Vega Mama's

Discussion in 'Voeding' started by Chivay, Jun 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Duda

Duda Actief lid

Nov 13, 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Hallo meiden,

Hier ook een vega-mama. Ik eet een jaar of acht geen vlees en vis meer. Vriendlief is een vega-papa en onze kinderen gaan vega worden opgevoed. Maar voorlopig hier nog alleen melk en fruit/groentehap. Deze willen we ook graag zelf gaan maken.

Liefs,

Duda

2. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    zogelukkig:wij als consument gaan ervanuit dat het dier ook meer ruimte heeft gehad,dus gewoon een beter leven.
    is dat niet zo?
    wil me er wel in verdiepen hoor,weet je een goede site ofzo?
    bio plus is wel diervriendelijk zeg maar? en waar haal jij dat?

als ik het goed begrijp heeft het stiertje net zo,n kutleven gehad,als de ""normale"" koeien die de mensen eten?

en hoe zit dat met vis?

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vis is nooit diervriendelijk. Ook een kweekvis niet, die hebben minder ruimte dan een scharrelkip.

Een scharrelkip is al een scharrelkip als het niet meer in een kooi zit, maar als je zo'n hal van binnen bekijkt, dan schrik je je dood hoe weinig ruimte die beesten hebben. Ze zijn ook erg gestresst: slecht verendek en ze pikken elkaar. Uit onderzoek blijkt dat een legbatterijkip gelukkiger en gezonder is. Een scharrelkip die ook een vrije uitloop heeft, heeft het wel beter. Mooi is dan als die biovoer krijgt en mag groeien zoals ie wil en niet binnen een maand een plofkip van een kilo is en rijp voor de slacht.
    Maar bio EN scharrel is moeilijk aan te komen.

De ene bioboer houdt wel diervriendelijk zijn dieren en de ander niet. Zo kwamen wij bij een biozorgboederij uit en daar zaten de stierkalveren gewoon in een kist en aan de ketting, oei...

Nu hebben we vlees van een bioboer waar de stieren veel ruimte hebben en ook verkopen ze ook vlees van ouwe melkkoeien, da's goedkoper.
    Gevonden op: biologica.nl.

4. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    ok ga ik daar even neuzen,danku:D

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Hey,

ik ben ook vega. Mijn man niet. Onze dochters worden gemengd opgevoed zodat ze later een eigen keuze kunnen maken. (wij vinden dat je pas goed kan kiezen als je beide werelden kent zegmaar).

Maar ik moet zeggen dat ik heel simpel kook.... ik neem meestal gewoon aardappels/groente/burger. Maak weleens sojabrokjes klaar, dat is het enige uitgebreide. (bijv voor in de pasta/andere eenpansgerechten).
    Hoe maken jullie je sojabrokjes?

Tarly vind ik heerlijk maar houd mijn man niet van....Dat quinoa lijkt me wel wat ook. Couscous lusten we allebei niet zo... Zelf lust ik graag curry met kikkererwten enzo maar dat lust mijn man weer niet.

Saai he? Zou best wel eens wat meer willen.

6. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik "wel" de soja brokken in een groente bouillon en bak ze daarna lekker goudbruin met boter en tamari! Hmmmmm....

7. zogelukkig

'Sojabrokken' is dat een modern woord voor tahoe?:D

Mijn moeder kon daar vroeger niks mee en bakte ze gewoon. Nasi met tahoe, een jeugdtrauma, bah!

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Haha, ja brrr, vond ik ook niet zo fijn :D

Of tofu, is dat weer wat anders? En kennen jullie halumi? Dat is een soort taaiige kaas volgens mij, zoutig, kun je bijv ook grillen/barbecuen.

Ik ben ook zo iemand die dacht dat bio de beste keus was, en dus ook een beter leven inhield :( Niet dus blijkbaar?!

9. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Nee, het heet en zijn gewoon sojabrokken of sojabrokjes, krijg je bij de natuurwinkel. Vrij smaakloos maar heel lekker van structuur vind ik en je kan ze zelf goed op smaak brengen met tamari.
    Tahoe is niet te vreten inderdaad, kan me voorstellen dat dat jeugdtrauma's veroorzaakt.

10. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Nee, ik ken halumi niet. Waar krijg je dat? Seitan is ook lekker vind ik!
    Ja, ik dacht ook dat biologisch toch echt enige mate inhield dat de dieren het beter hadden dan de niet biologische dieren. Kan me ook niet voorstellen dat dat niet zo is, ik bedoel, daar betaal je ook meer geld voor toch? Dat die beesten niet zo hebben hoeven lijden en goed te eten krijgen (wat dus weer gezonder is voor de vlees eters onder ons). Naja, gelukkig hoef ik daar niet teveel over na te denken, want ik eet het toch niet. Of eigenlijk moet ik daar wel over nadenken want draag wel leren schoenen en heb niet biologische donzen dekbedden etc. Heb gewoon geen geld om schoenen van bio leer en dekens van bio veren te kopen helaas.

11. zogelukkig

Wollen dekbed? Schapen scheren is niet zielig. Ik denk dat als je een filmpje over eendenplukkerij ziet, je nooit meer dons wilt, dat is imo een van de ergste vormen van dierenmishandeling!:x

En ik vind leer een bijproduct van de slacht, zonde om weg te gooien. Wij dragen allemaal leren schoenen, moet zeggen dat ik dat wel heel prettig vind!:)

12. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Eerlijk gezegd weet ik dat niet, want ik eet het altijd bij mijn zwager/szus. Maar ik denk bij de kaasboer, als ik eraan denk zal ik het nog eens vragen.

13. zogelukkig

Bij de Islamistische winkel zie ik ook altijd iets van kaasdingen in pot en blik, weet nooit zo goed wat dat is. Geen feta iig, dat weet ik wel.

14. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hebben we ook, wollen dekens ,maar die zijn mega dik en is very hot nu in de zomer. Echt? Worden de eenden levend geplukt of wat? Hoef ik absoluut niet te zien, van dat soort filmpjes barst ik echt meteen in tranen uit. Brrrr....Ik word altijd een beetje naar van de gedachte dat er mensen zijn die dat dus gewoon als werk hebben. Dieren mishandelen. En er blijkbaar geen problemen hebben mee ook.

15. zogelukkig

Jep; eenden worden LEVEND geplukt, je reinste vorm van marteling!
    Ik kan helaas de aflevering van de KVW erover niet meer terugvinden. Nav van die uitzending (najaar 2004) wou Groenlinks actie.
    Hier staat er wat over geschreven, zijn geen beelden. Toen ik die zag, werd ik heel, heel akelig!

Wij hebben een wollen 4-seizoenen dekbed van Texeler. Als je even goed zoekt, kan je die zo ergens met 50% korting scoren. Wij hebben ze al 15 jaar. Het is wellicht even een investering maar gaan een leven lang mee!

16. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Verdorie, heb net een donzen dekbed bij de ikea gekocht (lekker goedkoop). Vrees dat die weer de deur uit gaat want nu ik weet dat die beesten levend geplukt worden en ik dus onder puur dierenleed lig, denk ik niet dat ik nog lekker slaap.
    Waarom worden ze in GODSNAAM levend geplukt? Groeien veren weer aan zodat ze ze telkens opnieuw kunnen plukken of wat? Verdoven is natuurlijk te duur en teveel werk.

17. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    oleander... ik kook ze ook eerst in groentebouillon, en in paddestoelenbouillon is ook lekker.

Wat is tamari?

zogelukkig: info sojabrokken

18. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hmm, ben meteen heel hard gaan googelen en lees een artikel waarin staat dat IKEA werd opgelicht door chinese donshandeleraren (beweerden dat het diervriendelijk was wat het niet was). IKEA haalde daarop diverse merken dekbedden uit de handel.

19. zogelukkig

Het gebeurt vnl in Hongarije en Tsjechie. De goedkope ketens waaronder I kea verkoopt idd dat soort dekbedden, dat zie je ook terug in de prijs.
    Het zijn van die grote witte eenden en die worden om de 6 a 7 weken bruut kaalgeplukt, waarbij ze door 2 man vast worden gehouden en ze gillen het uit van de pijn, daarna liggen ze in een shock en dat om de 6 a 7 weken....:x:x

Ik heb onverdoofd castreren gezien en brandmerken, maar dit spande de kroon. Ik ben blij dat ik het weet, want ik wist het ook niet en gelukkig hier geen dons, ook niet in jassen oid.

20. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Tamari is geloof ik gewoon een biologische variant op sojasaus? weet het niet eens zeker. Is van dat zwarte zoute spul.

Share This Page