Vega Mama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Chivay, 19 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Dat was ik helaas niet, met de kikkererwten en ahornsiroop. Klinkt wel lekker!
     
  2. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ja, dan ben ik dus echt bijna van mening dat niet bio druiven eerder ongezond dan gezond zijn en je ze dus beter kan laten staan. Heftig, dat je zoontje er zo'n reactie op had zeg! Vind ze bio veel lekkerder ook, zoet en sappig, hmmmm. Zoon is er gek op!
     
  3. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Als het te duur is (druiven 9 euro de kilo), laat ik het staan of koop een beetje en eet dan zelf een appel. Ik kan dat niet meer; groente en fruit eten met landbouwgif.
     
  4. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Kikkererwten recept; Die stond op mijn weekmenu (toevallig vandaag :)) Zal zo even het recept posten!
     
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Recept voor kikkererwten salade met een dressing van ahornsiroop en balsamico;

    - 400 gr gekookte kikkererwten
    - 1/2 rode ui, gesneden
    - 1 wortel, gesneden
    - 1 rode paprika, gesneden
    - handje basilicum, fijn gesneden
    - 2 knoflookteentjes, heel fijn gesneden

    Mix alle bovenstaande ingredienten in een kom.

    Maak ik een andere kom een dressing van 1 el ahornsiroop, 3 el balsamico, 2 el olijfolie, zeezout en peper.

    Meng de dressing door de groente en klaar.

    Eet smakelijk!
     
  6. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Recept voor Avocado pasta;

    - vruchtvlees van 1 avocado (middel of groot, anders 2 kleintjes)
    - sap van een halve citroen + de geraspte schil van een halve citroen
    - 2 a 3 knoflookteentjes (afhankelijk van smaak)
    - zeezout en zwarte peper
    - +/- 60 gr verse basilicum
    - 2 el goede kwaliteit olijfolie
    - pasta naar keus (ik gebruik linguini of spaghetti)

    Kook de pasta al dente. Doe ondertussen de avocado, sap, knoflook, zeezout, olie en basilicum in een foodprocessor of blender en maak er een gladde en romige saus van.
    Giet de pasta af en doe in een kom. Giet de saus over de pasta en meng totdat alle pasta van saus is voorzien.
    Serveer met de citroenrasp en zwarte peper
     
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    hmmm ik heb inspiratie voor de komende week! dankjewel voor de tips elena!
     
  8. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    En dan rauw, dat lijkt me enorm pittig en overheersend? Of valt dat mee? Bijzonder gerecht, ga zeker eens proberen, of zelf een variatie op bedenken. Heb je dat zelf bedacht, of uit een boek ( zo ja, welk :D)
     
  9. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Ik heb gewoon rauwe knoflook gebruikt ja. Zelf ben ik wel van de knoflook dus ik heb er geen problemen mee en anders kun je ook minder doen toch?

    Ik heb het recept niet uit een boek maar van een blog; Oh She Glows | Healthy Vegan Recipes by Angela Liddon

    Veel recepten zijn hier zelf vegan maar wel onwijs lekker! Zeker eens het proberen waard ;)
     
  10. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Elena, ohh die avocadosaus lekkerrr...

    Heb net mijn dochter een kaastosti met avocadodip gegeven. Ze at het bakje dip met d'r handjes leeg... :)

    (alleen wel lekker amateuristische dip, geprakte avocado met een drupje chilisaus :) )

    Zelf heb ik het op met alleen geroosterd brood (ivm afvallen).
     
  11. Chivay

    Chivay Fanatiek lid

    31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Leukkk recepten zijn altijd welkom!!

    Van de week eens naar de natuurwinkel in de woonplaats van mijn schoonouders geweest... Handig :D Zij komen daar vaak in de buurt dus kunnen soms wat meenemen...

    Heb Seitan gevonden... en sojabrokjes... Dus ik ga lekker weer eens wat uitproberen..

    Ben nog wel steeds op zoek naar een goede woksaus alternatief dat niet zo zout is?? Iemand een idee...?
     
  12. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Chivay, seitan is best wel zout ook, tenminste wat ik me kan herinneren toen ik blikjes er van had.
    Sojabrokjes kan je heel goed marineren, en zijn lekker stevig van structuur. Helaas vind mijn man ze niet zo lekker.
    Heb je de grove of de fijne?

    Heb niet echt een idee voor je woksaus.... zit er zelf ook over te peinzen. Enige smaakmaker zonder zout die ik ken is gele aromat... niet echt geweldig....
     
  13. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Zou je ketjap niet kunnen gebruiken om te wokken? Is meer zoetig van smaak geloof ik...
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    maar ketjap is ook heel erg zout...
    misschien iets met korianderzaad, geelwortel.. gember.. en sesamolie ofzo? Is garam masala niks? (weet eigenlijk niet of daar ook veel zout in zit)

    Ik ben op zoek naar een vega-oosters gerecht.. niet perse met blokjes tofu. Ik heb zo'n zin in bami ofzo, maar mijn kindje heeft nog geen tandjes dus hele harde/knapperige groentes uit een zak wokgroente krijgt hij nog niet weg. Ik wil voor ons graag iets pittigs maken met rode pepers en dan voor mijn zoontje de pepers weglaten zodat hij mee kan eten. Iemand ideeen?
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik maak altijd bami met prei, paprika, kastanjechampignons en tauge, dat is toch niet hard? Dat moet een kind van 11 maanden toch gewoon kunnen eten? Misschien doel je op zo'n zak waar kool bij in zit?
    Aan tafel doen wij er dan sambal overheen, want ik hou ook wel van een pittig hapje!

    Alle ketjap is zout, ook de zoete ketjap manis. Mijn man doet weleens wat met Kikkoman, die is minder zout.
     
  16. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    cowgirl, ik zat vandaag na te denken over groenten stomen.... wellicht is dat wat? Dat je basis bami maakt met kruiden en de groente voor je kleintje wat gaarder stoomt?

    Volgensmij liet ik rond die leeftijd gewoon alle kruiden eruit voor mijn dochtertje, of verdunde het heel sterk als we nasi aten.
     
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    paprika en prei krijgt mijn kindje niet weg.. tenzij de prei echt zowat uitelkaar valt, maar dan vind ik het niet lekker meer. De schil van de paprika is heel lastig door te knagen met je tandvlees :) Hij knaagt soms weleens op een reepje paprika, maar hij krijgt er bijna niks van binnen helaas.
    Stomen is misschien wel een idee.. dan stoom ik gewoon alles en haal ik de groente voor ons wat eerder uit de stoompan.
    Bedankt voor het meedenken!
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Je kan paprika heel goed roosteren onder de grill van je oven of aan een prikker boven ja gasfornuis. Totdat de schil helemaal zwartgeblakerd is. Af laten koelen en dan trek je zo de schil eraf en hou je heerlijk zoet vruchtvlees over! Wij roosteren altijd onze zoete puntpaprika's op de bbq. (Ja, ook als het regent, want die staat overkapt:D).
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    Ik schilde de paprika's met de dunschiller in het begin. dat ging prima. Even onder heet water houden en dan schillen.

    Het roosteren wat ZG zegt kan idd ook, maar dat kostte hier veel tijd omdat ik geen gasfornuis heb, en de grill bij ons altijd heel langzaam warm werd.
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik zat nog even naar de leeftijd van je zoontje te kijken, maar de mijne at alle groente vanaf 6 maanden. Ook veel knapperiger groente dan prei, die is toch juist heel zacht? Vanaf 7,5 maand ging ik paprika roerbakken en dat kreeg hij prima weg, ook zonder tanden en kiezen.
    Als mijn zoontje een velletje van appel, sinaasappel, druif of paprika te hard vond, spuugde hij die gewoon uit.
     

Deel Deze Pagina