leggen wat er aan de hand is. Vaak voorkomen we dan al een hoop gemep. En anders: zelfde verhaald. Afkoelen + uitleg en kusje
Hier ook eentje die gooit en slaat maar zie het meer als leeftijds/ontwikkelingsdingetje, zoek er verder niks achter. Hier gaat ie na een waarschuwing en een uitleg de gang in, na twee minuten mag ie weer naar binnen en dan zegt ie uit zichzelf al "sorry mama, gooien/slaan niet lief" en krijg ik een kus. De ene dag slaat/gooit ie meer dan de andere dag en slaan doet ie overigens alleen bij mij. Blijven duidelijk maken dat het niet mag...
Bedankt voor de reacties, ik hoop dat het bij de leeftijd hoort want mijn dochter heeft dit nogmaals nog nooit gedaan. De oorzaak is mij ook onduidelijk want het kan dus ook uit het niets ineens zijn. Dan zit hij te spelen met de poppenwagen en rijd hij rondjes terwijl mijn dochter op de grond iets aan het doen is en ineens als hij langsrijd met de buggy begint hij gewoon op haar hoofd te slaan. Zonder dat er ook maar IETS gebeurd! Soms is het wel uit frustratie of ruzie met zijn zus en dan snap ik dat je onmacht hebt want je zus kan zich wel uitten natuurlijk maar ook gewoon compleet uit het niets. Snap er echt niets van. Ben ook erg bang hoe dit zo met de baby moet. Ook de kittens hier moeten er namelijk aan geloven. Worden gewoon aan hun haren of staart opgetild en heel hard op de grond gegooid. Moet er niet aan denken dat hij iets met de baby doet als ik even niet kijk.