Vega Mama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Chivay, 19 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    @Adi; Heb je al geitenmelk geprobeerd?

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    pff, dat is schrikken van die soja als je het zoveel gebruikt....

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank je voor je toelichting. Maar het zal idd een blootstellingskwestie zijn, wellicht zelfs enkel bij een blootstelling van 2 kilo sojabonen per dag ... (oid).

M vindt rijstmelk smerig (ik ook trouwens), sojamelk ook. Die boter valt niet veel aan te proeven, en sojatoetje/sojachocomelk ... tja, zou dat dan de blootstelling zijn?

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Uit het artikel 'van' ZG:

Deze opname van isoflavonen kan worden vergeleken met de inname van vijf anticonceptiepillen per dag.

Wat wordt bedoelt met 'deze'?
    Wie is Sanne1985: ze is afgestudeerd jeugdpsychologe, tja ... geen voedingsdeskundige
    Wat zijn haar bronnen?

Ik vraag me dus met recht af of die 2 glazen sojamelk slecht zijn, wat oleander ook al schreef (maar dan anders): dan zouden Aziaten langzaam uitsterven ...

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
  6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ongunstige gevolgen voor jongens of mannen

Omdat de isoflavonen in structuur gelijken op het vrouwelijke hormoon oestrogeen legt men algauw een verband tussen isoflavonen en de ontwikkeling van borsten en de ontwikkeling van ongunstige effecten op de vruchtbaarheid van jongens en mannen. Nochtans konden dierlijke studies geen verandering in vruchtbaarheid aantonen. De studies op mensen die isoflavonen supplementen gebruiken toonden geen effect op plasmahormonen of sperma kwaliteit. Andere studies toonden geen ongunstige gevolgen voor de spermakwaliteit in muizen die met genisteïne werden gevoed.

Wel van Veiligheid van isoflavonen dus die hebben een commercieel belang bij het verspreiden van isoflavone = niet schadelijk

Voedingscentrum Isoflavonen | Voedingscentrum

7. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Daarom, ik denk ook; drink en eet het gewoon met mate. Voor nadelige gevolgen zal je snel twee liter per dag moeten drinken denk ik. En vergeet niet dat soja ook veel gezonde eigenschappen bevat. Maar toch, ik geef liever havermelk.
    Kan jij ook geven Adi, havermelk is ook heel gezond en bevat veel calcium, B-vitamines, ijzer en fosfor, echt een prima melk vervanger en persoonlijk vind ik het lekkerder als soja melk.

8. adi

adi Niet meer actief

Bedankt voor de tip! Ik zal eens proberen of hij die lust, en dan combineren met sojamelk.

daarnaast ga ik er nu gewoon wat bewuster mee om. Ik was altijd in veronderstelling dat soya gezond is, en dat het niet erg is dat hij die zo lekker vindt.
    Ik denk dat ik zijn melkhoeveelheid sterk ga terugbrengen en dan meer andere zuivel aanbieden. Hij reageert namelijk alleen op koemelk, andere koe-zuivel kan ie wel goed verdragen.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik snapte 'deze' hoeveelheid ook niet, Salapio. Bovendien stonden er nog meer nadelen van soya in die link. Ik moet het niet, maar een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt!

"Naast deze veronderstelde positieve effecten van soja op de gezondheid kunnen fyto-oestrogenen in soja ook mogelijke negatieve effect hebben, zoals bijvoorbeeld op de schildklierwerking. De schildklier bevindt zich in de hals en is een vlindervormig orgaan. De schildklier maakt hormonen ( T3 en T4) uit het aminozuur tyrosine en jodium. Deze hormonen zijn van belang bij het regelen van onze stofwisseling en bij de groei. Onze schildklier wordt ook wel de thermostaat van ons lichaam genoemd. De schildklier kan te snel werken (hyperthyreoïdie) of te langzaam ( hypothyreoïdie).

Wetenschappers veronderstellen dat fyto-oestrogenen verschillende effecten op de schildklier hebben en dat hieraan waarschijnlijk verschillende mechanismen ten grondslag liggen. Een van die mechanismen gaat uit van het feit dat genisteïne en daïdzeïne erg op de hormonen T 3 and T 4 lijken, waardoor zij de schildklierwerking negatief beïnvloeden.."

bron: Food-Info.net> Wetenswaar > Soja

Ik heb nog even verder gegoogeld en het ene artikel zegt: isolavonen goed en het andere zegt slecht. Oestrogenen daar heeft een kind niks aan, dat denk ik wel.
    Onderzoeken waaruit blijkt dat Japanse vrouwen minder kanker krijgen aan hun voortplantingsorganen na de overgang, dat zegt mij dan weer niet zoveel
    Aziaten hebben sowieso een ander werkend lichaam dan wij. Misschiem komt het wel door het klimaat of doordat zij meer rijst eten en wij meer roken, weet ik veel.

10. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    #90 DeeLighT, 1 jul 2011
    Laatst bewerkt: 1 jul 2011
    Hhm, van de week een lekkere salade gemaakt.

-paprika (evt quorn stukjes erbij) even roerbakken met geperste knoflook (wel knapperig laten) afkoelen en dan in de kom.
    -maïs erbij,
    -boterbonen
    -blokjes feta
    -evt olijven
    -volkorenpasta
    -en ik had nog een blikje groene bonen met tomatensaus (Grieks, van Lidl), dat gaf een lekker smaakje. (bij gebrek aan pesto)

Ohja, en veldsla zat er ook door!

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Heb trouwens nog een vraagje... gebruiken jullie weleens notenspread? Bijv amandel of cashewnotenspread? Er is ook sesam en zonnebloempitten?

Zit erover te denken om dit voor mijn dochter te halen want ze lust geen tartex (en ook geen gewone smeerworst) en ze mag liever geen zuivel bij haar voeding...

12. zogelukkig

Ja, amandelpasta en cashewnotenpasta. De eerste is wat beter smeerbaar, maar de smaak van cashewpasta is lekkerder.
    Sesam en zonnebloempittenpasta vinden we niet lekker.
    En geef je dochter groot gelijk; Tartex is jech!:D

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
  14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    hmm.. mijn kindje vind tartex juist heel lekker en notenspreads juist helemaal niks.
    Vooral de sesampasta vindt hij smerig ja, dat spuugt hij meteen weer uit.

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ooohhh die cashewpasta is lekkerrrrrr!!!

Nu hopen dat mijn dochter het ook lekker vind...

Misschien gewoon zeggen dat het "pannikaasj" is, zoals ze altijd zegt :)

16. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Waar heb je hem vandaan die pasta Deelight??
    Ik wil ook graag eens voor amandelpasta/notenpasta gaan kijken..

Ik en Oona lusten beiden graag Tartex, maar ik geef het niet vaak.. zit ook zout ingeloof ik.. (nu twijfel ik wel even haha)

Ben nu ook bezig om een soort weekmenu te maken.. Elke week wil ik de volgende dingen terug laten komen minimaal 1x:
    Zilvervliesrijst
    Volkorenpasta
    Quinoa (Mjam! gisteren met dopewrtjes, paprika en beetje groene pesto)
    Aardappeltjes/eitje
    Linzen

Jullie nog suggesties?
    Ben nog wel beetje aan het puzzelen met bv de linzen, waarmee combineren e.d... Zeker omdat het zo lang de tijd kost enzo..

17. zogelukkig

Nee joh, rode linzen zijn zo klaar! Loop maar eens binnen bij een natuurwinkel.

Ik kookte die nog korter dan op de verpakking staat en als ie bijna droog was, deed ik tomaat, paprika, courgette, venkel oid erbij. Kreeg je een zalige prut!

18. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Oh joh?? Ik zit maar te weken ;)
    Ga van de week weer eens richting natuurwinkel.. Helaas zit die hier niet makkelijk bereikbaar.

19. dagdroom

dagdroom Bekend lid

30 jul 2009
    598
    0
    0
    Wat een leuk topic! Hier ook een vega mama en papa. Ons meisje eet sinds kort met de pot mee, en dat is dus vegetarisch.
    Ik lees hier wat lekkere dingen zoals cashewpasta en Quinoa die ik zeker eens ga proberen.
    Voor de rest wil ik er niet te strikt mee om gaan, dat mag ze later lekker zelf bepalen. Maar bij ons zal ze dus vegetarisch te eten krijgen.

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Chivay, ik heb de pasta van het merk Horizon. Er zit alleen cashewnoten in verder niks. Je kan kiezen tussen gewone en gebrande.
    Mijn dochter lust het wel hoor.
    We hebben het gekocht bij een lokale drogist die aardig wat natuurprodukten heeft, maar als je googled op Horizon kun je vast wel verkooppunten vinden. En de meeste natuurvoedingswinkels hebben het ook wel.

Vandaag pijnboompitjes en wat kapotgemaakte amandelen gegeven, ze vond ze heerlijk! "Nog meer! Deze! Nog 'n beetje!" riep ze :)

Morgen ga ik even naar de natuurvoedingswinkel (kijken of ze kinderthee hebben) en dan denk ik meteen even quinoa meenemen. Ben benieuwd... is het ook zo duur?

Deel Deze Pagina