Veertig en zwangerschapswens?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door zogelukkig, 14 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi,

Ik ben benieuwd welke meiden er al de veertig zijn gepasseerd en een zwangerschapswens hebben of juist niet vanwege de leeftijd.

Ik ben nu 40 en weet het nog niet. Ik heb altijd wel een tweede gewild, maar wil nu nog niet zwanger worden, omdat mijn lijf echt nog even wat moet herstellen van de zware zwangerschap en bevalling.

Zal het niet nog zwaarder worden hoe langer je wacht? Zijn er meer kansen op complicaties (in vergelijk met 35-40 jaar)? Hoe zal het staan met de vruchtbaarheid? Je eicellen worden minder, maar ik was de eerste keer meteen zwanger, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Maar stel dat we pas volgend jaar gaan beginnen en het duurt een tijdje en dan ben je ook nog eens 9 maanden zwanger, dan beval je onderhand als je 42 bent!

2. La Palma

La Palma Fanatiek lid

24 mei 2010
    2.721
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang geen 40, maar ik wil even inhaken op het volgende. Je zegt dat je de eerste keer al zwanger was. Nou ben ik zelf nog geen moeder en heb nog geen ervaring met het zwanger zijn enzo, maar in dit geval geldt; geleverde prestaties in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Dus die rekensom zou wel eens heel anders uit kunnen pakken.
    Succes in ieder geval met het beslissen en als je ervoor wilt gaan; succes vast!

3. zogelukkig

Biedt geen zekerheid nee, maar sommige stellen zijn wel een vruchtbaar setje (op 39e jarige leeftijd na ruim 20 jaar pil na 1x sex zwanger (dus niet na een hele maand klussen)!;)
    Stel dat ik ervan uitga dat het wel eens maanden zou kunnen gaan duren en ik ben net als de eerste keer meteen zwanger, dan komt het voor mijn lijf wel te vroeg.

4. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik zou zelf niet te lang meer wachten.
    Voor het zelfde geld is de 1e echt een toevalstreffer geweest.
    Daarnaast is dat dan ook al weer 2 jaar geleden....het zegt niets over hoe het nu zou gaan.

Als ik jou was zou ik een grens bepalen waarop je nog zwanger wilt raken en bevallen (voor mij is die grens bij 35, dus heb nog 3 jaar de tijd). Maar als je lijf er echt nog niet klaar voor is.... Jullie willen wel graag een 2e of twijfelen nog?

x

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik zou zeggen, ervoor gaan wanneer t voor JOU/Jullie goed voelt!
    Ik kan niet in je lichaam en gevoel kijken, ik ga ook niet oordelen over leeftijd.
    Ik wens jullie succes met de beslissing!

6. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Beter verwoord dan mijn reactie! Inderdaad, zodra het voor jou/jullie goed voelt!

7. zogelukkig

Diep in mijn hart wel. Het is niet zo dat ik kan zeggen: nee, we houden het bij 1.

8. Chai

Chai Niet meer actief

Sorry, maar er is altijd maar 1 keer sex nodig voor een bevruchting.. het is nietzo dat de zaadcellen van 2 weken ervoor nog meedoen. ;)

Ik zou er ook niet vanuit gaan dat het zo snel gaat.
    Kan ook gewoon een gelukje zijn geweest toen je binnen een maand zwanger was.

Ik zou er niet te lang mee wachten als je het nog wilt trouwens.
    En als je lichaam er nu nogniet aantoe is volgens jou dan weet je het antwoord op je vraag toch al?

Wens je veel succes met je keuze!

9. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Volg je hart zou ik dan zeggen! Heb je nog veel tijd nodig om te herstellen of zou je het wel aankunnen als je nu al zwanger zou raken?
    Als je het wel aan zou kunnen, zij het met wat moeite.....ik denk dat ik er dan toch nu voor zou gaan of in elk geval niet al te lang meer zou wachten. Mocht je lichamelijk echter echt niet in orde zijn ... misschien anders overleggen met een qyn of huisarts???

Succes, ben benieuwd wat jullie keuze gaat worden!
    x

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    De ene 40-jarige is de andere niet. Als je een gezond lijf hebt en je voelt je goed, zie ik niet zoveel problemen. Als je (zoals ik ;)) al op je 33e een wrak bent...dan zou ik het niet doen. :)

11. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben nu zelf 36 en zwanger van de tweede, en afh hoe ons dit gaat bevallen (hahaha) willen we misschien nog voor en derde gaan, maar daar gaan we dan snel voor omdat je steeds meer risico hebt. Dus ik zou niet wachten, waarom het lot tarten. Dat je lichaam nog moe is komt ook van de borstvoeding.

12. zogelukkig

Ik had bekkeninstabiliteit en zwangerschapsvergiftiging.
    Met dat eerste gaat het best goed op het moment. Op sommige dagen van de maand extra last en als ik teveel gedaan heb. Heb nog steeds training en ik word daar steeds sterker. Nu denk ik dat ik wel weer BI zal krijgen, maar ik denk ook dat het dan ook wel weer veel minder gaat worden, zoals nu.
    De zwangerschapsvergiftiging is een ander verhaal, dat gaat ook steeds beter, maar daardoor moest mijn zoontje wel komen bij 36 weken en dat vond ik wel heel erg naar; ik heb nl. heel slecht gelegen en een week over m'n bevalling gedaan, dat kat er wel in. Ik zou een speciaal onderzoek kunnen doen ivm de kans op herhaling, maar daarbij mag je geen borstvoeding geven.

@Goofychick: valt wel mee hoor, hoe moe ik nu nog ben van het voeden; geef nu nog 3x per dag (waarvan momenteel ook nog een keertje heel vroeg 's ochtends), maar dat gaat inmiddels op de automatische piloot.
    Hoeveel maanden zit er straks tussen nr. 1 en 2 en na hoeveel maanden vanaf het besluit weer voor een 2e te gaan was je zwanger?

13. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

neeeeee zogelukkig ben jij ""al 40?"":$ dat had ik nou helemaal niet verwacht:D:) ik dacht dat jij pas ergens in de 20 was ofzo:)

maar om antwoord te geven op je vraag: ja moeilijk hoor. ik snap je heel goed met je klachten enzo:( maar als het kriebelt, dan kriebelt het! ik zou zeker niet te lang wachten en inderdaad een datum voor jezelf stellen van: tot hier en niet verder. niet alleen voor de kleine met evt risico''s maar ook zeker voor jezelf natuurlijk.
    wat vind je man ervan???

heel veel succes met deze moeilijke beslissing;)

14. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

oaj en dat onderzoek waarover je schrijft he... mag je dan nu geen bv meer geven of straks met de 2de niet? ik weet dat je heel erg voor de bv bent. zou je het heel erg vinden als je het de tweede niet kan geven?:) bedoel dit niet aanvallend he maar misschien dat je daarom ook twijfelt zeg maar.

15. zogelukkig

Hai Plurk,

Lief dat je mij nog als en jonge blom ervaart!;)
    Mijn man wil wachten tot de 2e verjaardag van onze knul. Laatst zei mijn man iets over: "broertje of zusje", ik weet niet eens meer waarover het precies ging, maar ik dacht toen: "jij sluit het nog helemaal niet uit!".
    Hij is heel bang om mij weer zo slecht te zien liggen, ik werd bij 36 weken met spoed opgenomen op de IC, ik kon amper praten, dat was vooral voor hem heel angstaanjagend...
    Bij zo'n kansberekenend onderzoek spuiten ze radioactief spul in. Dan mag je een tijdje geen bv geven, maar ik zou dan als de dood zijn dat dat spul dan alsnog bij mijn kind terecht komt. Mijn man is trouwens tegen zo'n onderzoek, die vindt dat maar bangmakerij en niet meer dan een kansberekening, die dus eigenlijk niks zegt.

16. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Trek je niet aan van mijn mening.. Je vraag er wel om maar niet verkeerd opvatten..

Ik zou zelf nooit meer als ik 40 jaar was aan een kindje beginnen. Maar ik ben nu nog maar 24 en heb al een kindje dus de kans is klein dat als ik 40 ben nog aan kinderen begint.
    Dan zijn ze al bijna het huis uit.

Maar ik zou het niet omdat:

* Sowieso de kans op syndroom van Down of iets anders vergroot
    * Je kind heeft altijd "oude" ouders! Als jullie 60 zijn dan is je kind nog maar 20..

Maar ja, als jullie het graag willen zou ik echt niet te lang wachten hoor en nu beginnen!

17. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ok ik snap het! ja ik kan je man wel begrijpen hoor. waarschijnlijk is het heel angstig voor hem geweest. en nee als dat radioactievespul is zou ik het ook eng vinden dat het bij mijn kleintje komt. ik durf bij wijze van spreken ook nog geen paracetamol eigenlijk te slikken als ik zwanger ben:) dus nee begrijp je man helemaal. oh meid wat is dit moeilijk zeg!!!!!!!!:x:( ik denk dat niemand je hier mee kan helpen helaas. wij weten niet hoe jij je lichamelijk voelt enzo. ko je de tijd maar 10 jaar terugdraaien op zon moment he!

18. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Moeilijk... maar er zijn altijd redenen om het uit te stellen ;) Je moet echt voor jezelf bepalen hoe zwaar je die redenen laat wegen.

Elke zwangerschap is natuurlijk ook anders, dat ondervind ik nu aan den lijve. Mijn eerste zwangerschap was vrijwel probleemloos, nooit misselijk oid geweest. En nu... verschrikkelijk! Ik ben 24/7 misselijk, medicijnen helpen niet en ik lig echt voor oud vuil op de bank, ook niet erg leuk voor mn zoontje (al komt ie er steeds gezellig bij liggen, de schat).

Succes met je beslissing!

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik was 24 toen ik de eerste kreeg.. en zal 41 zijn als ik mijn laatste krijg.. dus zeg nooit nooit..
    mijn tenen krullen wel bij opmerkingen over oude ouders.. mensen die tegenwoordig 60 zijn zijn niet zo oud als mensen die 30 of 40 jaar geleden 60 waren..
    en ja, je hebt verhoogde kans op down.. gelukkig zijn er goede testen zodat je al in vroeg stadium kan ontdekken of je beebje down heeft of niet.. de kans op een gezond kindje is nog altijd groter, zelfs als je 40 bent.

TS: ik zou eraan beginnen op moment dat je er voor jouw gevoel klaar voor bent.. het maakt niet uit of je 40 of 41 bent.. men moet nu eenmaal groepjes maken dus 36-40 41-45.. maar dat wilt niet zeggen dat je op 41e ineens stukken minder kans hebt op zwangerschap dan met je 40e

20. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Dat onderzoek klinkt niet fijn, borstvoeding of geen borstvoeding.
    Hoe groot is de kans op herhaling eigenlijk betreffende zw-vergiftiging? En ja, BI zal wel een grote kans zijn dat je daar weer erg last van hebt. Maar dit keer ben je er dan tenminste op ingesteld.

Het is hoe dan ook een moeilijke beslissing vind ik (wij zijn momenteel ook hard aan het nadenken over er wel of niet weer voor gaan).

x

Deel Deze Pagina