Hi dames, Voorheen heb ik nooit problemen gehad met mijn stoelgang. Nu ik zwanger ben heb ik ontzettend last van obstipatie. Nu ben ik er ook achtergekomen dat ik wanneer ik met mijn vinger in mijn vagina ga ik de harde ontlasting als het ware voel en naar buiten kan duwen. Herkent iemand dit? Is dit normaal? Of zou dit een verzakking kunnen zijn en zou ik hiermee naar de huisarts moeten?
Ik voel ditzelfde na de zwangerschappen en heb een flinke verzakking. Betekend niet dat jij ook een verzakking hebt. Aan de ene kant logisch dat je je ontlasting voelt zitten. Je darmen en je vagina zijn van elkaar gescheiden door een dun wandje en je darmen zitten vol met harde brokken en duwt tegen dat wandje aan. Heb je nog meer kinderen? Verzakking ontstaat vaak pas na een bevalling. Maar hiervoor hoef je nu en naar de bevalling niet naar de huisarts want die kan er simpelweg niets aan doen. Ook Mocht na de bevalling blijken dat het een verzakking is dan moet je hiervoor naar de bekkenfysio voor oefeningen. Ik zou wel iets proberen te gaan doen aan de obstipatie
Ik herken het. Ik weet niet of ik een verzakking heb, maar als je flink obstipatie hebt en het komt er niet uit dan blijft het daar hangen ja.. je kan als vrouw zijnde een beetje helpen door het met je duim er uit te duwen via je vagina. Als je tips wilt: je krijgt bij de huisarts zakjes macrogol/elektrolyten die helpen wel goed. En als je het natuurlijk wilt proberen: drink eens een groot glas sinaasappelsap met een eetlepel olijfolie. Dat gaf mijn kraamzorg me na de eerste bevalling en dat hielp enorm. Kan je gerust een aantal dagen achter elkaar doen en dan eens in de zoveel dagen als alles eruit is en je weer last krijgt. Succes!
Nee hoor meis dit heb ik ook en geen verzakking. Ook al weken harde ontlasting. Wat mij helpt is elke ochtend door kwark een lepel lijnzaadolie te doen en volkoren brood en fruit te eten. Ook kan een krukje onder je voeten helpen als je op de wc zit.
Nee hoor dat is geen verzakking dat is je ontlasting die voor de uitgang zit en ik zal proberen mijn eigen gevoel te beschrijven. Ondanks de aandrang kreeg ik het er niet uit het gevoel was juist dat mijn ontlasting mijn anus juist dichtdrukte ipv open. Met een klodder vaseline mijn anus stimuleren en ik kon poepen maar dat was dan wel beton. Je doet er weinig aan, zakjes van de dokter kunnen het iets verbeteren maar ik heb er bijna 9 maanden last van gehad, en nee de laatste weken ga ik niet beschrijven dat is te gênant.
Hier met name eerste weken van de zwangerschap verschrikkelijk last van gehad (herken het gevoel niet wat jij beschrijft/heb niet uitgeprobeerd hoe het zou moeten voelen). Totdat ik achter mijn trage schildklieraandoening kwam was mijn stoelgang dramatisch. Sinds medicatie eind 2016 tot eigenlijk april dit jaar met 80% verbeterd, maar sindsdien toch wat vaker weer aan het kwakkelen en sinds zwangerschap dus helemaal k*t met peren. Ik mag dagelijks Macrogol en dat helpt (ik doe nu elke dag een half zakje, maar ben nog op zoek naar een juiste dosering). Hopelijk heb je iets aan de gegeven tips, van obstipatie kun je je zo naar voelen, dus hoop dat je er gauw vanaf bent. (Je kan ook je huisarts contacten, die van mij was heel meedenkend).
Magronol hoe smaakt dat ik kreeg movicolon met een smaakje. Maar echt heel goed ging het dan nog niet. Het beste was de tijd nemen als je moet. Het kan best zijn dat het niet direct komt maar niet direct opgeven. Ook niet gaan persen hoe verleidelijk ook. Iets te lezen mee nemen was mijn redding om niet 4x de moeten proberen
Niet zwanger wel PDS, en dat is geen verzakking maar helaas, voor mij, soms heel normaal. Hoop dat je snel verlichting hebt.
Tsja, waar smaakt het naar, kan ik moeilijk zeggen. Sinds zwangerschap vind ik het minder fijn te drinken dan voor heen, maar nog steeds prima te doen. Hier werkt het goed, zolang ik maar consequent neem en het beste in de ochtend (voor het ontbijt). Topic starter: sterkte!
Bedankt allemaal voor julie tips. Ga toch maar proberen om allereerst nog meer op mijn voeding te letten en het op die manier zo goed als mogelijk te verhelpen en dan hopen dat ik er na de zwangerschap geen last meer van heb.
Zeker nu met de feestdagen is de voeding erg lastig. Regelmatig eten kan helpen door kleine porties te eten. Veel vocht minimaal 2 liter helpt ook maar kan zwaar zijn tijdens de zwangerschap. Veel plassen is ook niet alles. Let er wel goed op dat alle zakjes vd huisarts veel vocht nodig hebben. Met te weinig vocht maakt het alleen maar erger. Hoe verder je in de zwangerschap zit hoe minder ik kon met zakjes en de laatste maand niet meer. Als je nu nog moet kan het heel lastig gaan maar geef jezelf de tijd. Mijn oma kwam echt niet heel snel vragen of het goed ging maar ik had momenten dat zelfs oma haar stoel uit kwam om te vragen of alles goed ging. Ben je eenmaal geweest voel je jezelf een heel ander mens.
Bij mij hielp goed op voeding letten (kiwi’s!) en elke dag een groot glas roosvicee pruimen (voorheen roosvicee laxo) redelijk goed. Sterkte!
Wij vinden het soms normaal maar eigenlijk zou het normaal moeten zijn dat we het niet voelen. Maar ja zwanger nu met de kerst op vakantie dan kan dat vervelende gevoel weer op komen zetten. In ons oude huis had ik een ligbad zelf had ik niet altijd het geduld maar een goede vriendin van ons vond het heerlijk om als het gevoel was het zit ervoor om een uurtje in bad te gaan liggen en daarna pas naar het toilet te gaan. Afsluiten met een warme douche