Nogmaals, ik kan die filmpjes echt niet kijken. Maar misschien dat andere er wel behoefte aan hebben, is goed om je er bewust van te worden.
Dat was nieuws van 2009, dat er in Ikea dekbedden dons zat dat geplukt werd van levende ganzen. Het plukken van levende ganzen is verboden in EU landen, en Ikea heeft de contracten met die plukbedrijven gelijk opgezegd. Dat de prijs nog steeds zo goedkoop is, heeft te maken met andere redenen. Ik kan mij echt niet voorstellen dat ze hebben gelogen toen ze zeiden dat ze geen enkele vorm van dierenmishandeling accepteren voor de ontwikkeling van hun producten, en vrolijk doorgaan met malafide bedrijven.
I kea zoekt wel de grenzen op hoor, ze worden ook nog altijd beticht van kinderarbeid. "Wisten we niet" is hun veel gehoorde kreet. Als je ziet hoe goedkoop bijv. die dekbedden zijn. Kosten minder dan ik voor een losse lap katoen op de markt betaal. En dan moet er nog dons in en moet het nog gemaakt en getransporteerd worden. Kan toch niet.
Toch blij dat ik dit topic geopend heb Zie weer een aantal interessante namen en tips voorbij komen!!! Fijn... Iemand nog tips uit de supermarkt? Helaas zit een natuurwinkel voor mij niet in de buurt.. Dat moet ik dus om de zoveel tijd gaan plannen... @ Dekbedden.. Hier al jaren syntetisch! Ook omdat ik nogal heftig allergisch ben voor huisstofmijt maar ligt prima, niet te warm.. Ik heb ook ooit filmpjes gezien over dat levend plukken.. pff echt heel heftig!! @ Leer.. Hier geen leer... Draag vaak allstars... of iets plastics en ben ook groot teenslipperfan... Mis het helemaal niet... maar het is wel lastig zoeken af en toe.. Iemand ook met oudere vega-kids? Hoe gaat dat in de omgeving? ben je vaak aan het 'opletten' dat ze niets binnen krijgen/toegestopt krijgen of valt dat in de praktijk mee??
Ik woon sinds kort weer op de Canarisch Eilanden en hier speelt zich veel buiten af. Heb inderdaad al een paar keer gehad dat zoontje op het strand van picknikkende spanjaarden een gamba kreeg aangeboden of iets anders vlesigs of vissigs! Apart genoeg wou hij tot nu toe zelf niet terwijl hij normaal gesproken alles naarbinnen schuift. En anders zeg ik gewoon even beleefd dat hij geen vlees of vis eet. Tot nu toe dus nooit problemen mee gehad. Tegen de tijd dat ie naar partijtjes gaat of bij vriendjes speelt neem ik aan dat ik wel in zulke mate contact heb met de ouders dat die op de hoogte zijn. Maar eigenlijk wil ik hem ook niet verbieden. Als iedereen worstjes eet en hij wil absoluut dan mag die dat. Wij zijn ook altijd vrij gelaten om vlees te gaan eten. Mijn broers en zussen hebben dat een tijdje gedaan (ook weer gestopt) ik ben nooit begonnen. En sorry, verder heb ik niet echt supermarkt tips omdat daar de vleesvervangers bol staan van de E-nummers (ja, wel heel lekker maar daar trap ik niet in) en gemanipuleerde soja en daar kies ik persoonlijk niet voor. Kunnen huistofmijten dan niet goed tegen syntetische dekens? Heb sinds ik weer hier ben ook erg last van huistofmijtallergie en dacht juist dat dons ook best ok. was...?
Huisstofmijt zit overal. Die doen zich tegoed aan jouw huidschilfers en nestelen zich dus in datgene waaronder op waarop jij slaapt. Ze zijn volgens mij niet zo kritisch. Ik eet uberhaupt geen soya, ook geen duurzame, ik denk dat het niet gezond is. En mijn kind mag ergens anders anders eten dan thuis, dat is het leuke ervan. Ik at bij opa en oma ook altijd plakken leverworst terwijl wij thuis vegetarisch aten.
Chivay, en plastic is weer een heel ander (milieu)probleem ... Deken, hier ook 4seizoenen Texels wol, heerlijk! M heeft er ook 1, T tzt ook ... Onze kussens zijn ook gevuld met wol (hoewel dons lekkerder ligt), die van Jan met rubberachtigiets. Die van M synthetisch (kinderkussen van hema). We hebben ooit wel eens eendedonzen kussens gekocht, maar naast dat dit niet fijn voelde, stonk het een uur in de wind naar eend ... niet echt lekker in bed. Bio, blijft een vreemde kwalificatie. Ook als je biologische kiwi's koopt (lekker voor het milieu zo'n vlucht uit Nw Zeeland ) Zogelukkig, wat is dan schadelijk aan soja? Ik geef mn dochter nl nu sojaboter en af en toe een chocolade sojatoetje ivm mogelijke KMA. Ik heb een beetje gegoogled en zag iets over hormonale effecten en schildklierbijwerkingen, maar kon daar verder niet echt patat van maken *** Wij zijn overigens nepvegetariërs , we eten wel vis, maar met mate: 1-2x per week. Ben mn vegetarisme begonnen als vlees noch vis, maar na een jaar kon ik de verleiding niet meer weerstaan. Waar ik trouwens ook wel moeite mee heb: ik ben erg van de gemakzucht als het gaat om boodschappen. Ik ga naar de (bio)markt en appie. Maar bij op de bio-markt geen vleesvervangers en bij de appie overwegend tivall, waarmee je schijnbaar weer Israelische bezetters steunt ... bedoel ik ben helemaal tegen dierenleed, maar ook erg tegen mensenleed.
O ja. M en T worden dus vleesloos opgevoed, ook bij nabije familie en vrienden. Tenzij ze als ze zich bewust zijn van het bestaan van vlees en wat het is, zelf er voor kiezen uiteraard.
Ja, ik weet dat soja producten eigenlijk niet zo goed zijn. Ik drink ook geen soja melk, maar haver of rijst. Maar af en toe die soja brokjes: mmmmm, kan ik niet weerstaan. Maar dan heb je het over eens in de twee weken. Het zit vaak ook in baby voeding verwerkt en in nog veeeel meer dagelijkse dingen; soepen, sauzen, etc. Fabrikanten weten dat het niet al te gezond is, (met name voor kinderen) maar gebruiken het toch. Tjah, zo gaat dat helaas met meer dingen. Het kan stofwisselings problemen veroorzaken, schildklierproblemen, vroegtijdige pubertijd bij meisjes en in extreme gevallen vermindere vruchtbaarheid bij jongens. Dit komt door zogenaamde isoflavonen die zorgen voor de aanmaak van psuedo-oestragenen. Maar ja, ,ik denk dan wel weer dat je het hebt over véél gebruik van soja producten. Echt dagelijks voor langere perioden.
Maar ja, hier zijn veel tegenstrijdige onderzoeken over en weer voor te vinden. Er zijn ook landen (azie) waar ze dagelijks veel sojaproducten consumeren en daar heeft niemand ergens last van. Ik zou zeggen; gewoon niet teveel.
Beticht, tja, dat is nog altijd niet hetzelfde als keiharde bewezen waarheid. De prijs van de dekbedden kan nog steeds goedkoop gehouden worden, ze maken alleen minder winst erop. Klanten zullen het heus niet accepteren als de dekbedden opeens flink duurder worden, puur omdat Ikea de winstmarge hetzelfde wil houden. Misschien maken ze andere (nieuwe) producten wel ietsje duurder, om daar het verlies op de dekbedden mee op te vangen.
@ Huisstofmijt/dekbedden.. Idd ze zitten overal... maar in iets syntetisch voelen ze zich een stuk minder thuis ... Heb ook de hele mikmak wat betreft allergiehoezen... scheelt wel echt een hoop voor mij.. (sowieso een hoop medicatie) + Mijn eigen idee dat het geen dons is scheelt ook erg veel in mijn nachtrust @ Soja.. Eigenlijk me nooit zo in verdiept... deed het al met mate.. @ Later.. Ben benieuwd hoe het dan zal gaan idd... Laten jullie bv op kdv of school opletten op gelatine e.d??
hahah ik en ook niet zo van de urenlang kokkerellen. Mik ik die quinoa gewoon in de pan, ff koken, groenteprut er bij en klaar is kees. Met een paar blokjes feta over de groente krijg ik vast ook een mooie "greek style"
Klopt. Bio en scharrel gana niet hand in hand en bio en duurzaam ook niet. Zo eet ik graag een stukje pure chocolade, maar er is OF bio OF duurzaam (beter voor mens en milieu, niet voor het dier of het product an sich). Ze hebben mij bij de natuurwinkel op het hart gedrukt dat kiwi's, mango's, bananen etc. worden ingevaren en niet ingevlogen. Dat scheelt me weer een boom planten voor ieder kiwi die mijn zoon eet. Voedsel uit de bezette gebieden mijd ik ook, maar gelukkig kom ik niet in reguliere supers zoals de A H: Harry van Bommel over producten uit de bezette gebieden: Uitgesproken VARA Ja, da's moeilijk. als je schildklierproblemen hebt, kan je soja echt beter laten staan. Ik werd moe van soja en kreeg haaruitval. Die fyto-oestrogenen deden het niet goed in mijn lichaam. Blijkt dat ze al helemaal niet goed zijn voor kleine kindjes! Lees hier maar even onder het kopje: "Gezondheidsproblemen bij kinderen": Is sojamelk gezond? | Eten en Drinken: Dranken overig
Kom ik weer inbreken.. Ik wist dit helamaal niet!! Hoe zit het dan met kinderen met kma? Die krijgen toch meestal soyamelk voorgeschreven? Mijn zoontje drinkt al maanden dagelijks 300-400cc soyamelk, dit in overleg met de diëtist, die zei helemaal niks over mogelijke 'bijwerkingen'. Waar kan ik hier meer info over vinden?
Heb ik net gelezen.... Het is ook altijd wat.. Denk ik een gezonde oplossing gevonden te hebben voor kwalen van mijn zoontje, blijkt nu dat ik hem onvruchtbaar kan maken daarmee .. Shit.. toch maar weer contact opnemen met de diëtist. maar die zal hiervan niet op de hoogte zijn ben ik bang..