Vegan partner

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Dank je voor je uitleg! Opdringen.. ja en nee. Ik vind als ze al vanaf hun geboorte niet anders gewend zijn wel wat anders dan dat ze het op latere leeftijd aanleren als ik eerlijk ben. Maar doet er verder ook niet toe, was gewoon even benieuwd :)
     
  2. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Daar ben ik het ook opzich wel mee eens. Vandaar ook dat we ze zelf laten kiezen. Ze hebben er gelukkig geen moeite mee om thuis Vegan/Vega te eten :) Ik vind dat een kind zelf laten een eigen keuze mag maken hoe hij/zij zijn leven wilt vormen en daar hoort ook de keuze bij hoe zij willen eten later. Ze krijgen onze normen en waarden mee en kiezen er daarnaast voor of ze zelf vlees/vis buiten de deur willen eten/proeven. Daar ga ik ze niet in dwingen wat ze wel en niet mogen (qua eten dan ;))
     
    Malbec vindt dit leuk.
  3. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik ben (en was) veganist, hij vegetariër. Ik kook en doe de boodschappen dus er was gewoon niets dierlijks in huis, en dat vond hij prima. Hij at buiten de deur wel kaas etc, dat vond ik k_t maar dat heb ik voor me gehouden. Inmiddels is hij ook al 5 jaar vegan :) met wederzijds respect, soms even slikken en een nieuwsgierige inslag moet het wel goed komen. En als je het te lastig vindt qua boodschappen en koken dan vraag je hem dat voor zichzelf te doen voorlopig!

    Ik zou er zo open mogelijk voor staan en lekker gaan experimenteren in de keuken! Veganisme is anno 2021 echt SUPER goed te doen!
     
    Geletulpen en Nic1976 vinden dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Hou er wel rekening mee dat iemand die echt veganistisch is. Veel verder gaat dan alleen geen eieren en vlees. Dierlijke producten zitten echt overal in! Ook in zaken waar je dat niet verwacht (bijvoorbeeld in snoep, chips, thee of verzorgingsproducten). Je moet continu controleren wat de ingrediënten zijn en bijvoorbeeld e nummers kennen. Een reguliere supermarkt is daarin onhandig dan kan je al beter naar de eko plaza bijvoorbeeld.

    En bedenk dat het verder gaat dan alleen voeding. Een echte veganist wil ook geen leren bankstel of riem. En heeft zijn verzekering liever bij de ASN bijvoorbeeld. Niet iedereen is even extreem en streng in de leer. Maar ik heb meegemaakt dat mensen zich erin gaan verdiepen en daardoor er steeds verder in gaan.

    Het is echt een levensstijl en dan kan het voor problemen zorgen als je partner daar totaal anders instaat.
     
    Nic1976 en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Misschien een stomme vraag maar wat is de reden dat iemand vegan wordt? Geen vlees/vis eten begrijp ik maar het vegan (geen ei, kaas ed) stukje snap ik ff niet. Kan iemand dat toelichten?
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  6. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ik ben zelf geen vegetariër of veganist, maar als je er voor kiest alleen geen vlees meer te eten en wel melk te drinken bijvoorbeeld, dan hou je nog steeds de vleesproductie in stand. De koeien moeten immers kalfjes blijven krijgen om melk te blijven maken. Daarnaast is het volgens mij beter voor het klimaat en er zijn vast nog veel meer redenen, maar ik ben geen expert. ;)
     
    Koraal82 vindt dit leuk.
  7. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.759
    6.568
    113
    Vrouw
    Mijn vriend was vegetarier. Al toen we een relatie kregen. Hierin kon ik prima mee gaan door idd vleesvervangers of geen vlees te gebruiken. Zelf at ik toch al niet alle dagen vlees.

    Sinds een tijdje is hij ook vegan en ik merk dat ik t soms ook lastig vind om origineel te blijven dus niet weer aardappels en groente op tafel te zetten. Zelf ben ik wel een enigzins kieskeurige eter dus die combi is soms wel lastig.
    Ik maakte graag vegetarische lasagne voor hem, dat kan nu wat lastiger. En ook pannekoeken enzo zijn geen optie meer.
    We eten niet elke avond samen, maar denk dat ik moeite zou hebben om afwisselend te blijven koken.
     
  8. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ik snap dat het een enorme omschakeling is, zeker als je niet wist dat hij met deze gedachte speelt.
    Mijn vriend en ik zijn samen over gegaan op vegetarisch eten, zoveel mogelijk vegan. Samen alles uitzoeken is toch wat gemakkelijker.

    Ben jij degene die altijd kookt? Ik denk dat je in deze best van hem mag verwachten dat hij kookt of met gerechten aan komt. Dat hij deze keuze maakt, moet jou natuurlijk niet ineens dubbel zoveel werk opleveren.

    Als je normaal veel aardappels, groente, vlees gerechten eet, kun je het vlees gemakkelijk vervangen. Bij pasta's zou je gehakt of kip ook gemakkelijk voor een vleesvervanger kunnen verplaatsen. Eventueel aan het einde twee pannen maken en dat voor hem apart doen.

    Verder denk ik dat het leuk en goed is om bijvoorbeeld iedere week of twee weken een keer een nieuw gerecht uit te proberen, dat echt vegan is en waarbij je dus niet probeert het 'oude' te vervangen. Op die manier bouw je een lijst met gerechten op die je gemakkelijk kan maken en die hopelijk het hele gezin lekker vindt. Er zijn veel websites en Instagram pagina's voor inspiratie. Ook veel kookboeken. Zo leer je ook langzaamaan wat goede alternatieven zijn voor bepaalde ingrediënten.
     
    SAARC vindt dit leuk.
  9. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ja, wat @Aries ook zegt klopt volgens mij wel aardig. Ik denk dat de meeste vegans tegen die bioindustrie zijn, tegen de uitbuiting van dieren en de slechte effecten op het klimaat.

    Koeien zijn net als vrouwen, geven alleen maar melk na een zwangerschap. Om er voor te zorgen dat een melkkoe melk blijft geven wordt ze dus eens in de zoveel tijd kunstmatig geïnsimineerd en wordt haar kalfje al snel na de geboorte weg gehaald. Constant zwanger zijn en borstvoeding geven is natuurlijk een aanslag op je lichaam (en geest). Melkkoeien leven veel korter dan koeien in de natuur zouden doen. Velen zien nooit het daglicht. Daarnaast zorgen al die koeien dus nog steeds voor veel CO2 uitstoot, mestoverschot, etc.
    Kippen zijn zo gefokt dat ze veel eieren leggen. Maar dat kost ze ontzettend veel energie. Na een paar jaar (?) zijn ze uitgeput. In de natuur eten kippen hun eigen eieren op als ze niet bevrucht worden, om de voedingsstoffen weer terug te krijgen. Maar dat gebeurd nu natuurlijk niet.
    Zo zijn alle dieren in de bioindustrie zo gefokt dat de mens er voordeel bij heeft, zij zijn niet meer dan broedmachines en ervaren veel lichamelijke klachten. De mens heeft volgens veel vegans te veel ingegrepen in de natuur.
     
    Geletulpen, meintje en Koraal82 vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.023
    113
    Hoezo niet? Je kan toch gewoon plantaardige "melk" gebruiken + een eivervanger? Bij eivervanger denk ik aan kikkererwtenmeel, aquafaba (kookvocht van kikkererwten), lijnzaad, appelmoes of banaan.
     
  11. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.759
    6.568
    113
    Vrouw
    Kijk, daaraan kun je dus zien dat ik er niet 'echt' in zit. Dit soort dingen weet ik gewoon niet.
    Ik probeer ook wel eens dingen op te zoeken die ik normaal eet maar dan een vegan variant, gevolg is dat ik vaak scheel ga kijken van alle ingredienten en ingewikkelde recepten.
    Ik ben echt van het 'basis' koken... liefst ook nog binnen een half uur/3 kwartier voor elkaar :oops:
     
    NiVa0230 en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.023
    113
    Ja het scheelt natuurlijk dat ik als flexitariër en ex-vegetariër hier redelijk in thuis ben. We eten iig vaker plantaardige gerechten dan vleesgerechten en omdat ze hier weinig keuze hebben in plantaardige voeding (als in vervangers) maak ik veel zelf, ook bepaalde zuivel- en vleesvervangers. Kan me voorstellen dat het lastiger is als je er niet echt in thuis bent. Maar met een beetje hulp van Google en een paar vegan blogs kom je ook al ver!
     
    Lill vindt dit leuk.
  13. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw

    Wat zijn zo go-to recepten die je anders maakt? Misschien kunnen we helpen ze veganizen zonder dat het echt extra veel werk vraagt
     
    Lill, citroenrasp en Nic1976 vinden dit leuk.
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Geen vegan maar ik eet plantaardig met wel 2 keer per week vette vis en af en toe een ei.

    Omdat ik niet tegen vlees ben kook ik gewoon voor de rest wel vlees ( ook maar 4 keer) . En dan 1 keer geen vlees en 2 keer vis.

    Vegan is denk ik zelfs makkelijker omdat je ook bewerkte producten en vervangers kunt kopen zoals een bietburger of zo.

    Ik denk dat het voor een gemixed koppel belangrijk is waarom iemand Vegan eet. Is dat alleen voor zijn eigen gezondheid...of is het echt voor idealen ( milieu, dierenleed)
    Als het alleen voor gezondheid is dan maakt het voor hem niet uit als jij wel vlees en/of vis blijft eten.
    Is het wel dieper dan dat dan is het denk ik wel lastiger.
     
    citroenrasp en Nic1976 vinden dit leuk.
  15. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ei vervanger niet eens nodig..

    400gr bloem
    1 liter sojamelk
    1 theelepel bakpoeder
    Halve theelepel bak soda
    Snuf zout
    Scheutje zonnebloemolie

    Bakken in Becel of Blue band vloeibaar is het lekkerst, in olie kan ook.
     
    Lill vindt dit leuk.
  16. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ah fijn dat je me begrijpt! Dank voor je berichtje! Ik moet zeggen dat het vandaag al wat meer geland is :D
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  17. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Lief! Dank voor je bericht. Nee mijn man heeft er geen probleem mee om te koken voor ons. Ik ben vandaag wat rustiger er over ... het begint te landen zeg maar en over een maandje of zo zullen we ons wel aangeleerd hebben wat werkt en niet!
     
    Cobon vindt dit leuk.
  18. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    We zijn beginnend en proberen er uit te komen. Maar eerlijk ik dacht dat het heel erg streng zou zijn maar we houden de net gekochte leren bank en dergelijke die net aangeschaft zijn. De toekomst gaat uitwijzen hoe streng hij het door gaat voeren!
     
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Ja ook dat gaat snel dat landen. Maar die eerste keer dat het gezegd wordt dan denk ik: kut, wat nou, en nu?
    Je zou zeggen dat ik eraan gewend ben, maar toch verrast het me elke keer weer.
    En dan heb ik weer één keer zo gekookt en dan denk ik: ach, valt toch wel mee :D
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.023
    113
    Baksoda is in bepaalde recepten ook een eivervanger :D
     

Deel Deze Pagina