Hallo, Een vraag aan mensen die lesgeven op het HBO, of dat hebben gedaan. Ik werk op dit moment als leerlingbegeleider op een middelbare school, maar denk er overna om over te stappen naar het HBO. Daar wil ik les gaan geven aan de opleiding Social Work. Ik heb al gezien dat ze mensen aannemen met werkervaring en je vervolgens als je al aan het werk bent je lesbevoegdheid kunt halen. Maar toch nog een paar vragen: - Hoe werkt het met lesgeven? Op een middelbare school geef je gemiddeld 5 lessen per dag en de rest kun je besteden aan lesvoorbereiding, nakijken enz. Is dat op het HBO zo? - Ik zag dat je waarschijnlijk meedere vakken gaat geven en dat dit iedere periode kan verschillen, klopt dat? Zal misschien per opleiding ook verschillen... - Wat zijn gemiddeld de werktijden? Ik werk nu van 8.00-16.30, maar zou het ook lekker vinden om soms om 9.00 te kunnen beginnen zodat ik mijn kinderen soms nog naar school kan brengen. - Hoe zit het met vakanties? Ik zag bij verschillende hogescholen dat als je 40 uur per week werkt je 12 weken vakantie hebt, maar als je 32 uur werkt dit nog maar 6 tot 7 weken is. Ik wil 3 dagen gaan werken, is dat dan nog minder? Mocht je nog andere informatie hebben die voor mij van toepassing is dan hoor ik dat graag! Alvast bedankt!
Ja ik! - Hoe werkt het met lesgeven? Op een middelbare school geef je gemiddeld 5 lessen per dag en de rest kun je besteden aan lesvoorbereiding, nakijken enz. Is dat op het HBO zo? ik heb een jaarurentaak waarvan ik per blok (4 blokken van 10 weken) een x aantal lessen moet geven. Elke les is zoveel uur waard, wisselt per cursus. Gemiddeld geef ik 4 uur per dag les denk ik. Maar soms heb je Bijv stage onderwijs waar je ook gesprekken voert en minder onderwijs geeft. - Ik zag dat je waarschijnlijk meedere vakken gaat geven en dat dit iedere periode kan verschillen, klopt dat? Zal misschien per opleiding ook verschillen... ik werk voor de hbov en geef inderdaad verschillende vakken. sommige hogescholen werken met jaren. Dan geef je bijvoorbeeld in een onderwijsjaar les. - Wat zijn gemiddeld de werktijden? Ik werk nu van 8.00-16.30, maar zou het ook lekker vinden om soms om 9.00 te kunnen beginnen zodat ik mijn kinderen soms nog naar school kan brengen. bij ons 8-17 of 9-18 en dan nog een onderwijsavond. - Hoe zit het met vakanties? Ik zag bij verschillende hogescholen dat als je 40 uur per week werkt je 12 weken vakantie hebt, maar als je 32 uur werkt dit nog maar 6 tot 7 weken is. Ik wil 3 dagen gaan werken, is dat dan nog minder? Gaan gewoon in verhouding. Bij ons 5 zomer, 2 kerst en dan nog 3 vrij op te nemen. Maar vaak gewoon krokus mei en herfst. heb je een master? Die is vaak wel nodig om les te mogen geven. De basisbekwaamheid examineren (bke) is verplicht. Die volg je vaak onder werktijd. misschien goed om te bedenken welke doelgroep je leuk lijkt om les te geven. Wij hebben ook veel deeltijdstudenten. Ik vind voltijd bijvoorbeeld erg leuk, maar collega’s zijn ook gek op deeltijd en duaal. Vergis je niet in de werkdruk, ik maak zeker rond toetsweken echt wel meer uren. Welke Hogeschool wil je solliciteren? Je mag altijd een pb doen hoor.
Bedankt voor je bericht, daar heb ik wat aan. Ik heb geen master, alleen een HBO diploma, maar zag bij een andere locatie nu een vacature en daarbij staat mijn opleiding in de opleidingseisen. Werkdruk vindt ik in periodes niet erg, werk nu ook in het onderwijs dus die ervaar ik nu ook al. Denk nu aan In Holland, maar Hogeschool van Amsterdam zou ook kunnen. Hoeveel uur/dagen werk jij?
@Lottie987 geen ervaring in het HBO, maar wat betreft je vakantie uren, als jij 3 dagen werkt, hoef je ook maar 3 dagen vrij te nemen voor een week vakantie, wat dan weer in verhouding staat naar een fulltimer.
Ik weet dat het zo werkt, maar dat lijkt hier anders te zijn. Als je 36 uur werkt krijg je 219 uur per jaar, bij 38 uur 323 en bij 40 uur 428. Dat is dus niet in verhouding met elkaar zodat je uiteindelijk allemaal evenveel vakantiedagen hebt....
- Hoe werkt het met lesgeven? Op een middelbare school geef je gemiddeld 5 lessen per dag en de rest kun je besteden aan lesvoorbereiding, nakijken enz. Is dat op het HBO zo? Bij ons geef je minimaal de helft van je contract uren les en de andere helft voor andere taken, SLB, stagebegeleiding, lessen voorbereiden, vakgroep etc. - Ik zag dat je waarschijnlijk meedere vakken gaat geven en dat dit iedere periode kan verschillen, klopt dat? Zal misschien per opleiding ook verschillen... Dat verschilt denk per opleiding. Ik geef het 2e jaar les en over het algemeen dezelfde vakken maar dat ligt eraan hoe de opleiding is opgebouwd. - Wat zijn gemiddeld de werktijden? Ik werk nu van 8.00-16.30, maar zou het ook lekker vinden om soms om 9.00 te kunnen beginnen zodat ik mijn kinderen soms nog naar school kan brengen. Bij ons staan de lestijden vast en daaromheen kan je aardig je eigen tijd indelen. Dus als jij om 9 uur wil beginnen en wat langer doorgaat of in de avond nog een uurtje pakt dat mag je zelf weten. - Hoe zit het met vakanties? Ik zag bij verschillende hogescholen dat als je 40 uur per week werkt je 12 weken vakantie hebt, maar als je 32 uur werkt dit nog maar 6 tot 7 weken is. Ik wil 3 dagen gaan werken, is dat dan nog minder? Ik werk 20 uur en heb gewoon alle school vakanties vrij. Dan zijn er ook geen lessen. Mocht je nog andere informatie hebben die voor mij van toepassing is dan hoor ik dat graag! Ik had zelf ook geen master of onderwijs ervaring. Je moet dan wel je BKE nog halen en een verkorte leraren opleiding
Ik heb een aanstelling voor 0,6 fte dus drie werkdagen. In mijn rooster staan mijn lessen vast, de rest kan ik vrij indelen. En zoals ik schreef het is vaak ook af te spreken, ik breng Bijv onze dochter elke donderdag naar school. Dan start ik pas met mijn les om 9 uur. Wel dus 1 verplichte onderwijsavond bij ons. We hebben anders niet genoeg lokalen voor alle studenten. Die hogescholen ken ik alleen die in Amsterdam, maar niet qua faculteit. Ik werk zelf op een andere Hogeschool.
Bedankt voor de info. Klinkt als buiten de lessen om redelijk flexibiliteit. Wordt steeds enthousiaster dus ben benieuwd of er binnenkort een geschikte vacature langskomt....