Vegan leven (soja) invloed op cyclus?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pancakes, 6 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Dat iemand die vlees eet meer soja binnenkrijgt dan iemand die geen vlees eet, klopt inderdaad, maar alleen als je geen biologisch vlees eet. Ik koop al mijn vlees biologisch, dus dan is het niet het geval.

Wat je collega zegt over die soja klopt echter wel. Maar in soja zitten geen hormonen maar fyto-oestrogenen. Dit zijn stoffen die ongeveer dezelfde werking kunnen hebben dan oestrogeen en die je dus niet teveel moet eten. Wanneer je het wel eet, kun je het beter gefermenteerd eten (dus zoals bij tempe) maar met mate kan ook geen kwaad hoor. Maar elke dag een bak soya-yoghurt (waar overigens vaak ook een lading suiker in zit) zou ik zeker afraden!

Wel goed dat je je aan het verdiepen bent in voeding. Ik ben zelf namelijk van mening dat je een hoop met de voeding kan bereiken. Ik merk zelf namelijk wél dat wanneer ik gezond (vanuit de natuur) eet, dat ik dan kortere cyclussen heb. De langere cyclussen waren de periodes met veel suiker (en eetbuien, die ik soms helaas heb).
    Ik denk dat je hormonen nog wat uit balans zijn. Hebben ze daar ook op geprikt?
    Heb je wel eens van het hormoonbalansdieet gehoord van Ralph Moorman? Dat zou echt een goede zijn voor jou denk ik.

Succes! En ik weet hoe lastig het is om op je menstruatie te moeten wachten. Het duurt inderdaad wel erg lang. Maar je lijf is echt wel hard bezig hoor! Geef het echt de tijd.

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Volgens mij is gefermenteerde soja wél goed. Bijv. de sojayoghurt (ongezoet) van de AH eigen merk is gefermenteerd..

3. Pitahaya

Gefermenteerd is inderdaad prima, maar ook met mate. Maar dat is eigenlijk met alles.

4. Pancakes

Pancakes Bekend lid

25 dec 2011
    988
    515
    93
    Thanks voor je reactie. Ik vraag me af of dat echt zo is, dat er in biologisch vlees of minder soja zit. Zou fijn zijn.

Tempeh heb ik nog nooit op. Is dat bij tofu ook zo?

Het is overigens niet zo dat deze lange cyclus bij mij nu te maken heeft met voeding. Vind ik ook een beetje vervelend om te horen, want ik zit binnenkort op dag 150. Ik eet altijd vrij gezond, eet nooit heel veel vlees en mijn lichaam is nog gewoon aan het ontpillen. Ik maak mezelf gek door te denken dat ik mijn lange cyclus aan mezelf te wijten heb. Dan zou hij misschien 40 dagen zijn, maar niet 150. Dat heeft daar niets mee te maken. Dat gaat pas spelen vanaf het moment dat ik überhaupt een tweede cyclus heb.

Ze hebben geprikt op mijn hormonen en dat zag er allemaal goed uit. Ik hoor dus over een tot twee uurtjes de uitslag van het FSH-onderzoek. Dank voor je heads up over dat hormoonbalansdieet, maar ik denk dat ik nu maar even geen gekke diëten meer doe en gewoon "flexi-vegan" blijf. Dat wil zeggen; vanavond ga ik een lekkere portobello burger nemen waar ook wat kaas in zit, dit weekend 1 stukje vlees en 1 stukje vis en maandag weer gewoon verder met vegan. Dat lijkt mij een prima balans, maar ik zal zeker minderen met soya yoghurt.

Ik hoop dat mijn lijf hard bezig is. Ik voel ook gewoon helemaal niets. Geen krampen of pijn... Heb een aantal maanden geleden roze afscheiding gehad bij het vegen, een avondje, maar daar is het bij gebleven. De ene dag sta ik er heel positief in, de andere heel negatief. Vandaag is het die laatste een beetje.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je kunt toch ook Vegan leven zonder soja?

6. Pitahaya

Biologische boeren kunnen ook soja als veevoer gebruiken, maar gebruiken dit veel minder. Bovendien is de soja die zij gebruiken biologisch geteeld dus geen GMO. (genetisch gemanipuleerd)

Nee, tofu is niet gefermenteerd. Tempeh dus wel. Ik vind dit laatste ook nog veel lekkerder. Dus probeer het eens.
    Echt een aanrader!

En nee, had gelezen hoor, dat het bij jou niet door je voeding komt. Maar ik denk wel dat het komt doordat je hormonaal nog niet zo in balans bent. En dat kun je eventueel wel wat beïnvloeden door je voeding. Ik snap dat je geen dieet wil volgen hoor. Probeer dan misschien in eerste instantie eens alle suikers te vermijden (zit vaak ook in voedingsmiddelen). Dat is al een grote stap.
    En flexitarier worden is prima. Ben ik ook. Vlees en vis kunnen ook juist voordelen hebben. En eieren ook.

Ik hoop dat je menstruatie snel doorbreekt! Dan heb je in ieder geval het idee dat er iets gebeurt. Maar ik weet zeker dat jou lijf hard aan het werk is hoor!

Deel Deze Pagina