Vega Mama's

Discussion in 'Voeding' started by Chivay, Jun 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik laat het pompoen snijden lekker aan mijn man over! ;) De rest doe ik dan wel weer.

2. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Het leuke aan pompoensoep dat je het op zo veel manieren kan maken en altijd lekker is! Ik snijd de pompoen in grove stukken, twee/drie aardappels erbij (voor grote pan soep dan) dat kook ik met groente bouillon gaar, naar smaak kurkuma, koriander, beetje curry, zout, peper erbij. Op het laatst gefruite uitjes, staafmixer erdoor en dan kan je inderdaad lekker nog een scheut zure room, room of kokosmelk erdoorheen doen, maar net wat voor "stijl" je wilt maken. Je kan pompoen ook lekker met wortel combineren, of paprika, wat Zogelukkig ook al zei.
    Ik vind het altijd lekker snel voor elkaar en super lekker!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zal mijn man eens charteren, moet ik het wel in het weekend maken.

Met een dunschiller daar snap ik helemaal niks van, da's voor dunne schillen zoals aardappel, pompoen heeft een hartstikke dikke schil!

En pompoen uit blik, liever niet, maar bedankt voor de tip.;)

4. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik laat de schil er altijd gewoon aanzitten bij pompoen. Jullie niet dan? Aangezien ik iets lees over dun schillen van pompoen?

5. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Probeer het m aar eens, ik heb een stuk pompoen vaak snel geschild (en zonder verwondingen ;)). Ik weet niet hoe de ingeblikte pompoen smaakt, maar zal het laten weten als ik het geprobeerd heb, al k oop ik zelf ook liever vers

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik "kook" pompoen soms in de magnetron als het snel moet, stukken in een boterhamzakje met wat water. Super snel klaar en dan zo zacht dat je het gewoon tot puree drukt met een lepel zonder moeite.

Snijden en schillen hangt heel erg af van hoe rijp de pompoen! Bij een harde moet ik er een flinke dikte afhakken door met mijn volle gewicht op een groot mes te drukken. Bij een rijpe kun je het met de dunschiller af idd.

Soep maak ik met een geraspte appel erdoor, en vers sinaasappelsap, een paar tomaten en wat harissa. Beetje room om het af te blussen. Lekker fruitig op die manier!

En het recept voor de pompoentaart? Klinkt leuk!

7. zogelukkig

Nou, ik heb altijd wel rijpe pompoenen, maar schillen zo dik als van een watermeloen. Die kan je niet met een dunschiller bewerken en de schil opeten lijkt me heel vies!

Heb het even opgezocht: ik heb kennelijk altijd de 'winterpompoen' zo'n dikke oranje. Die heeft idd een harde niet eetbare schil.

Ik had nog nooit van zomerpompoenen gehoord, zie ze ook nooit liggen bij de natuurwinkel!

Ik denk dat ik ze maar eens zelf ga zaaien!

8. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik heb echt nog nooit een pompoen gehad met een schil ter dikte van een watermeloen en ik koop ook altijd bij de bio. Als je de schil mee kookt en pureert in de soep na het koken, versterkt het de smaak alleen maar vind ik. En veel vitamientjes. De schil word echt net zo zacht als de pompoen. Je koopt wel ook gewoon de oranje neem ik aan? De butternut is ook lekker, hebben ze soms. Is beige van kleur, die schil is inderdaad erg hard (wel dun) en blijft dat ook na het koken, die schil ik dus ook altijd.
    Anyway, pompoen schillen is hoe dan ook niet leuk! Kan leukere klusjes bedenken! :D

9. zogelukkig

Deze koop ik dan:
    Winterpompoen | Alles over ingrediënten, recepten en koken

Als je zoekt op Hokkaido, lees je ook overal dat je die schil niet moet eten. Dit is de klassieke Halloweenpompoen, je kan hem uithollen. Als die een dunne schil zou hebben, zou die inploffen, denk ik.

10. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik moet het recept maar weer eens opzoeken, er zit iig pompoen in (gekookt en gepureerd), gecondenseerde melk, kaneel, kruidnagel, basterdsuiker, iets van alcohol (sherry of brandy, ofzo).... Ik moet de hoeveelheden ff opzoeken. Jullie horen het nog ;)

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,002
    6,753
    113
    zuid-holland zuid
    hmm ik schil de pompoen ook niet voor in de soep. Ik heb altijd biologische pompoenen van de Bas van der Heijden.. ze zijn oranje en lijken wel veel op het plaatje van @zogelukkig. De schil is wel hard als ze rauw zijn maar na 40 min in de oven is de schil zacht en dun.

Als ik pompoenrisotto maak haal ik de schil er wel af, maar dat doe ik pas nadat hij in de oven geweest is, dan pel je hem met een mesje er zo uit.

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Hhm... klinkt ingewikkeld met die pompoen. Ik lust het graag. Mijn man niet hoor ik net van 'm (dacht het al maar wist t niet zeker). Heb het tot nu toe alleen buiten de deur op. Jammer.

13. zogelukkig

Zet je hem dan in de oven in een ovenschaal en bestrijk je hem dan met olie of boter oid? Hoe heet doe je dat?

14. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Als je het kookt word de pompoen schil ook gewoon zacht en dun. Doe jij het altijd in de over voordat je de pompoen dan in de soep doet? Ik laat de schil er zelfs aanzitten als ik het roerbak. Welliswaar kleine stukjes en bak wel lang genoeg tot het gaar is, maar ik vind die schil juist lekker! Beetje een bite! Heb ook nog nooit gehoord dat je hem niet moet eten...?

15. zogelukkig

Ik ben niet zo happig op het eten van dikke schillen. Ik weet niet of je bepaalde schillen wel of niet kan eten, maar het lijkt me gewoon niet lekker. De schil van een meloen (vind ik echt vergelijkbaar met die van winterpompoen) eet ik ook niet, is bitter!
    'Vroeger' nam ik nog weleens een vers geperste jus d'orange/kiwi uit de supermarkt mee, totdat ik er een stickertje in terugvond. Het antwoord van de klantenservice was dat dat kwam doordat ze die met schillen en al doordraaien, bah!

16. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Iiieew, dat is zeker niet lekker zeg! Bah. En meloen is inderdaad bitter, zou ik ook nooit eten. Alleen smaakt pompoen schil gewoon naar pompoen. Maar goed, ik laat het zitten, jij niet, no problemo!
    Ik zag laatst hier op het strand iemand die een mango eten inclusief schil. Ook niet mijn keus. Denk dat het ook per cultuur verschilt en hoe je het zelf "geleerd" hebt. Zijn ook mensen die het vies vinden een appel met schil te eten bijvoorbeeld.

17. zogelukkig

Nee, mangoschil vind ik ook te dik. Ik ken ook mensen die altijd hun appel en komkommer schillen en mijn schoonzus schilt druiven en paprika (maar die strijkt ook washandjes, die is een beetje obsessief).

18. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    hahaha Washandjes, theedoeken en onderbroekjes strijken. OMG! :$ Maarja, ze bestaan echt, zulke mensen
    En tjah, niet biologische druiven zou ik ook schillen geloof ik. Is dat niet eén van de ergst bespoten fruit soorten? Heb zelfs een keer een onderzoek gelezen dat gewone druiven bewezen schadelijk zijn voor kleine kinderen (kankerverwekkend etc). Brrrrr....

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,002
    6,753
    113
    zuid-holland zuid
    maar mijn pompoen van de Bas heeft echt een heel zacht schilletje als hij uit de oven komt hoor.. vergelijkbaar met de schil van een appel ofzo.. en in de soep pureer ik 'm toch, dus ik proef er niks van terug qua bite.

@zogelukkig, eerder in dit topic heb ik het hele recept al een keer uitgeschreven :)

@oleander kun je nog even terugkomen op de kikkererwten met ahornsiroop.. ben zo benieuwd?

20. zogelukkig

Probleem is dat het gif door heel de vrucht hene zit, dus met schillen ben je nog niet geholpen.
    Vorig jaar op vakantie hadden wij een bak niet-bio druiven voor ons zoontje gekocht. Hij kreeg acute spuitluiers en verhoging. Na 48 uur was hij weer de oude. Dit was geen virusje en hij kon heel goed tegen bio-druiven.

Ik krijg jaarlijks de gifmeter van Milieudefensie en op druiven zit heel veel landbouwgif, zie hier:

De Weet wat je eet gifmeter - Bestrijdingsmiddelen op groente en fruit

dat eet je toch niet!:$

Share This Page