Hoi! Wij zijn nog niet helemaal vegatarisch (vriendlief is echte vleeseter en ik moet het dus met stapjes aanpakken ) maar we eten wel heel veel vegatarisch. Als er vlees op het menu staat dan is het meestal vriendlief die het vlees eet en zoonlief en ik eten dan gewoon vega.
wij zijn ook geen vegas,maar met boodschappen heb ik vleesvervangers gekocht,vis (met zo,n keurmerk,verandwoord gevist),en biologisch vlees ,en ben van plan dit door te zetten!!!
Mag ik wat vragen? Weet je wat verantwoorde vis inhoudt? Denk je dat de vis minder geleden heeft toen hij stierf? Nee. Duurzaam of verantwoord gevangen vis is goed voor de mens en het milieu. Niet voor de vis. Een vis sterft sowieso een veel pijnlijker, stressvoller en langzamere dood dan een koe, kip of varken. Wordt gevangen, hangt uren in een net, wordt op het dek gesmeten, in tonnen gegooid en op ijs gekwakt, soms levend opengesneden en zal ergens tijdens dat proces en dus na een soms urenlange ademstrijd de dood vinden. Een koe sterft binnen 1 seconde een pijnloze dood. En biologisch vlees zegt alleen iets over het voer dat het beest heeft gehad, niet over hoe diervriendelijk het dier gehouden is (al hebben bio-beesten het wel vaak beter). Hier alleen bio PLUS scharrelvlees om die reden.
Eigenlijk word het dus wel als een (zelfs ideale) vleesvervanger beschouwd omdat het een heel hoog eiwit gehalte heeft en bordevol proteines zit. Hier een leuk linkje, het schijnt zelfs een voedingswaarde te hebben dat vergelijkbaar is met moedermelk. Quinoa, de gezonde verleider - Lekker Eten - Goed Gevoel Dus met een bordje quinoa hoef je er geen burgertje bij te bakken!
Maar 20mg ijzer per 100 gr Quinoa is toch behoorlijk veel of zie ik dit nou verkeerd...? De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer ligt voor een volwassen vrouw bijv. op gem. 15mg per dag. Dat redt je met 100gr quinoa (wat niet heel veel is) dus makkelijk toch?
Omdat ik niet echt de tijd had gehad om erop te googlen ben ik vandaag voor simpel gegaan.. Heb er een courgette en paprika bij geroerbakt met wat koriander & een paar plakjes komkommer erbij gewoon omdat het lekker is .... en een handje druifjes na voor de vit-c Smakte prima Jullie nog tips/ideeën om dat mee te combineren... .... En bij Bulgur?..
Voor bulgur hebt ik een super lekker recept voor een koude salade (arabisch) zal het morgen voor je opschrijven (ga nu naar bed), verder doe ik er eigenlijk ook gewoon lekker gebakken groente bij met kruiden naar keuze. Doe ik met quinoa ook, ik combineer het altijd met gebakken groente naar keuze, dan weer een cocos curry, dan weer koriander kant op, dan weer italiaans, ik vind dat je quinoa echt heerlijk met alles kan combineren eigenlijk. Heb ik met bulgur minder.
Wij zijn geen vega's, eten elke dag iets van vlees of kip. Heb wel twee Turkse recepten voor bulgursalade. Dit is de eerste: 2 senseokopjes pilavlik bulgur (te koop bij turkse supermarkt) 1 teentje knoflook, geperst; 1/2 tomaatje, in kleine blokjes 2 theelepeltjes tomatenpuree 2 blokjes kipbouillion Bakboter 4 senseokopjes kokend water. Verhit boter in de pan. Bak hierin de tomaat met de knoflook en voeg de tomatenpuree toe. Knijp de bouillonblokjes fijn en doe die erbij. Voeg dan de bulgur toe. Roer het door elkaar en voeg het water toe. Laat dit dan met het deksel op de pan op een laag vuurtje koken totdat het water volledig opgenomen is. Neem het van het vuur en laat het nog 10 minuten met het deksel op de pan nagaren Er zit wel kipbouillonblokjes bij, weet niet of dat 'mag'. Is wel heel lekker en nog een recept: Kleine Bulgurkorreltjes (zoveel als je nodig denkt te hebben). 2 uien, gesnipperd. 1 tomaatje, geraspt 1 teentje knoflook Eventueel kun je er ook nog lente ui en sivri biber in stukjes in doen, dat is een groene (niet al te hete peper). Zout, peper, komijn, paprikapoeder, pul biber (hete peperschaafsel, bij Turkse slager te koop), mintpoeder en verse peterselie (zoveel als je wil, op gevoel). Tomatenpuree ook naar wens. Doe de bulgur in een bak en doe er kokend water bij totdat het 1vingertop onder water staat. Bedek de bak met een theedoek en laat het garen. Bak ondertussen in (olijf)olie de uien en tomaat glazig. Voeg dan de kruiden (behalve de peterselie) toe en de knoflook, en laat ook dit een paar minuten garen. Voeg dan tomatenpuree naar wens toe. Laat dit nog zo'n 5-7 minuten op laag vuur staan en haal het dan van het vuur af. Meng de bulgur met het tomatenmengsel en de peterselie en kneed het. Het mooist is als je er van die ovale balletjes van maakt. Proef of je het genoeg gekruid vindt en voeg eventueel nog kruiden toe als het te weinig is.
Ik was benieuwd naar deze topic, en toen las ik deze link. Heb eerlijk gezegd nooit gehoord van deze plant, maar wat ik lees maakt me enorm enthousiast. Waar kan ik dit kopen en zijn er lekkere recepten voor?
Ik kook de quinoa gewoon zoals op de verpakking beschreven en maak er een lekker groente "prut" bij. De groente kan je telkens weer anders berijden natuurlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo'n recepten mens ben, ik kook meer op gevoel. Maar quinoa is van zichzelf echt al super lekker (is echt mijn favoriete graan) dus heb ik ook niet de behoefte om er verder iets mee te doen zeg maar. Je krijgt het bij de natuur winkel.
En lassie heeft het nu ook in de supermarkt (AH) Zowel Bulgur als Quinoa! Quinoa geeft trouwens wel heel grappige luiers! Moest vanmorgen wel ff lachen toen ik hem open maakte.... Tnxs voor de bulgur recepten en de site! Ik ga eens snuffelen.. Trouwens hier ook meer vega's die problemen hebben met vitaminetekorten?? Wat ik ook doe/eet ik blijf ze verzamelen... Nu flink ijzertekort, en b12 & Kaliumtekorten gehad... Slik nu multivitamine van de etos speciaal voor vegetariers, en losferronbruistabletten voor de bloedarmoede...
Staan idd leuke dingen op die site Elena! Iemand anders nog leuke sites? Ik ben wel van het snuffelen
nou dan moet je dit maar gaan vertellen aan iedereen hier op het forum,die wel ""gewoon"" vlees eet,waarom krijg ik trouwens die opmerking,terwijl er hier mensen hebben gereageerd die ook vis eten en biologisch????????(wat mij nog steeds beter lijkt dan het ""gewone"" vlees)
Ik weet niet of ik vitaminen tekort heb, heb het nog nooit laten testen. Ik zorg gewoon echt dat ik gevarieerd eet en slik wel ook extra vitaminen af en toe als ik erg moe ben, maar dan altijd natuurlijke supplementen van de natuurwinkel. Die worden veel beter opgenomen door je lichaam. Het is als vega echt belangrijk veel granen te eten en dan bedoel ik niet witte rijst. Volkoren rijst, gierst, boekweit, enz had het al eerder opgenoemd. Wat ook goed is voor vega's is spirulina of chlorella. dat zijn algen die je kan krijgen in poedervorm of tabletten. Google d'r maar eens op. Niet echt lekker, maar ik gooi de poeder altijd door de mixer als ik een vers sapje maak, dan is het te doen.
Ik reageerde op jou toevallig en het is allemaal goed bedoeld en voor iedereen bedoeld. Ik lees heel vaak: ik eet biologisch, dus diervriendelijk. Of: Ik eet verantwoorde vis, dus diervriendelijk. En dat is dus niet zo. Helaas. Het zal dat stiertje een rotzorg zijn of ie biologisch of ander voer krijgt.