Vega Mama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Chivay, 19 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    nou ik vind het echt knap als je van een reepje geroerbakte paprika het velletje uit kan spugen en het vruchtvlees opeten. Dat lukt mij ook niet hoor! Nou ja alle kindjes zijn verschillend. Hij kan wel weer heel hard zuurdesembrood eten door er net zolang overheen te kwijlen tot het zacht is bijvoorbeeld :)

    De laatste dagen hebben we heel veel uit de Opperdepop gekookt trouwens. De wok-roll is heel erg lekker, met mango en kokos en boontjes ipv kip hadden we quorn gebruikt. Mijn zoontje vond de wraps ook heerlijk.. hij is aanhanger van de wrapley methode :)
    En als toetje hadden we de bakbanaan gemaakt, echt te simpel voor woorden, toch was ik zelf nooit op het idee gekomen!
     
  2. zilvervosje

    zilvervosje Fanatiek lid

    30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Oh, wat lekker! Ik heb er nu al zin in!
     
  3. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Paprika wordt ook super lekker gaar in de magnetron of stoompan en dan trek je ook zo het vel eraf.
     
  4. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Hee, tis een beetje stil hier.

    Heb ook niet echt veel toe te voegen....

    Vanmiddag iets gedaan wat best vaker mag maar waar ik niet altijd aan denk; Een heerlijke appel-kaneeltosti gemaakt voor mijn dochtertje en mezelf.
     
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Het is inderdaad rustig hier!

    Even een vraagje; zijn er ook dames hier die helemaal vegan zijn? Ik speel al een tijdje met die gedachte en heb ook met een aantal recepten geëxperimenteerd maar vraag me af of het realistisch is hier in Nederland, ik wil namelijk niet Raw Vegan gaan.
     
  6. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Waarom wil je vegan gaan als ik vragen mag?
    En ik denk niet dat dat moeilijk moet zijn in NL hoor. Melk vervang je door havermelk bijv. en je moet er gewoon op letten dat je genoeg granen, groentes, noten, zeewieren, vleesvervangers en andere producten eet die het tekort goedmaken wat je eventueel kan krijgen door de zuivel weg te laten.
    Hier moet je je wel echt goed in verdiepen anders word je snel zo'n bleke vegan met ingevallen wangetjes! :p:D
    Maar goed, daar zal je zelf ook wel al aan gedacht hebben neem ik aan.
     
  7. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Ik heb het een aantal dagen al geprobeerd en voelde me er zoveel beter door/van. Melk vervang ik op het moment door amandelmelk, af en toe soja melk en rijstemelk. Verder kom ik wel aan genoeg granen, groenten en noten. Maar over de zeewieren en vleesvervangers had ik nog niet zo nagedacht :);) Der kunnen wel wat kilootjes vanaf maar dan wel op de gezonde manier ;) Ik heb me er inderdaad in verdiept, heb enkele boeken besteld en gelezen maar nou zag ik in veel van die boeken producten zoals chia zaden, maca poeder, graspoeder ed. Ik heb deze producten nog niet in de winkels gevonden (niet de reform of natuur), zijn dit producten die je perse nodig heb en kan ik dat dan alleen online bestellen?
     
  8. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Natuurlijk is het dierenwelzijn ook erg belangrijk!
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Heb een raw vegan zus, maar die is niet gezond. Die heeft echt tekorten.

    Heb zelf een simpel kookboek. Voor de zs deed ik het weleens 10 dagen om te ontgiften, maar ik houd teveel van warm eten.

    Je moet ook veel kiemen kweken enzo, best ingewikkeld.
     
  10. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Daarom wil ik ook niet Raw gaan. Veel te veel werk met een kleintje erbij :)
     
  11. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ja, van die algen en Greens poeders. Is heel erg gezond maar hoeft naar mijn inziens niet perse te zijn als je vegan eet, mits je wel op andere dingen let. (maar nu ben ik natuurlijk geen expert)
    Je moet gewoon kijken dat je de vitaminen en mineralen die je mist door geen dierlijke producten meer te eten, op een andere manier compenseert.
    Zullen hoofdzakelijk ijzer, b-vitaminen, calcium en eiwitten zijn.
    Nou ben je bijv. met die quinoa al een heel eind op weg, maar goed, dat ga je natuurlijk ook niet elke avond op tafel zetten! ;)
    Het is een interessante leerweg denk ik, omdat je op deze manier "gedwongen" word je te verdiepen in gezonde voeding, wat waar in zit en wat het jou op levert.
    Verder denk ik dat op een goede manier vegan eten heel gezond is!
    Ik neem zelf alleen nog even geen afscheid van mijn cafe con leche en pizza met kaas! :D
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ja, het is heel bewerkelijk; dit moet, dat mag niet. Ik zou niet zo krampachtig met eten om kunnen gaan. Zij eet dus ook geen verhitte granen, dus geen brood of rijst of quinoa.
    Hier alleen natuurvoeding en geen suiker, ei, soja en melk. (Wel cruesli met yoghurt en 1x kaas per dag).
     
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Wij zijn geen vegans, maar wel dol op kiemen. Heel makkelijk hoor om zelf bijv bonen of kikkererwten te kiemen... 2x per dag in een vergiet omspoelen met water en dan in een omgekeerde weck-pot uit laten lekken. Kikkererwten zijn dan veel lichter verteerbaar.

    Maar ik kan mijn kaas ook niet missen...
     
  14. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Hier geen vegan...

    Gister lekkere ijsjes gemaakt voor mijn dochter... had nog 1 banaan in huis, paar scheppen griekse yoghurt erbij gedaan en een scheut kookroom.... staafmixer erdoor en toen in ijsvormpjes. En lekker dat het was! Ze heeft hem helemaal opgesmuld ik vond het zelf ook nog lekker (likje geproefd want is veel te vet en calorierijk voor deze mama).

    Mijn dochter is nogal tenger en kan wel een beetje extra gebruiken.
     
  15. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Hier ook geen vegan..
    Zou graag willen... maar mijn gezondheid is niet denderend + heb nu al tekorten door opnameproblemen... ik 'mag' dus niet van mezelf ;)..... Expres verdiep ik me er dus ook maar niet te veel in, anders zou ik alsnog die kant op neigen..
    Draag geen leer... das iig dat beetje extra dat ik kan doen..



    Van de week nog een leuk recept gevonden in een kookboek.. Smaakte heerlijk en ook ideaal voor mijn dochter..
    Zal het boek later eens mee richting pc nemen... typ ik um over... (Hongaarse stoofschotel is t)
     
  16. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Nog even die belofte nakomen ;)
    En meteen topic naar boven halen... Wel erg leuk om jullie verhalen, tips en recepten te lezen!


    Hongaarse stoofschotel
    (2 volwassenen en 1 dreumes)

    2 grote aardappels
    1 el olijfolie
    30 gr boter
    1 gesnipperd rood uitje
    1 rode en 1 groene paprika in grove stukken
    1 pakje tomatenblokjes
    2.5 dl groentenboullion (Ik verdun hem flink ivm het zout)
    2 tl karwijzaad
    2 tl paprikapoeder
    Beetje versmalen peper
    & zelfgemaakte croutons


    Aardappels schillen en in grove stukken snijden
    Olie en boter in een hapjespan verhitten en daarin de aardappels knapperig bakken.
    Ui en paprika toevoegen en 5 min laten bakken.
    Tomaten met sap, boullion, karwijzaad en paprikapoeder toevoegen.
    Breng op smaak met peper (en officieel zout maar dat laat ik weg)
    10 min zachtjes laten koken of tot de aardappels gaar zijn.
    Serveer met croutons



    Gisteren ook het eerst geen gierstovenschotel met tomaat gegeten.. Ook erg lekker! Gierst staat hier nu zeker vaker op het menu...
     
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Klinkt heel goed met die gebakken aardappelen!
    ooh jee en nu wil ik het recept van de gierstovenschotel natuurlijk ook :)
    Ons kindje is de laatste tijd helemaal van de "deegwaren" en dat neigt naar lekker makkelijk koken.. verse pasta met een groente/tomatensausje en wat kaas. Het is geen grote eter, maar daarvan smult hij echt. De oosterse variant is nu bami met roerbakgroente en tofu met kikkoman zoutarme ketjap.

    Dat eten we nu iedere week 2x zo'n beetje, het is zo fijn om hem zo te zien smullen na een "moeilijke" tijd waarin er amper wat inging. Maar ja aan de andere kant moet hij ook wel andere dingen leren eten... maar ik wordt er zo diep ongelukkig van als hij zo weinig eet en alles door de kamer gooit :(
    Iemand nog tips voor vega-gerechten voor kieskeurige eters? :)
     
  18. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Cowgirl! Gefeliciteerd met je mannetje! 1 jaar! Speciaal hoor..

    Enne.. wat lust hij wel graag?? Misschien zwerft er ergens nog een recept rond met die ingredienten?
    Oona is ook helemaal gek op pasta...


    Gierstovenschotel met Tomaat
    (Ongeveer 2 volwassenen en een flink bunkerende dreumes)

    250 gr Gierst
    500 ml kruiden of groentenbouillion (ik had hem flink verdund ivm het zout)
    200/250 gr sperzieboontjes
    1 (rode) ui
    1 teentje knofloop geperst (ik had er geen en zonder smaakte het ook prima)
    3 tomaten in blokjes
    45 gr rozijnen (gewassen)
    2 el tomatenpuree
    1 el gesneden bieslook
    150 gr geraspte kaas
    Zout en peper naar smaak (ik heb het weer zonder zout gedaan)

    Kook de gierst in c.a 20 min in de boullion
    Kook de sperzieboontjes
    Oven voorverwarmen op 200/225 graden
    ui en knoflook fruiten
    tomaten en rozijnen toevoegen

    Schep de gierst met aanhangend water, sperziebonen en tomatenpuree erdoorheen.
    Op smaak brengen met bieslook, peper (en zout)

    Overscheppen in een ingevette ovenschaal en bestrooien met de geraspte kaas

    10 min gaar laten worden in de oven.
    lekker met een groene salade
     
  19. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Even een upje ;)
    Ben toe aan wat leuke nieuwe recepten!

    De Quinoa is hier nu helemaal ingeburgerd...
     
  20. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Chivay; Wat voor recepten zoek je? Voor het avondeten?
     

Deel Deze Pagina